رونمایی تقریظ رهبری بر «پنجره‌های تشنه»

ایکنا , 19 آذر 1393 ساعت 9:56

مراسم رونمایی از کتاب «پنجره‌های تشنه» عصر دیروز با حضور امیر خوراکیان، رئیس حوزه ریاست موسسه انقلاب اسلامی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و مهدی قزلی، نویسنده اثر در کربلای معلی برگزار شد.


در این مراسم، امیر خوراکیان ضمن رونمایی از تقریظ رهبری بر این کتاب عنوان کرد: بیش از ۴۳ تقریظ به دست‌خط رهبر معظم انقلاب نوشته و رونمایی شده است و این تقریظ‌ها در برنامه‌هایی با حضور شخصیت‌های برجسته کشورمان رونمایی شدند.

وی افزود: تفاوت این مراسم رونمایی در این است که از این کتاب که به دستخط رهبر معظم انقلاب مزین شده است، در مکان شریفی پرده‌برداری می‌شود که آن مکان شریف حرم سیدالشهدا(ع) و ابالفضل‌العباس(ع) است.

خوراکیان ادامه داد: در حقیقت به نوعی می‌توان گفت که به جای استفاده از کلمه رونمایی می‌توان گفت که این نوشته شیرین و ارزشمند به محضر مبارک امام حسین(ع) تقدیم شده است؛ زیرا بخش عمده آن یادداشت، دل‌نوشته‌ای است که خطاب به پیشگاه اباعبدالله الحسین(ع) نوشته شده است.

وی گفت: طبیعی است که عباراتی که نسبت به امام حسین(ع) نوشته شده است، برگرفته از حس و حالی باشد که در این کتاب به آنها اشاره شده است و این حال و هوا برگرفته از عواطف، احساسات و شور مردم کشورمان است.

خوراکیان به یادداشت رهبر معظم انقلاب بر کتاب اشاره کرد که بخشی از آن به شرح زیر است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم
این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست/ این چه شمعی‌ است که عالم همه پروانه اوست
ای شعله فروزان، ای فروغ تابان، تو کیستی با این شکوه و جلال، تو کیستی با این شیرینی و دلنشینی، تو کیستی با این هیبت و اقتدار با این همه لشکر دل به همراه و غلغله فرشتگان که در کنار موکب تو با آدمیان رقابت می‌کنند.
تو کیستی ای فرقان و سفینةالنجاه و تو چه کردی برای خدا.
بنفسی انت، بمهجة قلبی انت....»
خوراکیان اظهار کرد: این متنی است که خطاب به پیشگاه اباعبدالله(ع) نوشته شده است و جمله‌ای که در پایان این نوشته آمده، مستقیم در ارتباط با خود کتاب است که معظم‌له در این باره فرموده‌اند که «بسیار خوب و با ذوق و سلیقه نوشته شده است و با نگاه هنرمندانه و کنجکاو و نکته‌یاب.»

این کتاب را رهبر معظم انقلاب طی یک هفته مطالعه کردند و نشان‌دهنده اهتمام معظم‌له به مطالعه است که الگوی خوبی برای مردم در امر مطالعه به شمار می‌آید و اینکه باید در انتخاب کتاب صحیح دقت کنیم.

رهبری آنچه را که نوشته بودم، حس کردند/ کار بزرگی نکرده‌ام

مهدی قزلی، نویسنده کتاب «پنجره‌های تشنه» در مراسم رونمایی از این کتاب که در کربلای معلی برگزار شد، عنوان کرد: به اتفاق‌هایی که در راه می‌افتاد خوشبین نبودم و می‌ترسیدم که موارد تکراری در جریان مسیر اتفاق بیفتد.وی عنوان کرد: این اولین سفر واقعی بود که قدم به قدم و ساعت به ساعت به صورت غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌داد و کمک کرد که اتفاقات پیش‌بینی نشده بسیاری چه از نظر فیزیکی و چه از نظر معنوی در این مسیر روی دهد.

قزلی درباره طی مسیر راه حمل ضریح تا کربلا اظهار کرد: از قم تا تهران و از تهران تا مرز و از آنجا تا کربلا، همراه ضریح بودم. ولی در استان خوزستان، آنقدر استقبال زیاد بود که مجبور شدم تمام مسیر را پیاده طی کنم زیرا سرعت خودرو حامل ضریح با سرعت پیاده‌روی مردم برابر بود.

وی به شباهت دو پیاده‌روی استقبال از ضریح و اربعین اشاره کرد و ادامه داد: در پیاده‌روی مردم در اربعین حسینی، رویکرد متفاوت است و این مردم همگی به سوی امام حسین(ع) حرکت می‌کنند و امام را در نقطه آغاز و پایان مسیر می‌بینند؛ در حالی که در کتاب، این توجه در راهپیمایی، توجه به یکی از نشانه‌های امام بود.

قزلی عنوان کرد: اربعین حرکت بزرگی است که در آن چهل روز از واقعه عاشورا گذشته است. در کشور ما مردم به خود امام و زمان حمل ضریح توجه کردند. نمونه آن را می‌توان در زمان جنگ دید که امام خمینی(ره) گفتند که جبهه‌ها پر شود، این سخن باعث شد که صنوف مختلف مغازه‌ها را بستند و در جبهه‌ها حضور یافتند.

وی به کنار گذاشتن دانشگاه‌ها در زمان جنگ اشاره کرد و گفت: حضور در صحنه مردم در دوران جنگ بیشتر در چشم بود و مورد توجه بیشتری قرار گرفت.
قزلی درباره برکات این کتاب و سفر انتقال ضریح یادآور شد: برکات این کتاب و سفر مورد نظر جاری است و اکنون هم از برکات حضرت است که این کتاب در این مکان شریف رونمایی می‌شود و من قادر به پاسخ‌گویی به این لطف و برکت نیستم.

این نویسنده با تصریح بر اینکه الان بده‌کار هستیم، افزود: زمانی بود که امام حسین(ع) می‌فرمودند که «هل من ناصر ینصرنی» و کسی سراغ ایشان نمی‌رفت. آن زمان کنار امام بودن شرط بود. الان من کار ساده‌ای انجام داده‌ام و با نوشتن این کتاب و همراهی با کاروان، مورد تشویق قرار می‌گیرم.

وی افزود: تصور می‌کنم که این شرط نیست و کار زیادی انجام نداده‌ام و این موضوع باعث شرمندگی و خجالت من است که می‌گویید مورد توجه امام قرار گرفته‌ام. سایه رحمت و توجه امام حسین(ع) و ابناء و آباء ایشان عمیق و گسترده است، ولی واقعاً نمی‌خواهم این حس را داشته باشم که کار بزرگی انجام داده‌ام و این کتاب تنها پیشکشی بوده است که امیدوارم از من بپذیرند.

قزلی همچنین درباره تقریظ عنوان کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب یادداشت را نوشتند، حسن خوبی از اینکه آنچه نوشته بودم پیدا کردم. وقتی تقریظ را دو، سه ساعت پیش دیدم، متوجه شدم که آن حس که از درون معظم‌له از خواندن کتاب برآمده است، همان حسی بود که من دیدم و نوشتم و خوشحال هستم از این که آن حس منتقل شده است و خوشحال هستم از اینکه آنچه سعی کردم در نگارش آن، توسط ایشان دیده شده است.



کد مطلب: 22289

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/22289/رونمایی-تقریظ-رهبری-پنجره-های-تشنه

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir