تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۵
۰
کد مطلب : ۲۲۳۰۱

شعر آیینی با انقلاب اسلامی تولدی دوباره یافت

شعر آیینی با انقلاب اسلامی تولدی دوباره یافت
به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی، علی جنتی، در کنگره ملی شعر اهل بیت گفت: انقلاب برای شعر آیینی که هر روز راهی نو می یافت تولدی دوباره بود که موجب شد به سرعت فراگیرشده و رشدی بی نظیر داشته باشد.

وی افزود: از بین همه گونه های رایج ادبیات زبان شعر صریحترین، خوش آهنگ ترین و در بسیاری موارد ماندگارترین حضور ادبی در بین اذهان مردم همه کشورها است.
جنتی تصریح کرد: نیاکان ما بسیاری از حوادث و حتی تاریخ را در قالب شعر درآورده اند، پس از اسلام نیز به برکت قرآن و معارف اهل بیت چشمه ای جوشید و ذهن را روشن کرد و کیمیاگران واژه های شعر را با شعور در آمیخته و با وزن و قافیه آراستند.
وی ادامه داد: با گذشت ۱۴ قرن از اسلام، شعرای زیادی در مدح و رسای اهل بیت سخن گفته و به نشر آیین اسلام پرداخته و در این راه غرامت های سنگین پرداختند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شاعران اهل بیت با ذکر صفات ائمه و مقایسه آن با زندگی زمامداران زمان دلها را به حق و حقیقت رهنمون می کردند و در این راه مورد آزار قرار می گرفته و حتی به قتل هم می رسیدند.

به گفته جنتی، شعرای آیینی تنها به جنبه بکایی شعر اکتفا نمی کردند بلکه فریاد می کردند وگوش ذشمن را می خراشیدند و می کوشیدند تا خفتگان را بیدار کنند، با برداشتن نقاب تزویر از صورت زشت دشمنان پرده بردارند و در این راه عمر خود را یا در زندان ها به سر بردند و یا به شهادت رسیدند.
وی ادامه داد: شعر فارسی در ابتدا با مفاهیم دینی چندان آشنا نبود و بیشتر در قالب های مدح، تغزل و مرثیه در دربارها شکل گرفت ولی اندک اندک تحت تاثیر شعر عربی قرار گرفت و آمیختگی آن با فرهنگ دینی بود که دریایی از عرفان و افقهای روشن را به شعر فارسی کشاند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: توصیف بارزترین ویژگی شعر فارسی است و وجه توصیفی بیان رخدادهای زندگی ائمه اطهار را می توان در شعرهای قرن اول به تماشا نشست.
وی تاکید کرد: شعر آیینی به سه دسته تقسیم می‌شود که مدح و ستایش پیامبر(ص)، مدح و ستایش امام علی(ع) و دیگر ائمه و حماسه عاشورا و مقتل های منظوم را شامل می‌شود.
جنتی افزود: شعرایی مانند رودکی، شهید بلخی، کسایی مروزی، فردوسی، مولوی و سلمان ساوجی از درخشان ترین نام ها در بین شعرای آیینی تاریخ شعر فارسی هستند.

گفتنی است این کنگره در سالن ولایت اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان درگرگان با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ععلمیه قم، مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور واداره کل تبلیغات اسلامی گلستان در ۱۷ آذر۹۳ برگزارشد.
مرجع : سازمان تبلیغات اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما