هشتمین سوگواره ملی تعزیه عاشوراییان در لامرد آغاز شد

مهر , 23 آذر 1393 ساعت 12:06

هشتمین سوگواره ملی تعزیه عاشوراییان طی آیینی با حضور وزیر ارشاد اسلامی آغاز به کار کرد.


هشتمین سوگواره ملی تعزیه همزمان با اربعین حسینی با حضور دکتر علی جنتی وزارت ارشاد، بهزاد مریدی مدیرکل اداره ارشاد فارس، ائمه جمعه لامرد، دکتر موسوی نماینده مردم لامرد در مجلس شورای اسلامی و جمع کثیری از مردم و مسئولان در آیینی گشایش یافت.

دکتر علی جنتی در ابتدای سخنان خود ضمن عرض تسلیت به مناسبت اربعین حسینی به بررسی ابعاد مختلف از واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) پرداخت و اظهار داشت: امام حسین(ع) در یک شرایط اجتماعی قرار داشت که همه زحمات و تلاش های پیامبر و امام علی(ع) در حفظ و نگهداری از اسلام در خطر بود. پس مهمترین و اولین بُعد واقعه عاشورا مبارزه با ظلم و فساد، احیای دین و امر به معروف و نهی از منکر است.

وزیر ارشاد و اسلامی، فداکاری و شهادت طلبی برای احیای حق و پیوستن امام حسین(ع) و یارانش به خدا به وسیله شهادت که همان بعد عرفانی واقعه عاشوراست را به ترتیب دومین و سومین بُعد از این وقعه و قیام دانست و افزود: امام حسین(ع) زمانی که همه یارانش به شهادت رسیده بودند، باز هم خود را راضی به رضای خداوند دانست که این راز جاودانگی وی در گذشته و آینده است.

وی چهارمین بعد از این واقعه را بعد مصیبت و مظلومیت امام حسین (ع)و یارانش خواند و گفت: ظلم به اهل بیت(ع) در روز عاشورا در طول تاریخ بدون مشابه است و در روایات نیز به بیان مظلومیت های اهل بیت(ع) سفارش شده است.

جنتی عنوان کرد: مجموعه این عوامل توانسته نهضت عاشورا را نگه دارد و نه تنها در دین اسلام بلکه در دیگر ادیان نیز مورد ارزش قرار گیرد. تجمع ۲۰ میلیونی عزاداران حسینی نشان از نقش امام و یارانشان در ذهن مردم و چراغ هدایت آنان در فتنه ها است.

وزیر ارشاد در پایان سخنان خود در خصوص برگزاری تعزیه اظهار داشت: تعزیه شامل بیشترین نمایش مردمی و جزو آداب و سنن مذهبی مردم است و تعزیه خود هنری قابل ستایش است.

شایان ذکر است در هشتمین سوگواره ملی تعزیه عاشوراییان ۱۰تیم از سراسر کشور حضور داند که در ده روز باهم به رقابت خواهند پرداخت.
















کد مطلب: 22334

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/22334/هشتمین-سوگواره-ملی-تعزیه-عاشوراییان-لامرد-آغاز

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir