مجموعه‌ای از اشعار غلامرضا سازگار منتشر شد

مهر , 23 آذر 1393 ساعت 13:51

«یک ماه خون گرفته» مجموعه‌ای از اشعار غلامرضا سازگار است. مجموعه‌ای که علاقه‌مندان را با شعرهای فاخر در زمینه ادبیات عاشورایی آشنا می کند.


«یک ماه خون گرفته» مجموعه‌ای از اشعار غلامرضا سازگار است که از سوی موسسه هنر و ادبیات هلال منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است تا آنها را با شعرهای فاخر در زمینه ادبیات عاشورایی آشنا کند.

در مقدمه مجموعه شعر«یک ماه خون گرفته» درباره شعر هیئت توضیح داده شده: « شعر هئیت، ویژگی‌هایی دارد که آن را به صورت اخص در زیر مجموعۀ انواع مألوف شعر مذهبی اعم از مدح، مرثیه، مولودیه، غدیریه، متمایز می‌سازد؛ از این جمله می‌توان به ارتباط رو در رو و متقابل با مخاطبِ حاضر، تأثیر سریع حسی- عاطفی، به مشارکت طلبیدن شنونده در حین اجرا از طریق سطرها و عبارات بعضاً تکرار شونده، بهره‌گیری از مصطلحاتِ ویژۀ اهل هیئت و منبر، استفادۀ به جا از قالب‌های مأنوسِ دیداری و شنیداری شعر در جهتِ تأثیرگذاری هر چه بی واسطه‌تر بر شنونده و بسیاری از ویژگی‌های دیگری که ضروریات و شرایط مجالس هیئت‌های مذهبی موجب ظهور و بروز آنهاست، اشاره کرد.»

آنچه در شعر هثیئت اهمیت پیدا می‌کند تنها خود شعر نیست. بلکه مداح نیز به اصلی تاثیرگذار تبدیل می‌شود«چرا که شخصیت ذاکر به عنوان اجراکننده یا راوی حاضر شعر مذهبی، تأثیر و نقش بلامنازعی در موفقیت ارتباط شعر با مخاطب یا شنونده دارد. از این رو باید در نظر داشت که اصولاً شعر هیئت از الگوی ارتباطی خاص خود، تبعیت می‌کند. مخاطبان حاضر در مجالس مذهبی نیز خود درجه بندیهای مختلفی دارند، نوع حضاری که از ابتدای اجرای شعر توسط ذاکر یا شاعر مذهبی، به همراهی با او از طریق واکنشهای عاطفی، همخوانی، تکرارِ پاره مصراعها، تشویق و اذکار مخصوص برمی‌خیزند، دسته‌ای از حضار که به اصطلاح اهل گریه و بکاء و تباکی هستند و دسته‌ای که به احترام نام اهل‌بیتf سکوت می‌کنند و به کلامِ شاعر و ذاکر با دقت گوش می دهند، همه و هه، به علاوۀ همهمه و طنین عمومی فضای مجالس هیئتی بر شعر هیئت و چگونگی برقراری ارتباط آن، تأثیرگذار هستند. »

غلامرضا سازگار، از شاعران شناخته شده در این زمینه است. شعر او به ‌گونه‌ای است که بیش از آنکه صورت بیرونی شعر، خود را به رخ مخاطب بکشد، خواننده را به ماهیت مضمون و حقیقت بزرگ و بعضاً غم‌انگیز محتوا متوجه سازد. در این وضعیت مخاطب در درجۀ اوّل صدای شاعر را می‌شنود و می‌توان گفت شکل بیرونی شعر تا حدی در مرتبت ثانویه قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم نمونه‌هایی از مصاریع و ابیاتی که در آنها اصل تأثیرگذاری سریع حسی- عاطفی، نمود چشمگیری دارد، از کتاب ماه خون گرفته ۸ ارائه دهیم، کافی است که هر بار به تفأل صفحه و سطر ی از این کتاب را انتخاب کنیم. برای مثال این فرازها از ماه خون گرفته آورده می‌شود:

«ای عروج تو سر دوش پدر/ قتلگاهت شـده آغوش پدر

گل بی آب به آبـت دادم / عوض آب، گلابت دادم ...»

مجموعۀ واژگان و ترکیبات به کار گرفته شده در «یک ماه خون گرفته» دایره‌ای است که اجزای آن در سطح آن قابلیت جایگزینی با یکدیگر را دارند و این خود موجب ظهور متنوع و بدیع مضامین در عین سادگی و مؤانست قوالب شعری و ردیف‌ها و قافیه‌های به کار گرفته شده می‌گیرد.

هشتمین جلد از «یک ماه خون گرفته» سروده غلامرضا سازگار، بخش‌های مختلفی چون«طلوع ماه محرم، حضرت مسلم(ع)، ورود به کربلا، اصحاب امام حسین(ع)، حضرت عباس و علی اکبر و علی اصغر(ع) را دربرمی‌گیرد و جز این به «رحلت پیامبر اکرم و شهادت امام خسن و امام رضا(ع) نیز می‌پردازد.

این مجموعه، نمونه‎‌ای از اشعار فاخر آئینی است که می‌تواند در اختیار مداحان قرار گیرد تا در ایام محرم و صفر از ان بهره جویند. هشتمین جلد از «یک ماه خون گرفته» را موسسه هنر و ادبیات هلال در ۵۰۰۰ نسخه و به قیمت ۹۵۰۰ تومان منتشر کرده است.


کد مطلب: 22346

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/22346/مجموعه-ای-اشعار-غلامرضا-سازگار-منتشر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir