تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۹
۰
کد مطلب : ۲۲۳۸۹

هنر عاشورایی در بخش معرفتی تقویت شود

هنر عاشورایی در بخش معرفتی تقویت شود
نشست نقد و بررسی آثار راه یافته به هشتمین سوگواره هنر عاشورایی عصر دیروز در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری با حضور مرتضی گودرزی دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، محمد علی بنی‌اسدی از داوران سوگواره، صدیقه سلمان دبیر هنری هشتمین سوگواره هنر عاشورایی، احمد آقا قلی زاده عضو گروه گرافیک مرکز هنرهای تجسمی، فرشته سعیدا کارشناس ارشد گرافیک و افضل السادات طوسی استادیار دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

صدیقه سلمان در این نشست اظهار داشت: این سوگواره نقطه‌ ضعف‌هایی داشت و به لحاظ پیشینه آن، قابل قبول نبود؛ احساس می‌کنم نقطه ضعف اصلی آن بخش معرفتی آن بود و اینکه خالقان اثر چقدر با عمق مفهوم واقعه عاشورا آشنا هستند.

فرشته سعیدا کارشناس ارشد گرافیک در ادامه این نشست بیان داشت: با توجه به اینکه موضوع عاشورا، موضوعی انسانی و اعتقادی است، لذا انتظار می‌رود افراد با درک عمیق و مطالعه وارد کار در این عرصه شوند، با این ویژگی‌ها قطعاً می‌توانند آثار عمیق‌تری ارائه دهند.

در ادامه نشست افضل السادات طوسی استادیار دانشگاه الزهرا(س) بیان داشت: یک سوم آثاری که در بخش تصویرسازی به سوگواره راه پیدا کرد، برداشتی از شمایل‌نگاری دوره قاجار بود. بخشی از آثار نیز کپی بود لذا حوزه‌ هنری باید برای ادامه این سوگواره سیاستگذاری روشنی داشته باشد.

وی ادامه داد: برخی درباره آثار هنری در واقعه عاشورا می‌گویند باید این آثار به روز باشد؛ می‌خواهم بگویم که اگر حدود تاریخی و معنایی در این آثار رعایت نشود، به سمت قصه‌هایی می‌رود که از اصل مطلب دور می‌شود.

احمد آقا قلی‌زاده ضمن تأکید بر اینکه دومین دوره از سوگواره، اوج شکوفایی پوسترها بود، گفت: متأسفانه در دوره‌های بعد این طور نبود و پیشرفت نداشتیم.

وی ادامه داد: یکی از معضل‌های حوزه گرافیک این است که آموزشگاه‌های گرافیک به صورت آکادمیک وارد عرصه شدند و اساتید تربیت نشده در این عرصه شروع به کار کردند؛ همین سبب شده که دانشجویان با مبانی فکری آشنایی نداشته باشند؛ از طرفی دیگر هم متأسفانه تکنیک‌های خلاقانه پشت تکنیک‌های رایانه‌ای مخفی شدند.

محمد علی بنی‌اسدی از داوران سوگواره در این نشست گفت: سطح کارهای سوگواره ایده‌آل نبود اما معدل آن نسبت به کارهایی که انجام می‌شود، بالاتر است.

وی ادامه داد: کسی که کار هنری می‌کند باید به درجه‌ای برسد که این درجه او را در کارهایش کمک کند؛ ضمن اینکه کسی که کار هنری می‌کند باید به زمان انجام کار تأثیرگذار هم توجه کند تا قالب مناسبی از کار ارائه دهد. به عنوان مثال وقتی موقع انجام کار هنری، فرد نوحه بخواند، همان نوحه خواندن انسان را به قالب می‌برد.

در این نشست کتاب آثار برگزیده هشتمین سوگواره هنر عاشورایی به مدعوین اهدا شد.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما