تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۵
۰
کد مطلب : ۲۲۴۱۸

آغاز پیاده‌روی زائران عراقی به سمت حرم امام رضا(ع)

آغاز پیاده‌روی زائران عراقی به سمت حرم امام رضا(ع)
سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت امروز چهارشنبه، ۲۶ آذر ماه طی نشستی خبری به تشریح روند برگزاری و ساماندهی زائران اربعین سال جاری پرداخت و عنوان کرد: بعد از مراسم اربعین سال گذشته آسیب‌شناسی در خصوص مشکلات موجود صورت گرفته و ستاد دائمی اربعین تشکیل شد.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مصوبه این ستاد حفظ روح مردمی این مراسم بود، اظهار کرد: ما تلاش کردیم زائران اربعین را ساماندهی کنیم نه سازماندهی یعنی تسهیلات سفر را برای زائران فراهم کنیم.

اوحدی با اشاره به اینکه پس از آسیب‌شناسی ۵۰ آسیب احصاء شد، گفت: تلاش شد ساماندهی از نقطه صفر مرزی به درون شهرهای مرزی منتقل شود و هم در رفت و هم در بازگشت زائران گلوگاه‌های ایستایی زائر حذف شود.

مردم ۵ میلیون بطری آب به زائران امام حسین(ع) اهدا کردند
وی ادامه داد: سال گذشته در مرز چزابه زائران از آب شور استفاده کردند اما امسال طی فراخوانی از مردم درخواست شد در نهضت اهدای آب به زائران امام حسین(ع) شرکت کنند که بر اساس آخرین آمار، ۶۷ تریلی شامل پنج میلیون بطری آب آشامیدنی به زائران اهدا شد.

هیچ مشکلی از نظر تأمین تدارکات و غذا نداشتیم چون مردم فعال بودند
رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه به ارائه روزانه ۸۰ هزار غذای گرم و ۵۰ هزار صبحانه در مرز مهران، تدارک ۳۵ هزار نفری اقامت در مرز شلمچه، ۲۵ هزار نفری اقامات در مرز چزابه و ۳۵ هزار نفری در مرز مهران اشاره کرد و گفت: به جرئت می‌توان گفت اگر یک میلیون زائر دیگر هم علاوه بر این زائران در مراسم اربعین حضور داشتند هیچ مشکلی از نظر تأمین امکانات تدارکاتی نداشتیم. البته هیچ دولت و ارگانی نمی‌تواند چنین امکاناتی فراهم کند و همه این اقدامات، اقدامات مردمی بودند.

وی افزود: تا کنون کمبود آب و غذا برای زائران اربعین وجود نداشته است و چند تریلی آب به مرزهای عراق نیز ارسال شد تا مورد استفاده زائران ایرانی قرار گیرد. شهرداری مناطق ۴، ۵ و ۶ تهران نیز که نظامت مرزهای داخلی ایران را بر عهده داشت نظافت مرزهای ورودی عراق را نیز بر عهده گرفتند و همه این اقدامات حماسه‌ای مردمی بود که به ثبت رسید.

اوحدی از حذف عوارض و هزینه خروج از کشور در مرزهای خروجی به سمت عراق نیز سخن گفت و اظهار کرد: این اقدام موجب هموار شدن مسیر خروج زائران شد؛ همچنین در همین راستا ظرفیت گیت‌های گذرنامه در مرزها پنج برابر شد. هلال احمر نیز تمام زائران را تحت پوشش خدمات درمانی رایگان قرار داد و تمامی زائران توسط سازمان حج و زیارت بیمه شدند.

فعالیت ۶۰ موکب به نام امام رضا(ع) در مراسم اربعین
وی از فعالیت ۳۰ موکب که توسط سازمان حج و زیارت راه‌اندازی شده بود و ۳۰ موکب که توسط شهرداری تهران، هیئت‌های مذهبی و ... ایجاد شده بود خبر داد و گفت: همه این موکب‌ها با نام موکب امام رضا(ع) فعالیت می‌‌کردند.

اوحدی ادامه داد: به دلیل اعلام دولت عراق مبنی بر صدور ویزای یک دلاری حجم عظیم جمعیت به سمت مرزها راهی شد که این مسئله موجب بروز بحران ازدحام جمعیت در شلمچه شد اما به سرعت این بحران کنترل شد.

وی از حضور یک میلیون و ۵۰۰ هزار زائر ایرانی در مراسم اربعین سال جاری خبر داد و اظهار کرد: البته ۱۰۰ هزار نفر از اتباع سایر کشورها نیز از ایران وارد عراق شدند و روزهایی داشتیم که حتی روزانه ۳۵۰ هزار نفر از سه مرز ایران خارج و وارد عراق می‌شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه سخنان خود ضمن تشکر از دولت عراق برای حذف هزینه صدور ویزا، عنوان کرد: دولت عراق باید با ما در این زمینه هماهنگی می‌کرد تا تمهیدات لازم اندیشیده شود.

یک و نیم میلیون نفر زائر طی ۱۵ روز از مرزها خارج شدند
وی به نحوه بازگشت زائران اربعین و مشکلاتی که در این مسیر بروز کرد نیز اشاره کرد و گفت: یک و نیم میلیون نفر زائر طی ۱۵ روز از مرزها خارج شدند و از بعد از ظهر روز اربعین بازگشت زائران به کشور آغاز شد البته وزارت کشور تلاش کرد هزار واحد اتوبوس برای انتقال زائران از داخل کشور عراق به مرزهای ایران فراهم کند اما دولت عراق موافقت نکرد و به ۵۰ اتوبوسی هم که وارد عراق شده بود اجازه داده نشد از شهر الانبار وارد جاده نجف شود و همینک این اتوبوس‌ها بدون مسافر در حال بازگشت هستند.

اوحدی در خصوص فعالیت چهار هزار و ۵۰۰ اتوبوس در مرزها برای انتقال زائران نیز گفت: ۷۰ درصد اتوبوس‌ها برای انتقال زائران از مرز مهران ساماندهی شدند؛ ۴۰ هزار خودروی شخصی نیز در شهر مهران پارک شده بود که به دلیل قفل شدن ترافیک سپاه جاده‌ای خاکی به بیرون شهر احداث و مشکل رفع شد.

وی از ورود یک میلیون ۱۰۰ هزار زائر طی چهار روز به کشور خبر داد و گفت: قرارگاه شلمچه و چزابه بعد از نماز مغرب و عشای امروز پایان فعالیت خود را اعلام می‌کنند، اما قرارگراه مهران تا فردا و در صورت نیاز تا پس‌فردا همچنان فعال است.

مناسبت اربعین در تقویم مذهبی کشور جایگاه مهمی به دست آورده است
اوحدی حضور گسترده و حماسی مردم در مراسم پیاده‌روی اربعین را پاسخ سنگین مردم به داعش عنوان و اظهار کرد: نگاه ما این است که در استان‌های ایلام و خوزستان فرهنگ اربعین جای خود را پیدا کرده است و مناسبت اربعین در تقویم مذهبی کشور جایگاه مهمی به دست آورده است.

جاده‌ها ایمن نیستند، برق و روشنایی ندارند و گیت‌ها کم است
وی با تأکید بر اینکه از هم‌اکنون باید برای اربعین سال آینده برنامه‌ریزی کنیم، اظهار کرد: جاده‌های منتهی به مرزها اصلاً ایمن نیستند، روشنایی و برق لازم در مرزها وجود ندارد و زیرساخت‌های دیگر نیز از قبیل گیت‌ها باید توسعه پیدا کند که همه این موارد برای اربعین سال آینده مد نظر قرار دارد و ما پیش‌بینی می‌کنیم حداقل سه میلیون ایرانی در مراسم اربعین سال آینده حضور داشته باشند که از هم‌اکنون باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

اوحدی بازگشایی مرز سومار و سایر گذرگاه‌ها با هدف افزایش مراکز خروجی از ایران به سمت عراق را از برنامه‌های پیش‌روی سازمان حج و زیارت عنوان و کرد و گفت: یکی از آسیب‌ها قطع شدن رومینگ همراه اول، ایرانسل و رایتل بود که اگر هماهنگی لازم در این زمینه با مخابرات عراق صورت گیرد، می‌توان مانع بروز دوباره این مشکل شد.

فوت ۲۰ تا ۲۴ نفر طی مراسم اربعین
رئیس سازمان حج و زیارت از فوت حدود ۲۰ تا ۲۴ نفر طی این مراسم خبر داد و گفت: در سه تصادف رخ داده در داخل عراق ۲۱ نفر مصدوم شدند که ۱۱ نفر از آنها از اتباع سایر کشورها بودند و هشت نفر نیز فوت کرد‌ند.

وی به نزدیک بودن سالروز شهادت امام رضا(ع) نیز اشاره کرد و گفت: از هم‌اکنون ورود زائران عراقی برای پیاده‌روی به سمت مشهد مقدس آغاز شده است و استانداری خراسان نیز تمهیدات خوبی برای این پیاده‌روی در نظر گرفته است.

اوحدی افزود: اداره کل حج و زیارت استان خراسان رضوی نیز تمهیداتی برای پذیرایی از زائران عراقی اندیشیده است و از هلال احمر نیز خواسته‌ایم در مسیر این پیاده‌روی به ارائه خدمات به زائران بپردازد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما