تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۷
۰
کد مطلب : ۲۲۴۳۷

شب شعر آیینی گیلان در آستانه‌اشرفیه برگزار شد

شب شعر آیینی گیلان در آستانه‌اشرفیه برگزار شد
بزرگ‌ترین شب شعر آیینی با عنوان «سبز، سرخ، نینوا» چهارشنبه شب با حضور عاشقان شعر و ادب و مسئولان در حسینیه اعظم حرم مطهر آقا سید جلال‌الدین اشرف(ع) این شهر برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در مراسم مذکور ریشه علنی شعر آیینی را در سال ۱۳۵۲ هجری قمری عنوان کرد و افزود: نخستین کسی که علنی برای عاشورا عزاداری کرد عزالدوله دیلمی بود.

فیروز فاضلی، نخستین مداح آیینی و مرثیه را «کسایی مروزی» ذکر کرد و افزود: شعر آیینی شامل مدح امیرالمومنین (ع) و مرثیه نیز بیشتر در رثای سیدالشهدا (ع) است.

وی با تشریح عنوان سبز، سرخ نینوا گفت: شعر سرودن درباره سید الشهدا (ع) پویایی در ادبیات را با «سبز» نشان می‌دهد.

این مسئول با اشاره به اینکه شعر آیینی یکی از دشوارترین کارهاست، تصریح کرد: تنها شاعر تواناست که باید دشواری جایگاه شعر آیینی را در واژگانش لحاظ کند.

وی شعر را نوعی انفعال تاخیری نامید و گفت: نگاه منفعلانه در شعر مورد بررسی است و بحث برداشت نیست و شعر آیینی باید به شعر غنایی برسد تا تاثیر آن مانند آب شیرین باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان نیز در مراسم مذکور با برشمردن صفات شاعر در قرآن به اوصاف شاعران بی‌هدف پرداخت و گفت: ذوق شعر یک هنر بوده و شاعر هنرمند ممتاز است و شعرش در صورتی ارزش دارد که در مسیر درست به‌کار گرفته شود.

حجت‌الاسلام ولی عادلی با تاکید بر اینکه اگر در شعر و شاعری هدف و جهت‌گیری درست باشد اسلام با این نوع شعر موافق و علاقه‌مند است، افزود: اگر شعر برای فساد اخلاقی و به سمت بی‌هویتی و پوچی انسان را سوق دهد زیانبار خواهد بود.

به گفته وی، در این شب شعر آیینی بیش از ۳۰ شاعر استان گیلان تازه‌ترین سروده‌های خود را که با محتوای محرم و صفر بوده و جدیدترین سروده های خود را قرائت کردند.

به گزارش فارس، مراسم مذکور پیش درآمدی برای کنگره ملی شعر و مقاله سید جلال‌الدین اشرف بوده و قرار است هر ساله در آخر ماه صفر با همکاری صدا و سیمای مرکز گیلان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان و هیئت امنای حرم مطهر سید جلال‌الدین اشرف برگزار می‌شود.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما