تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۷
۰
کد مطلب : ۲۲۴۶۴

«محمد»(ص)مجیدی آماده نمایش شد

«محمد»(ص)مجیدی آماده نمایش شد
امسال سرانجام قرار است اولین قسمت از سه گانه «محمد»(ص) ساخته مجید مجیدی به نمایش در می آید. این بخش از این سه گانه در عصر جاهلیت می گذرد و از زمان تولد آخرین پیامبر خدا حضرت محمد (ص) آغاز شده و با ۱۲ سالگی ایشان که در اولین سفر به همراه عمویشان ابوطالب به شام پس از رسیدن به صومعه بحیرا است، به پایان می‌رسد.

آخرین بار در سال ۸۶ بود که مجیدی با «آواز گنجشکها»به سالن های سینما آمد و بعد از آن، خبرهای متعددی در مورد پروژه های احتمالی که این فیلمساز برجسته ایرانی در دستور کار دارد منتشر شد اما در این میان آنچه کسی نمی دانست این بود که از مهر همان سال تحقیقات فیلمنامه«محمد»(ص)آغاز شده تا برای اولین بار،روایت شیعیان از زندگی پیامبر اسلام بر پرده سینما نقش بگیرد.

ساخت این فیلم روندی طولانی داشته است. فیلمبرداری آن در آبان ماه سال ۱۳۹۰ آغازشد و اوایل امسال به پایان رسید و وژگیهای خاص این پروژه،آن را به عنوان بزرگ‌ترین پروژه سینمای ایران تا به امروز در تاریخ ثبت کرد.

آنچه از ابتدا مورد نظر بوده، عرضه این فیلم در ابعاد بین‌المللی و طراحی اثر برای تماشاگر جهانی با هر دین و آئینی است. با توجه به اینکه تنها فیلم ساخته شده در مورد زندگی پیامبر اسلام،«رسالت»ساخته مصطفی عقاد بوده که در آن بیشتر جنگهای زمان پیامبر به تصویر کشیده شده،مجیدی و گروهش تلاش خود را برای ثبت زندگی پیامبر اسلام در ابعاد و با زبانی بین المللی برای تمام مخاطبان آغاز کردند.

این فیلم در شهرک سینمایی پیامبر اعظم که در ۵۵ کیلومتری شهر قم قرار دارد، ساخته شده‌است. در این شهرک، ماکت شهرهای مکه و مدینه با مشخصات ۱۴۰۰ سال قبل، در اندازه یک به یک (مختصات واقعی) طراحی و ساخته شده‌است و قرار است پس از پایان فیلمبرداری، از این دکور تحت عنوان شهرک سینمایی پیامبر اعظم برای دیگر پروژه‌های سینمایی درباره تاریخ اسلام استفاده شود.

مجیدی برای ساخت آخرین ساخته خود، از کادر پشت صحنه‌ حرفه‌ای بهره گرفته است که از جمله آنها می‌توان به «ویتوریو استورارو» که برای فیلم‌های «اینک آخرالزمان» (۱۹۷۹)، «آخرین امپراتور» (۱۹۸۷) و «قرمزها» (۱۹۸۱) سه جایزه اسکار گرفته و در فیلم برتولوچی به نام «آخرین تانگو در پاریس» حضور داشته، اشاره کرد. همچنین «اسکات ای. اندرسون» برنده اسکار برای طراحی جلوه ویژه «باب» در ۱۹۹۶، طراحی جلوه‌های ویژه این فیلم از جمله حمله سپاه ابرهه را برعهده دارد. در کارنامه کاری اندرسون طراحی جلوه ویژه فیلم‌های «ماجراهای تن تن»، «ترمیناتور ۲» «دروازه‌ نهم»، «کینگ‌ کنگ»، «استخوان‌های دوست‌داشتنی» و... دیده می‌شود.

«جیان فرانکو فوماگالی» ایتالیایی طراحی آکسسوار فیلم را برعهده داشته است. او طراحی صحنه‌ی نسخه سوم سه‌گانه مشهور «پدرخوانده» را در کارنامه دارد. «مایکل اُ کانر» انگلیسی و برنده اسکار نیز به عنوان طراح لباس «محمد (ص)» فیلم محمد (ص) از او نامبرده می‌شود. «لوکا لاچین» ایتالیایی هم که دستیار اول کارگردانان تعدادی از پروژه‌های اسم و رسم‌دار سینمای جهان از جمله «۰۰۷: کازینو رویال»، «۰۰۷: ذره‌ای آرامش»، «دار و دسته نیویورکی»، «تعادل» و... بوده، در «محمد (ص)» برنامه‌ریز و دستیار مجید مجیدی است. البته جمعی از سینماگران ایرانی صاحب نام هم به مجید مجیدی در این فیلم کمک می‌کنند که از آن جمله می‌توان به محسن شاه‌ابراهیمی، حمید خضوعی‌ابیانه، جواد شریفی‌راد، سیروس حسن‌پور، بیژن میرباقری، اصغر نژادایمانی و... اشاره کرد.

سرانجام پس از سه سال تولید،اوایل امسال بود که فیلمبرداری این فیلم به پایان رسید اما در این میان اتفاقی افتاد که موقعیت این فیلم را ویژه تر کرد و آن اینکه مجیدی ریاست هیات داوران سی و سومین جشنواره فیلم فجر را بر عهده گرفت.همین موضوع باعث شد فیلم «محمد»(ص)به جای نمایش در بخش رقابتی،در بخش غیر رقابتی این جشنواره حاضر شود.

پی گیریهای خبرنگار شبستان نشان داده که در حال حاضر مجیدی در آلمان به سر می برد تا بر آخرین مراحل فنی فیلم نظارت کند و فیلم این روزها تقریبا آماده نمایش است تا در جشنواره فیلم فجر به نمایش در بیاید.
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما