اشعار آیینی اردبیلی ها چهره عاشورایی به تهران داد

ایرنا , 7 دی 1393 ساعت 9:26

شاعران، مرثیه سرایان و مداحان اردبیلی شنبه شب در شب شعرآیینی با اجرا و سرودن اشعار خود چهره عاشورایی در برج میلاد خلق کردند.


در این برنامه که در شب شعر آیینی در چهارمین روز از هفته فرهنگی اردبیل برگزار شد شاعران و مداحان شهیری چون عاصم اردبیلی، هادی اردبیلی، کحکئ باقر تمدن، سید تقی سیفی، غلام ترابی و .. به خواندن شعر و مداحی پرداختند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در این آیین، شعر عاشورایی را برترین نوع شعر در میان انواع دیگر شعر و به خصوص شعر آئینی عنوان کرد و افزود: شعر، رسانه غالب در دوران گذشته و شاخص ترین وسیله بیان افکار و احساسات در دنیای امروزی محسوب می شود و به نوعی رساترین زبان در امر اطلاع رسانی و تبلیغ است.

حجه الاسلام مهدی ستوده بیان کرد: در زمان پیامبر مکرم اسلام (ص) زبان عربی و به خصوص شعر عربی جزو بلیغ ترین رسانه های آن زمان بود اما با نزول قرآن کریم و به دنبال نقل احادیث ائمه (ع)، زبان عربی در بحث بلاغت ویژگی خاصی یافت.

وی اضافه کرد: شعر پس از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) شرایط دیگری پیدا کرد و به عنوان مهمترین عنصر اطلاع رسانی وقایع عاشورا مورد استفاده قرار گرفت؛ به طوری که به گفته شهید مطهری، اشعار و مرثیه ها تاکنون دین ما را به اینجا رسانده است.

او ادامه داد: اشعار پس از اسلام در چند محور خود را نشان داد اما از آنجا که عاشورا نقطه عطفی حساب می شود که سرشار از حماسه، مرثیه، عرفان، شور و شعور است، زبان شعر آیینی و هیئتی خود را نشان داد و برجسته شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل ویژگی های شعرهای عاشورایی را زبان نرم و ساده، استفاده از عناصر ادبی در کنار طرح مصائب، لعن و نفرین و مدح عنوان کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: آنچه نیاز داریم از امام حسین (ع) بیان کنیم، در قالبی موزون با استفاده از شعر به راحتی بیان می شود و با توجه به اینکه بحث آیین های عزاداری با شور و شعور حسینی با نام مردم اردبیل عجین شده، اردبیل همواره دامانی برای پرورش ادیبان و شاعران به خصوص شاعران حسینی می باشد.

 دبیر اجرایی هفته فرهنگی اردبیل نیز در این آیین گفت: استان های مختلف در قالب هفته های فرهنگی، آداب و رسوم خود را طی سال های گذشته معرفی کرده اند و با توجه به قدمت و تاریخ فاخر استان اردبیل، برگزاری چنین آیین هایی ضروری به نظر می رسید.

جواد صبور عنوان کرد: هفته فرهنگی اردبیل جایگاهی خاص دارد و استقبالی که تاکنون از برنامه های هفته فرهنگی اردبیل صورت گرفته، نشان می دهد که باید بیشتر به این امر پرداخت شود تا همدلی، عشق و هم افزایی در سایر زمینه ها در میان اردبیلی ها مشهود باشد.

وی ادامه داد: خانه اردبیل به عنوان نهادی فرهنگی، موسسه فرهنگی سبلان و خانه فرهنگی مقدس اردبیلی با همراهی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران هفته فرهنگی اردبیل را برگزار می کند تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت های نیروی انسانی اردبیلی ها به نوعی مهندسی اجتماعی برسیم.

صبور گفت: با استفاده از این فرصت می توانیم شبکه اجتماعی قدرتمندی از اردبیلی های مقیم تهران شکل دهیم تا در مناسبت های ملی، منطقه ای و مناسبتی در جهت اعتلای نام ایران و اسلام از این ظرفیت بزرگ بهره ببریم.

 طی شب شعر آیینی از چهارمین روز از هفته فرهنگی اردبیل علاوه بر اجرای شعر برنامه هایی چون پخش کلیپ و اجرای موسیقی برگزار شد و از شاعران آیینی استان نیز تجلیل شد.

هفته فرهنگی اردبیل که از سوم دی ماه در محل سالن همایش های برج میلاد تهران آغاز شده، تا نهم ماه جاری ادامه دارد. 


کد مطلب: 22526

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/22526/اشعار-آیینی-اردبیلی-چهره-عاشورایی-تهران

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir