تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۶
۰
کد مطلب : ۲۲۵۶۴

برگزیدگان سوگواره خمسه معرفی شدند

برگزیدگان سوگواره خمسه معرفی شدند
آیین پایانی نخستین سوگواره نمایش و آیین‌های مذهبی خمسه با حضور جمعی از مدیران هنری، شهرداری منطقه دو و علاقمندان به هنر نمایش، شب گذشته ۷ دی‌ماه در فرهنگسرا ابن سینا برگزار شد. در ابتدای این برنامه پس از تلاوت آیانی چند از کلام الله مجید، مرشد میرزا علی به اجرای نقالی با محوریت سلحشوری حضرت ابوالفضل(ع) پرداخت، سپس اصغر همت به عنوان مجری برنامه، اظهار کرد: باید برای اجرای چنین برنامه‌ای از شهردار منطقه دو (عابد ملکی) تشکر ویژه‌ای کرد که بانی یک حرکت هنری در این منطقه شدند، به ویژه این‌که‌ در این رویداد هنری با زبان هنر به زیبای فرهنگ عاشورا پرداخته شده است.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا شهرداری‌ها ابزاری هستند، برای تبلیغ هنر در جامعه این کار را هم با اشکال مختلف انجام می‌دهند. در ایران نیز باید وضعیت به همین منوال باشد و خوشحالیم که می‌بینیم چند سالی است که این اتفاق از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری در حال رخ دادن است. در این میان باید از برخی کم‌توجهی‌های آموزش پرورش و کانون فکری کودکان و نوجوانان هم گلایه کرد.

پس از سخنان آغازین همت، مجید رفیعی، دبیر سوگواره در سخنانی بیان کرد: در این رویداد هنری که به نام اباعبدالله(ع) متبرک است ۱۴ کار حضور دارد. این کارها در ۹ سالن اجرا شد و ما نیز امیدوارم با ارائه کمک هزینه‌ به آنها، توانسته باشیم در حد توان‌مان از آنها حمایت کرده باشیم.

وی افزود: این رویداد با محوریت عاشورا برگزار شده است، اما امیدوارم این رویداد در سال‌های بعد هم به طور منظم برگزار شود، چون چنین رویدادهایی باید در تمامی عرصه‌های هنر وجود داشته باشد تا ما بیشتر شاهد رونق فرهنگ عاشورا در جامعه هنری باشیم. نکته دیگر این‌که این سوگواره خوشبختانه توانسته تمام وعده‌های مالی را که بر گردن داشته تسویه کند. اقدامی که سبب می‌شود هنرمندان در سال آینده با انگیزه بیشتری در این رویداد حضور داشته باشند.

انوشیروان ارجمند جایگزین ندارد

پس از سخنان رفیعی، کلیپی از انوشیروان ارجمند پخش شد که در آن یاد این هنرمند گرامی داشته شده بود. درضمن در این تصاویر به حضور چندین ساله این هنرمند فقید در نمایش «خورشید کاروان» هم پرداخته شده بود. در این برنامه اصغر همت درباره این هنرمند چنین گفت: به تازگی ما یکی از ستاره‌گان عالم هنر را از دست داده‌ایم؛ ستاره‌ای که جایگزین کردن آن بسیار سخت است. درباره این هنرمند باید بگویم که در سال ۴۸ که من در شیراز دانش آموز بودم، نام برادران ارجمند که آن زمان در تئاتر مشهد فعال بودند، کاملا آشنا و مطرح بود.

وی ادامه داد: نمایش «خورشید کاروان» یکی از پرمخاطب‌ترین نمایش‌هایی است که طی دو دهه اخیر اجرا شده است و کسانی که کار وی را در این نمایش عظیم دیده‌اند، به خوبی بازی فوق العاده این هنرمند را به یاد دارند. در این مراسم جا دارد از دختر این هنرمند دعوت به عمل بیاوریم تا روی صحنه بیایند و گوشه‌ای از بزرگی این هنرمند فقید را برای ما بیان کند.

بهار ارجمند، دختر انوشیروان ارجمند هم در سخنانی کوتاه بیان کرد: جای پدرم در این سوگواره بسیار خالی است، چون پدرم سال‌ها در نمایشی که به یاد امام حسین(ع) اجرا می‌شد، حضور داشت. در این راستا از کسانی که زمینه ساز برگزاری این رویداد بودند کمال تشکر را دارم. این هنرمند در پایان سخنان خود چند بیت شعر را به صورت نقالی روی صحنه اجرا کرد.

کار عاشورایی کردن رسالت شهرداری است

در ادامه این مراسم، شهرام کرمی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی شهرداری هم در سخنانی بیان کرد: اگر ما در شهرداری تهران کاری در حوزه هنر عاشورا برگزار کردیم، جای تقدیر و تشکر ندارد، چون ما تنها وظیفه خود را انجام داده ایم و برای این‌که به صورت خوبی این رسالت را هم انجام دهیم، هنوز راه زیادی برای طی کردن وجود دارد.

وی اضافه کرد: این سوگواره نخستین دوره خود را برگزار می‌کند، اما امیدوارم با حمایت ملکی شهردار منطقه دو، این اتفاق در سال‌های بعد هم با جدیت ادامه پیدا کند، البته امیدوارم در سال بعد سالن بهتری برای این رویداد انتخاب شود، چون سالن ابن سینا گنجایش لازم را برای اجرای برخی نمایش‌ها و آیین اختتامیه ندارد.

در این مراسم، برگزیدگان بخش‌ها مختلف هم به شرح زیر اعلام شد:

بخش خیابانی

در بخش پوستر از نظر هیئت داوران هیات داوران هیچ اثری شایستگی برگزیده شدن را نداشت. در بخش موسیقی تندیس سوگواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به پویا شاطرانی آهنگساز نمایش «جان و جن» اهدا شد.

در بخش بازیگری زن بخش خیابانی سوگواره، رتبه سوم به نرگس خاک کار برای بازی در نمایش «اتفاق شیرین»، رتبه دوم به الهام امینی برای بازی در نمایش «علی فرزند حسین فدایی رباب» و رتبه اول به فاطمه رادمنش برای بازی در نمایش «جان و جن» اهدا شد.

در بخش بازیگری مرد، رتبه سوم به هادی عطایی برای بازی در نمایش «آسمان سرخ»، رتبه دوم به سیامک توده فلاح برای نمایش «آزمون» و رتبه اول به علی‌محمد رادمنش برای بازی در نمایش «جان و جن» تعلق گرفت. در بخش کارگردانی لوح تقدیر جایزه نقدی به سیاوش توده فلاح برای کارگردانی نمایش آزمون اهدا شد و تندیس سوگواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فاطمه رادمنش برای کارگردانی نمایش «جان و جن» اهدا شد.

در بخش طرح و ایده نیز، لوح تقدیر به سیاوش توده فلاح برای ایده پردازی نمایش «آزمون» و تندیس سوگواره به علی‌محمد رادمنش برای ایده پردازی نمایش «جان و جن» اهدا شد.

بخش نمایشنامه خوانی

در بخش طراحی پوستر تندیس سوگواره و دیپلم افتخار به سینا نورایی برای طراحی پوستر نمایش «بازخوانی یک تراژدی خانوادگی» تعلق گرفت و در بخش بهترین نقش‌خوان مرد هم، تندیس سوگواره و دیپلم افتخار به طور مشترک به حمیدرضا رحمتی برای بازی در نمایش «تابلوی آخر» و مهدی علی احمدی برای بازی در نمایش «چشم اندازی در مه» اهدا شد. در بخش تقدیر از بازیگری نیز، مجید علم بیگی برای بازی در نمایش‌نامه‌خوانی «کافیه فقط چند لحظه فکر کنی» جایزه این بخش را دریافت کرد.

دیپلم افتخار و تندیس بخش نقش‌خوانی زن هم به فرزانه نشاط خواه برای بازی در نمایشنامه «چشم اندازی در مه» تعلق گرفت. در بخش بهترین متن امیر مهاجر برای «قهوه تلخ» تقدیر شد و سعید قاسمی، دیپلم افتخار و تندیس سوگواره این قسمت را برای نگارش نمایشنامه «مسافر» گرفت. در بخش بهترین اجرا نیز، تندیس سوگواره و دیپلم افتخار به ابوالقاسم معارفی برای کارگردانی نمایش «چشم اندازی در مه» اهدا شد. در ضمن از آوا شفافی برای کارگردانی «تابلو آخر» هم تقدیر شد.

برگزیدگان بخش صحنه‌ای

در بخش موسیقی، تندیس سوگواره و دیپلم افتخار به سجاد کیانی برای آهنگسازی نمایش «دونه کفترام نذریه»، در بخش طراحی صحنه تندیس سوگواره و تندیس افتخار به کاوه مهدوی برای نمایش «دونه کفترام نذریه»، در بخش نمایشنامه نویسی با تقدیر از نمایشنامه یک شاخه گل سرخ نوشته سرویس همتی جایزه سوم به صورت مشترک به کاوه مهدی برای نگارش «دونه کفترام نذریه» و مرتضی شاهکرم برای نگارش «من تا مرز من» تعلق گرفت.

در این بخش، علی‌محمد راد‌منش برای نگارش نمایشنامه «اسب‌های سرکش» رتبه دوم را کسب کرد و هیئت داوران در این بخش هیچ نمایشنامه‌ای را حائز رتبه اول ندانست.

در کارگردانی نیز از سید امیر حسنی برای کارگردانی نمایش «نقل سرخ» تجلیل شد. همچنین رتبه سوم این بخش به علی‌محمد رادمنش برای کارگردانی «اسب‌های سرکش»، رتبه دوم به هما پریسان برای کارگردنی «من تا مرز من» و رتبه اول به کاوه مهدوی برای کارگردانی «دونه کفترام نذریه» اختصاص پیدا کرد.

در بخش بازیگری هم با اهدای لوح تقدیر از روح الله کمانی برای بازی در نمایش «یک شاخه گل سرخ» تقدیر شد. همچنین رتبه سوم سوگواره به احمد صمیمی برای بازی در نمایش «من تا مرز من»، رتبه دوم به طور مشترک به فرامرز قلیچ خانی و سینا نصراللهی برای بازی در نمایش «دونه کفترام نذریه» و رتبه اول بازیگری مرد سوگواره نیز به وحید عبدالله‌زاده برای بازی در نمایش «من تا مرز من» اختصاص پیدا کرد.

در ادامه مراسم اهدای جوایز، ستوده حیدری برای بازی در نمایش «اوکاریتو قهوه‌ای» و هما پریسان برای بازی در نمایش «من تا مرز من» به طور مشترک تجلیل شدند. در ضمن تندیس‌های بهترین بازیگری این بخش هم به این شرح اهدا شد. آرزو نبوت برای بازی در نمایش «یک شاخه گل سرخ» جایزه سوم، جایزه دوم نیز به فاطمه رادمنش برای بازی در نمایش «اسب های سرکش» و جایزه اول بازیگری این سوگواره نیز به رستا رضوی برای بازی در دو نمایش «دونه کفترام نذریه» و «من تا مرز من» تعلق گرفت.

در انتهای این مراسم از طرف هیئت داوران، دو نمایش «دونه کفترام نذریه» و «من تا مرز من» جهت اجرای عمومی و حمایت مالی به حوزه هنری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران معرفی شدند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما