در نشست جشنواره کودک «سوره» مطرح شد:

کودکان صاحب تعزیه شدند

برگزاری جشنواره زیر نظر یک روانشناس

مهر , 14 دی 1393 ساعت 9:35

در نشست رسانه ای سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان «سوره» عنوان شد برای اولین بار نمایش های این رویداد هنری زیر نظر یک روانشناس آماده شده و 2 نسخه تعزیه ویژه کودکان نیز به سفارش جشنواره نوشته شده‌اند.


نشست رسانه ای سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان سوره صبح روز شنبه ۱۳ دی ماه در تالار اندیشه ۲ حوزه هنری برگزار شد. در این نشست خبری حسن دولت آبادی دبیر هنری جشنواره و حجت الله ناظری دبیر اجرایی جشنواره حضور داشتند.

در ابتدای نشست دولت آبادی با اشاره به اینکه در این دوره کیفیت آثار بیش از هر امر دیگری مد نظر قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: سال گذشته به دلیل محدودیت مالی، این جشنواره در نیمه راه متوقف شد اما امسال کارهای سال گذشته را هم که در مرحله اول بازبینی پذیرفته شدند، برای حضور در جشنواره دعوت کردیم.

آثار جشنواره کودک «سوره» روانشناسی می شوند

وی ادامه داد: در این دوره از جشنواره کار جالبی صورت گرفته که جای آن در ادبیات، سینما و تئاتر کودک خالی به نظر می رسید. امسال برای اولین بار جشنواره سوم کودک و نوجوان سوره یک روانشناس را به خدمت گرفته تا آثار تولیدی جشنواه بر اساس اصول روانشناسی تولید شوند. این اقدام تا به حال در ایران سابقه نداشته است. امید من این است که چنین کاری بتواند تداوم پیدا کند تا عارضه های تئاتر کودک و نوجوان از بین بروند. در این دوره از حضور خانم دکتر اناری استفاده کردیم که وی با مراجعه به بیشتر استان ها، نمایش ها را دیده و مواردی را که لازم بوده به گروه ها گوشزد کرده و برای گروه‌های برخی استان ها نیز که امکان سفر به آنجا فراهم نشد، بعد از دیدن فیلم آثارشان نکات مورد نظر به آن‌ها منتقل شده است.

دبیر هنری جشنواره یادآور شد: همچنین برای آثاری که به مرحله نهایی جشنواره رسیدند نیز کارشناس هایی به استان ها اعزام شدند تا در کنار گروه ها حضور داشته باشند و کاستی ها و ایرادهای اولیه شان را رفع کنند. تمام تلاش ما این بوده تا کاری که به مرحله نهایی می آید از حداکثر کیفیت برخوردار باشد. یکی دیگر از اقداماتی که در این دوره در دستور کار قرار دادیم امکان ضبط تلویزیونی برای آثاری است که از توان لازم برخوردار هستند. پیش بینی کردیم تا چنین آثاری ضبط تلویزیونی شده و در شبکه نمایش خانگی عرضه شوند. این اتفاق از نظر مالی هم به نفع گروه ها است چرا که قرار است ۲۰ درصد فروش هر اثر به خود گروه نمایشی تعلق گیرد.

دولت آبادی تصریح کرد: در این دوره ۳ نشست آموزشی نیز در حوزه تئاتر کودک و نوجوان تدارک دیدیم که با حضور اساتیدی چون مریم جلالی درباره «ادبیات کودک و نوجوان»، سیمین امیریان درباره «نمایشنامه نویسی کودک و نوجوان و عروسکی» و اکرم قاسم پور درباه «تئاتر خلاق» برگزار خواهد شد. همچنین در این دوره امکان حضور گروه های شهرستانی تا آخر فستیوال فراهم شده تا این گروه ها نیز فرصت دیدن آثار دیگر را داشته باشند.

نگارش ۲ نسخه تعزیه کودک به سفارش جشنواره

وی ادامه داد: همچنین برای این دوره ۲ نسخه تعزیه کودک مشخصا برای جشنواره نوشته و تولید شده اند که یک گروه نمایشی این ۲ تعزیه را در بخش ویژه اجرا خواهد کرد. مخاطب اصلی ما در این جشنواره کودکان و نوجوانان هستند، بنابراین با آموزش و پرورش هماهنگی هایی انجام شده تا دانش آموزان بتوانند به دیدن این آثار بنشینند.

در ادامه حجت الله ناظری دبیر اجرایی جشنواره با توضیح سیاست های این دوره و توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در برگزاری این فستیوال عنوان کرد: ارائه الگوهای مناسب رفتاری در راستای اصلاح و تغییر رفتار در میان مخاطبان کودک و نوجوان و مراقبت ویژه از محتوای آموزه هایی که از طریق تئاتر به مخاطب کودک و نوجوان منتقل می شود، از جمله اهدافی است که در این دوره مورد توجه قرار گرفته اند.

وی درباره آثاری که در این دوره از جشنواره حضور دارند نیز توضیح داد: در ابتدای امر ۱۲۰ اثر به دبیرخانه رسید که از این میان ۱۹ کار از تهران و باقی آثار متعلق به شهرستان ها بودند. هیات بازخوان از میان آثار رسیده ۵۹ اثر را برای بازبینی معرفی کرد که ۲۲ نمایش مشروط و ۳۷ اثر به صورت قطعی پذیرفته شدند که البته شرایطی فراهم شد تا ۲۰ گروه نمایشی نیز فیلم اثرشان را برای دبیرخانه ارسال کنند. نهایتا ۸ نمایش برای حضور در جشنواره انتخاب و پذیرفته شدند که ۳ اثر از تهران و ۵ اثر متعلق به شهرستان ها هستند.

ناظری افزود: ۵ نمایش نیز در بخش ویژه جشنواره به صحنه می روند. نمایش ها در ۳ سالن مهر و ماه و تالار سوره اجرا خواهند شد که به ترتیب سالن‌ها هر نمایش در ۴، ۳ و ۲ سانس اجرا خواهد داشت. تمام تلاشمان را انجام دادیم تا آثاری که مناسب مخاطب کودک و نوجوان هستند، در جشنواره به صحنه بروند.

شرایط اجرای عمومی آثار شهرستانی در تهران فراهم می شود

در بخش دیگری از این نشست دولت آبادی متذکر شد: همه آثاری که در این دوره از جشنواره به صحنه می روند برای کودک و نوجوان هستند. اعتقاد ما این است که هر جشنواره باید محصول یک دوره تولید باشد و جشنواره هم باید برای مردم برگزار شود بنابراین مبنای پذیرش آثار در جشنواره نمایش هایی بوده اند که پیش از این اجرای عمومی رفته باشند. البته اجباری هم روی این امر نداشتیم و مبنا را بر این گذاشتیم که اگر نمایشی به صحنه نرفته باشد، دفتر تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری شرایط اجرای عمومی آن اثر را در تهران فراهم کند.

وی در پایان صحبت هایش درباره داورهای جشنواره بیان کرد: سیمین امیریان، رحمت امینی و هنگامه مفید داوران جشنواره هستند که هر ۳ نام های شناخته شده ای در حوزه تئاتر کودک و نوجوان به حساب می‌آیند. آثار بخش ویژه جشنواره داوری نمی‌شوند و تنها ۸ نمایش بخش مسابقه مورد داوری قرار می‌گیرند.

سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان سوره از ۱۶ تا ۱۹ دی ماه در تالارهای حوزه هنری برگزار می شود.


کد مطلب: 22636

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/22636/کودکان-صاحب-تعزیه-شدند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir