زمینه سازی جهت تعیین ضوابط و چارچوب های فنی مداحی از اهداف تشکیل کانون مداحان است

سازمان تبلیغات اسلامی , 15 دی 1393 ساعت 10:02

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان، زمینه سازی لازم جهت تعیین ضوابط و چارچوب های فنی مداحی را از اهداف تشکیل کانون مداحان ذکر کرد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان، حجت‌الاسلام سیدشکرالله زندوی اظهار داشت: مداحان و ذاکرین با اثرگذاری وسیعی که در اقشار مختلف جامعه و بویژه جوانان دارند، باید از این فرصت استفاده کرده و شعائر اهل بیت(ع) را ترویج و برای اصلاح انحرافات جامعه امر به معروف و نهی از منکر کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان افزود: مداحان کسانی هستند که در مجالس عزاداری وظیفه ای در راستای تکمیل کار وعظ و خطابه داشته اند، یعنی به فرجام اصلی رساندن مجلس وبه گریه انداختن مستمعان ومدیریت سوگواری آنان و برقراری فضای عزاداری.

وی تصریح کرد: مداحان اگر چه منزلت اجتماعی پایین تری نسبت به وعاظ داشته ا ند، اما عموما بین مردم محبوبیت بیشتری دارند و عامه آنان را بیش از روحانیون نزدیک به خود محسوب می‌کنند.

زندوی در ادامه، اصلی ترین لازمه های این حرفه یکی داشتن صدای خوش و دیگری برخورداری از حافظه توانا و مقداری هم زیرکی و موقعیت شناسی دانست و ابرازداشت: شناخت مخاطب و سنجش حال مجلس مهم ترین معیاری است که فرد مداح براساس آن شعر، نوحه و یا روضه ای خاص را بر می گزیند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: انتخابات کانون مداحان و شاعران آیینی با حضور حداکثری و همچنین نظم خاصی برگزار شد وهیچ گونه مشکلی در روند برگزاری انتخابات چه در مرکز استان و چه در دیگر شهرستانها بوجود نیامد.

وی، هدف از تشکیل کانون مداحان استان را ایجاد زمینه برای تعیین ضوابط و چارچوب های فنی مداحی و نظارت برعملکرد فنی و شأنی مداحان، ایجاد بستر مناسب جهت آسیب شناسی و آسیب زدایی مداحی از نظر محتوا، اشعار و الحان و همچنین ارائه تغذیه فکری و طرح های آموزش با هدف رشد و پرورش نیروهای مستعد مداحی ذکر کرد.

زندوی، ‌تعیین ضوابط و چارچوب های مداحی و شاعری، نظارت بر عملکرد تخصصی و شأنی مداحان و شعرای آئینی، ساماندهی مداحان و شعرای آئینی، آسیب شناسی و آسیب زدایی مداحی و شعر از حیث محتوا، هدایت فعالیت های تبلیغی مداحان در جهت نیل به اهداف انقلاب اسلامی از جمله محورهایی است که در این انتخابات مد نظر است.

گفتنی است سومین دوره انتخابات کانون مداحان و شاعران آیینی همزمان با سراسر کشور در هرمزگان و ۱۰ شهرستان استان برگزار شد که نتایج انتخابات بندرعباس با انتخاب سیدمحمد ثمره موسوی با اخذ ۷۳ رأی، علی زامیاد ۵۸ رأی، علی سلامی هرمزی ۵۱ رأی، داوود عباسی ۴۷ رأی، ضرغام علوی نیا ۴۱ رأی، سیدعلی ثمره موسوی ۴۰ رأی، عبدالرحمان ذاکری ۳۶ رأی، زیبا روان تاب و نجمه محسنی باغستانی ۳۲ رأی بعنوان ۹ نفر اصلی وفاطمه جوذری ۳۱ رأی، سیدابراهیم حسینی ۲۸ رأی، عیسی بهمنی ۲۷ رأی وعلیرضا یزدی ۲۶ رأی بعنوان عضو علی البدل انتخاب شدند.


کد مطلب: 22672

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/22672/زمینه-سازی-جهت-تعیین-ضوابط-چارچوب-های-فنی-مداحی-اهداف-تشکیل-کانون-مداحان

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir