هوشنگ جاوید:

معرفی مؤثر سنت‌های اصیل موسیقی مذهبی؛ هدف اصلی برگزاری همایش معراج‌نامه‌خوانی

ایکنا , 17 دی 1393 ساعت 11:19

نخستین همایش معراج‌نامه‌خوانی که از امروز چهارشنبه ۱۷ دی کار خود را در فرهنگسرای اندیشه آغاز خواهد کرد، تلاشی در جهت معرفی مؤثر سنت‌های اصیل موسیقی مذهبی به مردم است.


هوشنگ جاوید، دبیر نخستین همایش معراج‌نامه‌خوانی گفت: پس از انقلاب اسلامی با تلاش و پیگیری‌های فردی اینجانب سنت‌های موسیقی ایرانی که می‌رفت به دست فراموشی سپرده شود همچون مناقب‌خوانی، سحرخوانی و نعت‌خوانی احیا و به جامعه فرهنگی ایران معرفی شد.
وی ادامه داد: بیش از ۶ سال است که درصدد هستم تا طرح معراج‌نامه‌خوانی را به عنوان یکی دیگر از این سنت‌های موسیقی در قالب برنامه‌ای به مردم معرفی کنم که ۳ بار این طرح به دفتر موسیقی ارشاد ارائه شد اما به آن ترتیب اثر داده نشد و یکبار هم در دوره مدیریت رضا مهدوی بر مرکز موسیقی حوزه هنری این موضوع مطرح شد که ابتدا موافقت شد و مقدمات کار به انجام رسید اما بعد با تغییر ساختار مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری عنوان شد که به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به حمایت از این طرح برای برگزاری نیستیم.

طرح معراج‌نامه‌خوانی سال گذشته به معاونت هنری شهرداری تهران ارائه شد

این پژوهشگر فرهنگ عامه تصریح کرد: سال گذشته و در جریان انتصاب امیر عبدالحسینی به معاونت هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، وی اعلام کرد که از طرح‌هایی که به فرهنگ و هنر اصیل ایرانی می‌پردازند حمایت به عمل خواهد آمد و نخستین‌بار در جریان سخنرانی که من در مورد سحرخوانی و معرفی آن به علاقه‌مندان داشتم طرح برگزاری همایش معراج‌نامه‌خوانی به معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ارائه شد که مورد موافقت قرار گرفت.
جاوید در ادامه گفت: البته با کمال تأسف آن زمان که برای نخستین‌بار به برگزاری همایشی در مورد معراج‌نامه‌خوانی اقدام کردم ۱۴ گروه که به این هنر اشتغال داشتند مورد شناسایی قرار گرفتند اما بعد از گذشت ۶ سال تعداد آنها به ۸ گروه تقلیل یافته است و دلیل هم اینکه برخی از آنها یا دیگر در قید حیات نبوده و یا آنچنان پیر و فرتوت شده‌اند که قادر به اجرای معراج‌نامه‌خوانی نیستند.

بودجه فرهنگی و هنری در امری که هیچ آورده فرهنگی و هنری برای ایران ندارند هزینه می‌شود

این کارشناس موسیقی نواحی و اقوام ایرانی گفت: برای من که سالها در راستای پژوهش موسیقی اصیل ایرانی با این گروه‌ها حشر و نشر داشتم، جای بسی تأسف است که در جامعه ایرانی با پیشینه فرهنگی مترقی، پیشگامان عرصه فرهنگ و هنر را به این راحتی از دست می‌دهیم اما هیچ واکنش مثبتی از سوی مسئولان اتفاق نمی‌افتد و این در حالیست که دوستان مسئول ترجیح می‌دهند بودجه‌های فرهنگی و هنری کشور را هر ساله و در قالب جشنواره‌هایی همچون «موسیقی فجر» برای دعوت از افراد و گروه‌های موسیقی غربی هزینه کنند که حضور آنها هیچ آورده فرهنگی برای ایران و فرهنگ ناب آن ندارد.
جاوید تأکید کرد: از آنجا که هیچ تضمینی وجود ندارد که سال آینده با تغییر نگرش و سیاست مسئولان فرهنگی و هنری شاهد استمرار برگزاری همایش‌هایی همچون معراج‌نامه‌خوانی باشیم لذا گروهی خبره از بهترین‌های صدابرداری و تصویربرداری در این همایش به خدمت درآمده‌اند تا اجرای این گروه اندک معراج‌نامه‌خوان حاضر در این همایش را به بهترین شکل ممکن ثبت و ضبط کنند تا در آینده در قالب لوح فشرده به همراه کتاب مجموعه مقالات همایش که به نوعی مأخذسازی این هنر است در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

مراسم‌های آئینی ظرفیت مناسبی برای اجرا در مناسبت‌های مذهبی دارند

دبیر نخستین همایش معراج‌نامه‌خوانی در ادامه افزود: معراج‌نامه‌خوانی، مناقب‌خوانی، نعت‌خوانی و اصولاً مراسم‌های آئینی ایرانی ظرفیت زیادی برای برگزار شدن در مناسبت‌های گوناگون مذهبی و اعیاد اسلامی دارند؛ خوشحالم که در آستانه زادروز نبی مکرم اسلام موفق به اجرای این همایش شدیم و آرزوی من این است که روزی جشنواره «نعت‌خوانی» به شکل بین‌المللی برگزار شود و مقدمات برای برگزاری همایش «حمدیه‌خوانی» که وجه مشترک فرهنگی و هنری همه امت اسلامی است نیز در آینده نزدیک فراهم شود.
وی در پایان گفت: نخستین همایش «معراج‌نامه‌خوانی» امروز و فردا، چهارشنبه و پنج‌شنبه ۱۷ و ۱۸ دی در فرهنگسرای اندیشه برگزار و استفاده از برنامه‌های آن برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.


کد مطلب: 22719

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/22719/معرفی-مؤثر-سنت-های-اصیل-موسیقی-مذهبی-هدف-اصلی-برگزاری-همایش-معراج-نامه-خوانی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir