«محمد(ص)» با هدف وحدت مسلمانان تولید شده است

گلایه‌های مجیدی از الازهر

ایکنا , 20 دی 1393 ساعت 10:03

اولین نشست خبری فیلم سینمایی محمد(ص) و مراسم رونمایی از شهرک این فیلم و نام‌نوشته فیلم محمد(ص) با حضور مجید مجیدی، علیرضا رضاداد، حجت‌الله ایوبی، حبیب ایل‌بیگی، محمدمهدی حیدریان و مسئولان شرکت تابان نور برگزار شد.


در ابتدای این جلسه از جلیل رسولی (خوشنویس) که نگارش نام‌نوشته این فیلم را برعهده داشت، دعوت به عمل آمد که به روی صحنه بیاید و درباره این نام‌نوشته توضیحات لازم را بیان کند.

وی درباره همکاریش با پروژه محمد(ص) این چنین توضیح داد: حدوداً یک سال و نیم قبل از من خواسته شد تا در داوری نام‌نوشته‌های که قرار بود برای فیلم انجام شود، شرکت کنم اما معمولاً من تمایلی برای حضور در این داوری‌ها را ندارم اما چون کار متبرک به نام پیامبر بود، به اتفاق هفت داور دیگر کار داوری این نام نوشته‌ها را قبول کردم. پس از بررسی آثار و اعلام نفرات برگزیده و اهدا جوایز کارگردان فیلم از من خواست که نام‌نوشته‌ای برای فیلم بنگارم؛ وظیفه‌ای که انجامش برای من بسیار سنگین و دشوار بود ولی خدا را شکر که توانستم از عهده انجام آن برایم.

وی افزود: اینکه که چگونه این دلنوشته نگاشته شد، حکایت جالب خود را دارد. من نگاره‌های مختلفی خلق کردم اما هیچکدام نتوانست من را راضی کند تا اینکه یک روز تصمیم گرفتم بدون قلم و تنها با انگشتانم این دلنوشته را بنویسم اما نکته جالب اینجاست که وقتی شروع به نوشتن کردم، تمام بدنم شروع به لرزیدن کرد و همان موقع فهمیدم که کار درست را انجام می‌دهم. پس از سخنان جلیل رسولی، مجید مجیدی رحمت الله صادقیان و محمدمهدی حیدریان به روی صحنه آمدند و قسمت اصلی نشست آغاز شد.

صادقیان، رئیس هیئت مدیره شرکت نور تابان به عنوان اولین سخنران این نشست اظهار کرد: بنیاد مستضعفان به عنوان تهیه کننده این فیلم سعی دارد در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذاری درستی انجام دهد چون معتقد است زبان فرهنگ امروز می‌تواند ابزاری برای تبلیغ آرمان‌های انقلاب و اسلام باشد. برای همین این بنیاد سعی کرد با سرمایه‌گذاری شایسته در حوزه سینما کاری ارزشمند تولید کند. کل بودجه‌ای که برای ساخت این فیلم شد رقمی در حدود ۶۲ میلیارد تومان است هر چند اگر افزایش قیمت دلار پیش نمی‌آمد، رقم کمتر از این می‌بود.
وی افزود: ساخت و سازهای که برای دکور این فیلم شد کارهای ماندگار است که تا سالها سینما ما از آن استفاده خواهد کرد؛ بنابراین به آن اینگونه نگاه نکنید که تنها برای فیلم و یا نهایتاً فیلم این دکورها ساخته شده است بلکه از این به بعد هر فیلمی که در حوزه تاریخ اسلام بخواهد کار کند، می‌تواند از دکورهای این کار استفاده کند.

رئیس هیئت مدیره نور تابان با بیان اینکه فیلم سینمای محمد(ص) مایه افتخار سینمای ایران خواهد بود، گفت:در سالی از سوی مقام معظم رهبری به سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده فیلمی به نمایش درخواهد آمد که هدفش نزدیک‌سازی و ایجاد وحدت در جهان اسلام است. پس از رسانه‌ها تقاضا می‌کنیم ما را در نمایش مطلوب این کار یاری رسانند.

در ادامه نشست، حیدریان مدیر اجرایی فیلم محمد(ص) نیز بیان کرد: وقتی که این مکان هم اکنون تبدیل به شهرک شده برای فیلمبرداری انتخاب کردید حتی کوچکترین امکانات زندگی امروزی در آن مهیا نبود برای همین هر چه در توان داشتیم انجام دادیم تا شهرکی ساخته شود که مایه مباهات سینما ایران باشد. برای همین از تمامی اهالی رسانه درخواست می‌کنم که این فیلم با هیچ کار دیگری مقایسه نکنند چون معتقدم سطح کیفی این کار بسیار فراتر از این قیاسها است.

وی افزود: دکورهای این فیلم دکورهای ماندگاری است و اینگونه نباید تصور کرد که همانند برخی آثار تنها با گذشت یک سال از بین خواهد رفت. این شهرک تا سالها برای سینمای کشورمان کارکرد خواهد داشت چون تمام اصول ساخت و ساز یک کار منسجم در آن رعایت شده است.

مجید مجیدی کارگران فیلم سینمایی محمد(ص) به عنوان سخنران اصلی این جلسه با بیان اینکه دوست بیشتر اظهار نظرهایش درباره فیلم پس از نمایش کار انجام دهد اظهار کرد: جا دارد از دوستان بسیاری که ما را در ساخت این کار یاری رسانند، تشکر کنم اما به طور ویژه وظیفه خود می‌دانم که از مهندس حیدریان و رحمت الله صادقیان و علیرضا رضاداد تشکر ویژه داشته باشم.

این کارگردان ادامه داد: متاسفانه از سوی دانشگاه الازهر هجمه‌ای ناجوانمردانه‌ای نسبت به فیلم آغاز شده است اما بشخصه دلیل این رفتار نادرست دانشگاه الازهر را نمی‌دانم چون ما در فیلم به هیچ وجه چهره حضرت رسول(ص) را به نمایش درنیاورده‌ایم؛ در ضمن آنها بدانند که نگرانی شیعیان از تصویرگری درست از چهره حضرت رسول مسلما کمتر از اهل سنت نیست؛ برای همین از آنها و دیگر علمای جهان اسلام دعوت می‌کنیم که فیلم را در زمان نمایش تماشا کنند تا به صحت گفته ما پی ببرند.

مجیدی با بیان اینکه برای نگارش فیلمنامه این کار تحقیقات وسیعی انجام شده است، گفت: این فیلم با هدف ایجاد اتحاد بین اهل سنت و شیعیان تولید شده است و ما در زمان نگارش با علمای بسیاری سخن گفتیم تا کاری که انجام می‌دهیم عملی تاثیر گذار در راستای وحدت مسلمین باشد.

مجیدی ادامه داد: به دانشگاه الازهر پیشنهاد می‌کنم که نگران کارهای فرهنگی غرب باشد چون سالیانه فیلمهای بسیاری با محوریت حضرت مسیح و موسی(ع) در غرب تولید می‌شود که در آن چهره‌ای غیر واقعی از آن پیامبران ترسیم می‌شود. نمونه بارز فیلم جدید ریدلی اسکات است که در آن تحریف آشکار از حضرت موسی شده است. حتی آنها پا را فراتر نهاده و با برخی از آثار سخیف سعی در هجمه به اسلام دارند.این امور است که باید دانشگاه الازهر را نگران کند؛ نه اینکه به فیلمی که سعی دارد رأفت و مهربانی محمد رسول الله را به جهانیان نشان دهد، حمله کند.

مجیدی درباره هزینه فیلم این چنین گفت: ما باید ببینیم هزینه‌های این فیلم را می‌خواهیم با چه کارهای مقایسه کنیم؛ چون رقم ۶۲ میلیاردی برای فیلمی با این استاندارد رقم زیادی نیست. کارهای چون فیلم «هجرت حضرت موسی(ع)» ۱۶۰ میلیون دلار هزینه کرده است اما ما فیلمی با همان استانداردها تولید کردیم که هزینه‌های بسیار پائینتری داشت.

کارگردان فیلم آواز گنجشکان گفت: سورپرایز اصلی این فیلم بازیگران آن است چون هر کس این فیلم را ببیند اعتراف می‌کند که بالاترین کیفیت بازیگری از سوی بازیگران عرضه شده است. حتی به جرئت می‌گویم از برخی بازی‌های هالیبودی نیز با کیفیت‌تر بوده است. البته برخی‌ها اعتقاد داشتند برای کارکرد بین‌المللی فیلم ما از وجود بازیگران مطرح خارجی نیز استفاده کنیم اما من به هیچ وجه با این موضوع موافق نبودم چون می‌خواستم در این کار تمامی بازیگران ایرانی باشد.

وی درباره فیلم الرساله چنین توضیح داد: بیش از۴۰ سال پیش فیلمی توسط مصطفی عقاد درباره حضرت رسول ساخته شد که در آن بیشتر به جنگ‌های حضرت رسول پرداخته شده بود و به نوعی این کار تامین کننده اهداف هالیوود بود که می‌خواستند به نوعی چهره اسلام را جنگ‌طلب نشان دهند؛ در ضمن در آن فیلم که انصافاً کار خوب و تاثیرگذاری نیز بود غلط‌های واضح وجود دارد اما در این فیلم با کمک از عوامل خارجی سعی شده هیچ اشتباهی نباشد.

مجیدی درباره بازدیدی که مقام معظم رهبری از پشت صحنه این فیلم داشت چنین توضیح داد: یکی از بزرگترین این توفیقات از بازدید حضرت آقا از پشت صحنه آن باید نام برد. البته ایشان در زمان بازدید خود توصیه‌های بسیار دقیق و راهگشای برای ما داشتند که در مورد لزوم همه آنها در اختیار تمام مردم قرار خواهد گرفت.

مجیدی در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: بخش عمده‌ای از فیلم مربوط به کودکی حضرت رسول است و تنها نزدیک به ۳۰ دقیقه از این فیلم بزرگسالی حضرت رسول را ترسیم و آن نیز مربوط به زمانی است که پیامبر اسلام در شعب ابیطالب بود.

وی در پایان درباره پخش بین‌المللی فیلم چنین توضیح داد: هنوز درباره چگونه پخش بین المللی این فیلم سینمایی مذاکراتی انجام نشده است اما کمپانی‌های بزرگی همچون سونی اظهار علاقه کرده که پخش این فیلم را بر عهده داشته باشند و ما نیز برای دادن پاسخ به درخواست آنها هنوز بررسی‌های لازم را انجام ندادیم اما مسلماً در صدد هستیم فیلم به شکلی دربیاید که همه مردم دنیا آن را ببینند.




کد مطلب: 22735

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/22735/محمد-ص-هدف-وحدت-مسلمانان-تولید-شده

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir