اجرای تعزیه ویژه کودکان بارزترین ویژگی جشنواره «سوره» بود

ایکنا , 21 دی 1393 ساعت 9:21

معمولاً اجرای تعزیه برای مخاطب کودک و نوجوان توصیه نمی‌شود، اما تولید و اجرای تعزیه ویژه کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر «سوره» نشان داد که می‌توان با استفاده از داستان‌های جذاب دینی، آثار خوبی را در این زمینه تولید کرد.


مهدی سیم‌‎ریز، نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان، گفت: با اجرای نمایش «کوپه شماره ۸» که دارای مضمون رضوی بود، در بخش ویژه سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان «سوره» حضور داشتیم که البته با توجه به اینکه این نمایش دو سال پیش در جشنواره رضوی«ضامن آهو» شرکت کرده بود، نمی‌توانستیم به بخش مسابقه راه پیدا کنیم.

وی ادامه داد: در مجموع این دوره از جشنواره تئاتر «سوره» با توجه به اینکه پراکندگی خوبی را در آن از همه استان‌های کشور شاهد بودیم، برگزاری موفقی داشت و آثار شهرستانی فرصت این را داشتند که با آثار تولیدی پایتخت به رقابت سازنده‌ای بپردازند.

سیم‌ریز تصریح کرد: تولید و اجرای تعزیه مختص کودک از جمله نکات بارز این دوره از جشنواره بود که کمتر در جشنواره‌های تخصصی کودک و نوجوان شاهد آن هستیم؛ به ویژه اینکه محتوای این دو تعزیه‌ای که در این جشنواره به نمایش درآمدند، داستان جذاب قرآنی را نیز روایت می‌کردند و باید شرایطی فراهم شود که در سایر جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان شاهد تولید و اجرای بیشتر این‌گونه آثار آئینی و سنتی ایرانی برای آشنایی بیشتر مخاطب کودک و نوجوان باشیم.

وی با اشاره به اینکه برگزاری بخش جنبی و ویژه در کنار مسابقه بر طراوت و پویایی بیشتر جشنواره می‌افزود گفت: با این وجود به دلیل تقارن زمان برگزاری جشنواره با فصل امتحانات دانش‌آموزان به ویژه در اجراهای سانس بعد ازظهر، استقبال کمی را از سوی مخاطبان شاهد بودیم که البته این مسئله به دلیل دیرهنگامی ستاد جشنواره در اطلاع‌رسانی نیز بود اما حتی مقارن بودن با زمان امتحانات دانشگاه‌ها موجب شد تا دانشجویان رشته‌های هنری مرتبط با کودک و نوجوان نیز فرصت برای استفاده از این جشنواره را از دست بدهند.

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در پایان گفت: با وجود آنکه نمایش ما در بخش ویژه این جشنواره شرکت کرده بود اما مشمول طرح مشاوره کارشناس روانشناسی کودک نیز شد که بتوانستیم با استفاده از راهنمایی‌های این بخش، ملاحظاتی سازنده و مؤثر را در روایت نمایش به انجام برسانیم.


کد مطلب: 22755

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/22755/اجرای-تعزیه-ویژه-کودکان-بارزترین-ویژگی-جشنواره-سوره

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir