نفرات برگزیده «جایزه جهانی اربعین» دهه فجر معرفی می‌شوند

ایکنا , 21 دی 1393 ساعت 11:18

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ضمن اعلام تمدید مهلت ارسال عکس «جایزه جهانی اربعین» تا اول بهمن ماه، از معرفی و اهدای جوایز نفرات برگزیده در دهه فجر انقلاب اسلامی، خبر داد.


سیدمحمدحسین هاشمی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به راه‌اندازی «جایزه جهانی اربعین» توسط این سازمان گفت: پدیده زیارت اربعین، یک پدیده دینی و اعتقادی است؛ اما رفته‌رفته به یک پدیده اجتماعی و جهانی تبدیل می‌شود؛ به طوری که در مراسم اربعین امسال، مسلمانان شیعه و سنی از حدود ۸۰ کشور جهان از کشورهای اسلامی و غیراسلامی در این راهپیمایی عظیم اربعین عراق، شرکت کردند.

وی با بیان اینکه حضور اهل سنت در این راهپیمایی خیلی حایز اهمیت است، اظهار کرد: اینکه اهل سنت به دلیل علایق قلبی که به اهل بیت (ع) و به ویژه امام حسین (ع) دارند، در این همایش بزرگ دینی شرکت می‌کنند، نکته بسیار مهمی است.

هاشمی تأکید کرد: این جریان که به یک جریان جهانی تبدیل شده است، بدون هیچ فراخوان سیاسی و بدون کمک‌های مالی دولت‌ها و حتی دولت عراق، تنها به صورت خودجوش و به دلیل ارتباط عاطفی مردم با امام حسین(ع) و با هزینه شخصی مردم، ایجاد شده، خود موضوع مهمی است که نباید از قلم بیفتد.

وی افزود: عراقی‌ها، طی چند روز، تنها در شهر کربلا و بدون استفاده از کمک‌های مالی، میزبان جمعیتی چند میلیونی هستند. این یعنی اینکه اگر بتوانیم از این ظرفیت انسانی بزرگ استفاده کنیم، قطعاً پاسخ دندان‌شکنی به جریان‌های ضداسلامی، سلفی و تکفیری‌، داده خواهد شد.

هاشمی با تأکید بر اینکه کربلا، دارای ویژگی‌هایی است که می‌تواند در جهان امروز به نماد مقاومت و ایستادگی برابر ظلم تبدیل شود، افزود: ما رفته‌رفته به صورت غیرمستقیم نمادی را مطرح می‌کنیم تا اسلام ناب را در سطح جهان اسلام گسترش دهیم. به همین دلیل پرداختن به موضوع اربعین، برای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دارای اهمیت ویژه‌ای است و برنامه‌هایی هم برای آن طراحی کرده است.

وی ادامه داد: طراحی «جایزه جهانی اربعین» با همین هدف انجام شد و خوشبختانه با اعلام فراخوان، استقبال هم‌میهنان و مسلمانان خارجی را هم شاهد بودیم.

وی افزود: دبیرخانه موقتی برای «جایزه جهانی اربعین» در معاونت فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تشکیل شده است که با وسعت گرفت این جایزه، دبیرخانه دایمی آن در اداره‌کل همکاری‌های فرهنگی این معاونت، با حضور افراد کارشناس و صاحب‌نظر، تشکیل خواهد شد.

هاشمی همچنین با اعلام خبر انتخاب هیئت داوران برای بررسی آثار دریافتی این جایزه، اعلام کرد: هیئت داورانی متشکل از ۴ تن از اساتید و کارشناسان مطرح رشته عکاسی برای داوری آثار دریافت شده شکل گرفته است که با داوری از میان آثار راه‌یافته به دور نهایی، برندگان بخش‌های مختلف (عکاسی با دوربین‌های عکاسی و عکاسی با تلفن‌های همراه) را انتخاب و معرفی خواهند کرد.

وی با تأکید بر اینکه مهلت دریافت عکس‌ها در نخستین دوره «جایزه جهانی اربعین» تا اول بهمن سال جاری، تمدید شده است، افزود: نفرات برتر در بخش‌های داخلی و خارجی به سفرهای زیارتی خواهند رفت. برگزیدگان خارجی به مدت ۱۰ روز میزبان کشورمان برای زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد و برخی دیگر از اماکن زیارتی کشورمان خواهند بود و نفرات برگزیده داخلی هم به سفر زیارتی ۱۰ روزه به عتبات عالیات در عراق، مشرف خواهند شد.

وی همچنین، گفت: نتایج این جایزه در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی اعلام خواهد شد و بر اساس آن نفرات برگزیده معرفی خواهند شد.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در پایان سخنان خود درباره وسعت بخشیدن به ابعاد مختلف «جایزه جهانی اربعین» در سال‌های آینده، گفت: این جایزه برای نخستین بار در جهان اسلام برگزار می‌شود و برای نوبت اول آن تنها بخش عکس درنظر گرفته شده است، اما از سال‌های بعدی و دوره‌های آینده، این جایزه شامل بخش‌های مختلف مانند عکس، فیلم، داستان، شعر، هنرهای نگارگری، طراحی پوستر و ... خواهد بود.

براساس این گزارش، طی فراخوان «جایزه جهانی اربعین» عکس‌های ارسالی ثبت‌شده توسط تلفن همراه و یا دوربین‌های عکاسی، باید در موضوعات پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی در کشور عراق، برگزاری مراسم اربعین در ایران و دیگر کشورهای جهان، صحنه‌های دلدادگی و ابراز ارادت به حضرت اباعبدلله الحسین (ع) در ایام اربعین در جای جای جهان، رخدادهای مهم در ارتباط با اربعین در کشورهای مختلف جهان و موضوع آزاد پیشنهادی ارسال‌کننده اثر مرتبط با اربعین حسینی باشند.

آثار دریافتی توسط هیئت داورانی متشکل از اساتید برتر عکاسی کشور، مورد ارزیابی قرار گرفته و به سه اثر برگزیده دیپلم افتخار و جایزه ویژه اهدا، خواهد شد و به صاحبان ۳ اثر برگزیده نخست ایرانی، جایزه سفر ۱۰ روزه به عتبات عالیات و به ۱۰ نفر برتر خارجی، جایزه سفر ۱۰ روزه به مشهد مقدس و دیگر اماکن زیارتی کشورمان، تعلق می‌گیرد و به ۱۰ نفر بعدی، جوایز نفیسی اهدا می‌شود.

علاقه‌مندان تا اول بهمن‌ماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند و آثار برگزیده علاوه بر دریافت جایزه، در قالب «نمایشگاه عکس اربعین» در ایران و نیز رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر جهان، به نمایش درخواهد آمد.


کد مطلب: 22765

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/22765/نفرات-برگزیده-جایزه-جهانی-اربعین-دهه-فجر-معرفی-می-شوند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir