تشکل های دینی تقویت و توانمند می شوند

مهر , 1 بهمن 1393 ساعت 11:48

مدیرکل تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: توانمندسازی ارکان تشکل های دینی با رویکرد آموزش و مهارت آموزی و افزایش کارآمدی فرهنگی آنها مهمترین اولویت و رویکرد سازمان در آینده است.


رضا معممی مقدم در حاشیه نشست تشکل های میان تخصصی، فعالان حاکمیتی، کارشناسان و تشکل های محوری استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: در حال حاضر ۹۱ هزار هیئت مذهبی، ۶۰ هزار مداح، چهار هزار کانون فرهنگی مردمی و چهار هزار انجمن اسلامی در سراسر کشور فعال شده و ۱۱۰۰ بانوی فرهیخته فعال دربخش فرهنگی داریم که این ظرفیت می تواند در بسیاری از ماموریت ها نقش موثری ایفا کند.

وی افزود: مهمترین دغدغه مسئولان فرهنگی توانمند کردن این تشکلهای دینی است که در برنامه پنجم مورد توجه جدی است لذا ساماندهی و هماهنگ کردن ظرفیت این نهادها در اولویت برنامه ها قرار دارد.

مدیرکل تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور یادآورشد: یکی از محوری ترین فعالیتهای سازمانی هدایت و حمایت از تشکل های دینی است و سازمان تبلیغات اسلامی با هدف جهاد فرهنگی شکل گرفته و تاسیس شده و با مدیریت جهادی در این عرصه می توان به ماندگاری کارها کمک کرد.

این مسئول فرهنگی یادآور شد: سازمان تبلیغات اسلامی با توجه به گروه های مردمی که در اختیار دارد موثرترین دستگاه فرهنگی برای تحقق مدیریت جهادی است که این کار با عزم ملی و جهادی شکل می گیرد.

معممی مقدم بیان کرد: نام سازمان تبلیغات اسلامی با تشکل های دینی عجین شده و در اساسنامه این سازمان در طول سالهای گذشته همواره به این نهاد دینی توجه ویژه شده و در این سازمان وظیفه هدایت و نظارت بر تشکل های مردمی بر عهده این سازمان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: این سازمان به سهم خود با سازماندهی شوراهای هیئت های مذهبی، کانون مداحان و شعرای آئینی و اتحادیه انجمن های اسلامی و برنامه ریزی برای برگزاری مناسبت های مذهبی مبتنی بر محکمات اسلامی توسط اقشار موجه جامعه و نیز نظارت بر سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه فرهنگ دینی و برون سپاری فعالیتهای تخصصی مذهبی بر تشکل های شاخص جبهه فرهنگ انقلاب اسلامی می توان مصداق بارز و گویای له عرصه آوردن نیروهای متعهد با عزم ملی برای نقش آفرینی در حوزه فرهنگی دینی و انقلابی هستیم.

معممی یادآورشد: ائمه جمعه در خطبه های نماز جمعه هم می توانند یک جلد کتاب دینی و انقلابی را معرفی کنند و در دارالقرآنها برای نهادینه سازی مفاهیم قرآنی تلاش کنند تا در مجالس مذهبی قرائت و روخوانی قرآن جدی گرفته شود.

وی بیان کرد: راه اندازی کرسی های تلاوت قرآن در مجالس از دیگر کارهایی است که باید در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم سبک زندگی اسلامی را ترویج کنیم.

معممی تصریح کرد: تبدیل مضامین سبک زندگی اسلامی، احترام به خانواده، دوری از بداخلاقی در جامعه، مبارزه با ربا، اسراف، راه اندازی محافل قرآنی، برپایی نمایشگاه مذهبی در ماههای محرم و صفر و مناسبت های دینی، توسط تشکل های دینی جدی گرفته شود.

این مسئول یادآورشد: اگر به جنگ نرم باور داشته باشیم باید بدانیم برای مقابله با آن به جای سخت افزار که ناکارآمد است به قدرت نرم نیازمندیم و تشکل های دینی امروز قدرت نرم جمهوری اسلامی تلقی می شوند.

معمی مقدم تصریح کرد: برای مقابله موثر با جنگ نرم دشمنان نیازمند هم افزایی نهادهای دینی و تقویت محیط تعاملی برای استفاده از ظرفیت همه دستگاه های فرهنگی هستیم و امروز بیش از هر زمان دیگری تشکیل جبهه فرهنگی مردمی و ایجاد منظر واحدی از فعالیت های همسو بر اساس مسئله محوری و دین محوری هستیم.

وی بیان کرد: ایده پردازی و نوآوری توام با ابتکار درجنگ فرهنگی در شرایط کنونی از ضروریات است که توجه به محور اجتماع و اشتراک همه فعالان فرهنگی که عضو یک خانواده محسوب می شوند و در فعالیت های فرهنگی مشارکت دارند ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

این مسئول گفت: باید از علم و توان نخبگان در برنامه ریزی فرهنگی جامعه به خوبی استفاده کنیم و از ظرفیت همه تشکل های درون سازمان تبلیغات اسلامی استفاده موثر کنیم.

وی بیان کرد: مهمترین اولویت ما در سال آینده توانمندسازی ارکان تشکل های دینی با رویکرد آموزش و مهارت آموزی و افزایش کارآمدی فرهنگی تشکلهاست.

معممی مقدم تصریح کرد: در شرایطی که ۳۸۲ کانون مداحی و شعر یا آئینی داریم و از ظرفیت های مردمی خوبی برخورداریم لازم است با نزدیک کردن ادبیات خود به یکدیگر و در کنار هم نشستن از این سرمایه های اندوخته و تاثیرگذار بخوبی استفاده کنیم.

این مسئول بیان کرد:مهمترین مزیت نسبی سازمان تبلیغات اسلامی نسبت به سایر دستگاهها داشتن جامعه هدف و سرمایه های ارزشمند مردمی، نهادهای تاثیرگذار مانند تبیان، کتاب شهر، موسسات قرآنی، بنیاد دعبل، خبرگزاری مهر، مدارس صدرا و هیئت ها و تشکل های مذهبی است که علیرغم قابلیت های ارزشمند هرکدام از این نهادها تاکنون بخوبی نتوانسته ایم از این توانمندی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: هر کدام از این ظرفیت ها باید توسط شبکه های مجازی و سایت ها از جمله خبرگزاری مهر معرفی شوند تا همه در جریان این توانمندی ها قرار گیرند و برای استفاده از آن برنامه ریزی کنند.

وی راه اندازی تور سازمان گردی را از برنامه های پیشنهادی این سازمان ذکر کرد و گفت: با دعوت از فعالان فرهنگی و جوانان و مسئولان تشکلهای مذهبی می توانیم با راه اندازی این تور زمینه بازدید علاقمندان از فعالیت های تبیان، خبرگزاری مهر، کتاب شهر را فراهم کرده و برای استفاده از این ظرفیت ها برنامه ریزی کنیم.

معممی مقدم اظهارداشت: درحوزه قرآنی لازم است جریان تخصصی قرآن و عترت توسط محافل قرآنی محله ای، خانوادگی، توسعه یابدتا بتوانیم در این مسیر نیز کارهای مهمی انجام دهیم.

وی بیان کرد: نوشتن تفاهم نامه مهم نیست بلکه کار اجرایی و عملیاتی مهم است و اگر امروز ۲۰۰ هزار نفر توسط هیئتهای مذهبی با قرآن خوانی آشنا شده اند کار مهمی است که باید تداوم یابد و دانش آموزان مدارس را هم با استفاده از ظرفیت مدارس صدرا قرآن خوان کنیم.

این مسئول با اشاره به توانمندی های خبرگزاری مهر نیز گفت: در استان قزوین می توانید توسط خبرگزاری مهر نسبت به تربیت خبرنگاران جوان و نوجوان اقدام کنید تا هیئت های مذهبی قادر شوند اطلاع رسانی مجموعه خود را با اعضاء انجام دهند و مستقل باشند.

معممی تصریح کرد: در خبرگزاری مهر استان قزوین این ظرفیت وجود دارد تا آموزش علاقمندان رسانه ای را دنبال کند و در کنار تربیت نیروهای جدیدزمینه انعکاس فعالیت افراد مذهبی تاثیرگذار در تشکل های دینی را نیز با حجم بیشتری منعکس کند.

مدیرکل تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور اظهارداشت: تبیان و خبرگزاری مهر در استان توان خوبی برای کمک به تشکل های مذهبی دارند که امیدواریم ضمن حمایت لازم از سوی مسئولان و تقویت آنها از قابلیت های آن استفاده منطقی شود.


کد مطلب: 22852

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/22852/تشکل-های-دینی-تقویت-توانمند-می-شوند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir