در نشست بررسی تمایلات دینی نوجوانان و جوانان عنوان شد؛

بازخوانی مفاهیم دینی در جامعه ضروری است

10 آذر 1386 ساعت 21:40

هفتمین نشست از سلسله نشست های علمی "بررسی تمایلات دینی نوجوانان و جوانان" با عنوان «بررسی آسیب شناسی تاریخی دینداری در ایران» در پژوهشکده باقرالعلوم برگزار شد.


به گزارش خیمه، حجت الله ایزدی، دکترای تاریخ اسلام و استادیار دانشگاه امام حسین (ع) در هفتمین نشست از سلسله نشست های علمی بررسی تمایلات دینی نوجوانان و جوانان به بررسی آسیب شناسی تاریخی دینداری در ایران پرداخت.

وی باز تعریف مفاهیم دینی را لازمه شناخت و آسیب شناسی دینداری دانست و گفت: عدم شناخت فرهنگ قرآن به دلیل عدم شناخت صحیح زبان وحی، ترجمه مفاهیم اسلام با توجه به فرهنگ و قرار گرفتن این مفاهیم تحت تأثیر الزامات و موانع اجتماعی از جمله موانع شناخت دقیق و صحیح مفاهیم دینی است که نیاز به بازبینی و بازنگری دارد.

حجت الاسلام ایزدی افزود: دین اسلام که با شعارهای مترقی چون عدالت، مساوات و رفع همه تبعیض ها در زمان پیامبر (ص) گسترش پیدا کرد در اواخر حکومت حضرت علی (ع) دچار مشکلاتی شد، از یک سو خوارج با تفکر تساوی ایمان و عمل شکل گرفتند از سویی فرهنگ مرجعه با اعتقاد بر اینکه ایمان فقط به اقرار است جای خود را در بین عوام باز کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین یکی از بزرگترین مشکلات جامعه دینی را فراموش شدن امر به معروف و نهی از منکر دانست و ابراز داشت: امیرالمومنین (ع) فرمودند "اگر همه اعمال خیر را جمع کنیم و جهاد فی سبیل الله را نیز به آن بیافزاییم در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر کمتر از یک قطره در کنار دریای بیکران است" با این وجود در فرهنگ ارجاع اولین مسئله ای که مطرود شد امر به معروف و نهی از منکر بود.

حجت الاسلام ایزدی به تشریح عقاید فرهنگ ارجاع پرداخت و تصریح کرد: این گروه دولت مخالف خوارج بودند و معتقد بودند که اگر کسی به زبان خود را سلمان معرفی کرد مسلمان است و اگر در عمل به گناهی دست زد تنبیه یا عدم تنبیه او با خداست و دیگر افراد وظیفه ای در تذکر و اصلاح او ندارند.

وی به سوء استفاده سلسله اموی از این فرهنگ و انجام جنایات متعدد در لباس مسلمانان اشاره کرد و اذعان داشت: در همین ایام ایرانیان کم کم به اسلام می گرویدند و به دلیل عدم آگاهی از اسلام حقیقی در قالب فرهنگ مرجعه گری مسلمان می شدند از سویی فرهنگ خوارج و شیعه كيساني- شیعه غیر دوازده امامی- نیز رایج بود.
محقق و مولف مقالات متعدد تاریخی خاطرنشان کرد: با این توضیحات مردم ایران با یک سری آموزه های کلی از دین آشنا شدند که به نوعی نیز باید خود را با جریانات سیاسی زمان و تطبیق می داد چرا که در آن زمان همه مسایل اجتماعی تابع حوادث خلفا بود.

حجت الاسلام ایزدی با تأکید بر اینکه اسلامی اکثر مسلمانان بیش از آنکه برگرفته از یک دین نبوی و علوی باشد، با آن فاصله دارد، گفت: در بحث آسیب شناسی و نقد جای تسامح و تعارف نیست، ایرانیان با وجود داشتن نقشی پررنگ در شکل گیری تمدن اسلامی و با داشتن اعتقاد صددرصد دینی گرفتار نوع و شکلی از دینداری هستند که به دلیل شرایط زمان و مکان از دین نبوی فاصله گرفته است.

وی افزود: با وجود فرهنگ سازی هایی که به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه شناخت مفاهیم دین شده است اما بازخوانی و باز تفسیر این مفاهیم ضروری است.

نشست علمی بررسی تمایلات دینی نوجوانان و جوانان با موضوع آسیب شناسی تاریخی دینداری در ایران صبح امروز در پژوهشکده باقرالعلوم برگزار شد.


کد مطلب: 229

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/229/بازخوانی-مفاهیم-دینی-جامعه-ضروری

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir