رونمایی از کلیپ «پیامبر مهربانی» در موسیقی فجر

ایکنا , 12 بهمن 1393 ساعت 9:35

رئیس سی‌امین جشنواره «موسیقی فجر» در نشست خبری این جشنواره رونمایی از کلیپ موسیقی «پیامبر مهربانی» را معرفی واقعی شخصیت پیامبر به جهانیان عنوان کرد.


نشست خبری سی‌امین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» پیش از ظهر شنبه ۱۱ بهمن، در تالار وحدت و با حضور پیروز ارجمند، رئیس جشنواره، حسن ریاحی، دبیر جشنواره، علی ترابی، دبیر اجرایی جشنواره و سایر مسئولان ستاد برگزاری این رویداد هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست حسن ریاحی؛ دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» در سخنانی گفت: این دوره از جشنواره «موسیقی فجر» از ۲۴ بهمن تا اول اسفند با اختصاص ۸ سالن برگزار خواهد شد که از جهات مختلفی متنوع‌تر از قبل برگزار خواهد شد و در بخش موسیقی پاپ نیز گروه‌هایی شرکت کرده‌اند که با کارنامه درخشان آثار جدیدی ارائه می‌دهند.

ریاحی ادامه داد: در بخش بین‌الملل دبیرخانه جشنواره ارتباط مؤثری با رایزن‌های فرهنگی از کشورهای آلمان، اسپانیا، ایتالیا و اتریش برقرار کرد و این سفارتخانه‌ها پیشنهاداتی در مورد حضور گروه‌های موسیقی در این جشنواره ارائه کردند که البته به دلیل غیاب کامران صدیقی که دبیر بخش بین‌الملل را همواره به عهده داشت، این بخش شاید به نسبت گذشته از پویایی برخوردار نباشد.

دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» تصریح کرد: در بخش رقابتی (آهنگسازی) ۸۳ اثر و ۱۳ پایان‌نامه متقاضی شرکت بودند که آثار همگی آنها بررسی شد و در شرایط خوبی برنامه‌ریزی برای حضور منتخبان آنها به عمل آمد.

موسیقی مجلسی و سمفونیک برای اجرا کمتر تولید می‌شود
سازنده موسیقی ملی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ظرفیت مناسبی که در شرایط فعلی در عرصه موسیقی و به ویژه نسل جوان به منظور فعالیت هر چه بیشتر پدید آمده است، گفت: ما اکنون نیاز به تشکیل کانون موسیقیدانان جوان داریم که در آن به تربیت نوازنده بپردازیم، نوازندگان جوان را شناسایی کنیم، برای آنها رپرتوار(مرور آثار) ترتیب دهیم؛ چرا که متأسفانه اجراهای مجلسی، ارکسترسمفونیک بسیار کم شده است.

ریاحی گفت: متأسفانه جوانان به موسیقی سنتی کمتر گرایش نشان می‌دهند باید برنامه‌ریزی مدونی داشت و با تشکیل جلسات کارشناسی و برگزاری کلاس و کارگاه‌های مختلف شرایط پیش آید که جوانان به سمت این نوع موسیقی روی بیاورند.

وی در پایان گفت: پیشنهاد دیگری که به عنوان دبیر جشنواره «موسیقی فجر» دارم اینکه همانطور که ارتباط با رایزن‌های فرهنگی کشورهای مختلف در سطح قابل قبولی در حال انجام است، تدابیری نیز اندیشیده شود تا در جریان آخرین تحولات مربوط به موسیقی دنیا قرار گیریم تا به این واسطه هم اهالی موسیقی ما از برنامه‌های مترقی آنها استفاده کنند و هم حضور پررنگ‌تری از گروه‌های موسیقی خارجی را در جشنواره‌های خود داشته باشیم.

پیروز ارجمند، رئیس سی‌امین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» دیگر سخنران این نشست بود که در سخنانی به توضیح ویژگی‌های این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: ابتدا باید به این نکته تأکید کنم که بودجه در نظر گرفته‌شده برای جشنواره سی‌ام از سال قبل کمتر است اما با این وجود همه تلاش من و همکارانم بر این است تا اعتبار هنری این جشنواره همچنان حفظ شود.

بودجه موسیقی، یک پنجاهم سینماست
این مدرس دانشگاه افزود: مسئولان باید فکری برای این منظور بکنند در شرایطی که ظرفیت مالی موسیقی ایران ده برابر سینماست اما بودجه‌ای که به آن اختصاص داده می شود یک پنجاهم سینماست؛ با این شرایط ما باید علاوه بر حمایت از گروه‌های نمایشی و برآوردن سطح توقعات آنها توجه به آینده‌سازان جشنواره هم داشته باشیم که البته در این راستا مؤسسه موسیقیدانان جوان را شکل خواهیم داد و کانون موسیقی تجربی نیز به زودی آغار به کار خواهد کرد.

وی ادامه داد: اساساً بودجه در نظر گرفته شده برای موسیقی کشور انقباضی است و با چنین بودجه‌ای که همانند سال ۷۶ است عملاً بیش از ۵۰ درصد از فعالیت‌های جاری موسیقی کشور لغو شده است و با چنین شرایطی باز جای خرسندی است که با مدیریت جهادی مسئولان دفتر موسیقی و ستاد جشنواره «موسیقی فجر» تقریباً توانستیم بر همه برنامه‌های پیش‌بینی شده خود برسیم.

اجرای «زنگ موسیقی انقلاب» در روز اختتامیه
ارجمند تصریح کرد: از جمله نکات ویژه این دوره از جشنواره اجرای موسیقی در محوطه تالار وحدت است که در روز اختتامیه این جشنواره رخ خواهد داد و موسیقی تحت عنوان «زنگ موسیقی انقلاب» اجرا خواهد شد ضمن آنکه در روز ۲۵ بهمن ارکستر سمفونیک صدا و سیما به رهبری نادر مرتضی‌پور به اجرای برنامه می‌پردازد.

وی از آغاز به کار ارکسترسمفونیک تهران در روز اختتامیه جشنواره به رهبری شهداد روحانی خبر داد و گفت: چندی پیش جایزه موسیقی ققنوس را برگزار کردیم که برنامه موفقی در حوزه موسیقی مقاومت و انقلاب بود و در طول جشنواره موسیقی فجر اکثر سالن‌هایی که به اجرای موسیقی خواهند پرداخت کلیپ‌های این جایزه را نیز پخش خواهند کرد.

مدیر دفتر موسیقی ارشاد ادامه داد: اثری به آهنگسازی اینجانب و خوانندگی علیرضا وکیلی‌منش تولید شده است که نام آن «پیامبر مهربانی» است و در آن سعی شده تا چهره واقعی حضرت‌محمد(ص) با استفاده از موسیقی به جهانیان نمایش داده شود؛ این اثر در حقیقت هدیه من به جشنواره «موسیقی فجر» است که به سه زبان فارسی و عربی و انگلیسی از آن کلیپی تولید شده است که در جشنواره رونمایی خواهد شد.

ارجمند در جای دیگری از سخنان خود گفت: جشنواره جشنواره‌ها عنوان بخش دیگری از این دوره از جشنواره «موسیقی فجر» است؛ به هر حال در طول سال نهادهای فرهنگی و بخش خصوصی به برگزای جشنواره‌هایی اقدام کرده‌اند که البته این بخش در جدول برنامه‌های جشنواره ذکر نشده است؛ چرا که هنوز میزبان آن مشخص نیست اما شامل منتخب جشنواره‌های زاگرس‌نشینان، استان فارس، استاد شهناز و جشنواره دانشجویان است که البته چند گروه دیگر در این بخش به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

برپایی کارگاه تخصصی «فقه و موسیقی»
وی گفت: کارگاه‌های تخصصی موسیقی در شیراز، گرگان و تهران برگزار خواهد شد که به عنوان نمونه موضوع یکی از این کارگاه‌های فقه و موسیقی است ضمن آنکه در نظر داریم از کسانی که نشان بین‌المللی دریافت کرده‌اند نیز در این جشنواره تجلیل شود ضمن آنکه کارگاه آموزش کر نیز در این جشنواره خواهیم داشت و ظرفیت‌های گروه‌های کر ایرانی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مدیر دفتر موسیقی ارشاد از ثبت انجمن ملی کر ایران خبر داد و گفت: در بخش موسیقی نواحی ۱۱ گروه شرکت کرده‌اند که از این میان ۸ گروه در جدول برنامه‌ها و ۳ گروه دیگر در بخش جشنواره جشنواره‌ها به اجرای برنامه خواهند پرداخت و دفتر موسیقی در حال انجام پایشی است تا براساس برنامه‌های ۸ دوره گذشته طرحی جامع برای از سرگیری جشنواره موسیقی نواحی ارائه تا به زودی شاهد برگزاری نهمین دوره آن باشیم.

این آهنگساز تأکید کرد: سه بخش ویژه دیگر در جشنواره امسال برگزار خواهد شد، یکی از آنها بخش عکس موسیقی است که نمایشگاهی از عکس‌های اجراهای موسیقی در سالن های اجرا برپا می شود، دومین اتفاق غرفه عرصه محصولات موسیقی است و دیگری برگزاری نخستین جشنواره موسیقی شاهد با همکاری اداره کل فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران است که از ۲۸ بهمن تا اول اسفند در شهرستان ساری برگزار خواهد شد.

علی ترابی، دبیر اجرایی سی‌امین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» در ادامه این نشست به ایراد سخن پرداخت و گفت: انتظار این جشنواره «موسیقی فجر» بسیار زیاد است هر چند که اعتبار و جایگاه این جشنواره هنوز نسبت مستقیمی با شأن و رتبه آن ندارد و باید رویکردها و سیاست‌های آن متحول شده و تغییر یابد.

موسیقی با وجود همراهیش با همه وقایع انقلاب اسلامی مهجور است
وی ادامه داد: جشنواره «موسیقی فجر» چیزی جدای از موسیقی کشور نیست؛عرصه موسیقی همچنان با معضلاتی مواجه است و این حوزه فاقد حمایت مناسب و مطلوب از سوی مسئولان است علیرغم آنکه در تمام برهه‌ها و مقاطع تاریخی پس از انقلاب اسلامی تولید و اجرای موسیقی حرف نخست را زده است.

ترابی تصریح کرد: آنچه که تلاش دوستان همکار من در ستاد برگزاری جشنواره بوده و از سوی آنها طراحی شده است همگی لازمه هنر موسیقی این کشور است و وقتی از بخش موسیقی نسل دیگر سخن به میان می‌آید قطعاً این بخش و ظرفیتی که در آن وجود دارد آینده موسیقی ما را رقم خواهد زد.

حضور ۱۲۲۲ هنرمند ایرانی و خارجی در جشنواره «موسیقی فجر»
وی به ارائه آماری کمی این دوره از جشنواره «موسیقی فجر» پرداخت و گفت: در مجموع ۱۲۲۲ هنرمند ایرانی و خارجی در این دوره از جشنواره آن هم هر روز در ۱۳ نوبت و در ۸ سالن به روی صحنه خواهند رفت که با این حساب تعداد سانس‌های اجرای این جشنواره به ۹۲ سانس خواهد رسید و ما ظرفیتی حدود ۵۷ هزار صندلی نفر را برای میزبانی از علاقه‌مندان تدارک دیده‌ایم.

رئیس انجمن موسیقی ایران در پایان گفت: ۱۰۹ گروه و تک‌نواز در این دوره از جشنواره شرکت کرده‌اند که این مسئله از جمله اعتبارات کمی جشنواره است و باید بیش از این کوشیده شود که اعتبار کیفی جشنواره نیز ارتقا یابد.

این گزارش حاکی است اکبر محمدی، مسئول بخش استعدادهای درخشان جشنواره و امیرعباس ستایشگر، مسئول بخش نسلی دیگر جشنواره نیز در ادامه توضیحاتی در مورد بخش‌های مربوط به خود و کم و کیفی برگزاری آن ارائه کردند.


کد مطلب: 22954

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/22954/رونمایی-کلیپ-پیامبر-مهربانی-موسیقی-فجر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir