حاضرم برای نمایش مظلومیت امام حسین(ع) نقش یزید را بازی کنم

ایکنا , 18 بهمن 1393 ساعت 11:45

بازیگر فیلم «ماهی سیاه کوچولو» گفت: «الفت» واقعی اسطوره مملکت من است، اما من مریلا زارعی هستم و قرار نیست به آن الصاق شوم؛ حاضرم برای نمایش مظلومیت امام حسین(ع) نقش یزید را بازی کنم؛ بنابراین انتخاب من برای بازی در این فیلم آگاهانه و با استدلال بوده است.


جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی «ماهی سیاه کوچولو» با حضور عوامل فیلم عصر دیروز، ۱۷ بهمن‌ماه، در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمدرضا شفیعی، تهیه کننده فیلم گفت: موضوع فیلم ازیک یا دو سال قبل آغاز شد؛ درباره این حادثه که سال ۶۰ در آمل اتفاق افتاده، کمتر کاری صورت گرفته بود و اتفاق روایت شده در فیلم «ماهی سیاه کوچولو» جزء یکی از وقایع مهم اوایل انقلاب بود. درباره سرمایه‌گذار فیلم هم باید بگویم همان طور که در تیتراژ فیلم آمده مؤسسه وصف صبا و شخص خودم هزینه تولید را تأمین کردیم.

وی افزود: متاسفانه فیلم‌هایی که در این ژانر ساخته می‌شود به دلیل برخی حمایت‌ها حالت سفارشی به خود می‌گیرد؛ البته این امر بدان معنا نیست که از هیچ کجا حمایت نگرفتم، اما به دلیل علاقه عده‌ای از سرمایه‌گذاران به برخی روایت‌ها، با هزینه شخصی فیلم «ماهی سیاه کوچولو» را ساختم.

در ادامه جلسه مریلا زارعی، بازیگر فیلم،اظهار کرد: این پروژه بسیارسخت بود، وقتی که فیلم را برای اولین بار در کنار اصحاب رسانه دیدم، احساس کردم سختی‌هایی که ما کشیدیم، دیده نمی‌شود. بعد از حضورم در فیلم «چ» و «شیار۱۴۳» و استقبالی که از آن شد، با خودم مقرر کردم هر نقشی را قبول نکنم مگر اینکه ۱۸۰ درجه متفاوت با نقش «الفت» شیار۱۴۳ باشد.

وی ادامه داد: حضور در این فیلم چالش بازیگری برای من بود، چرا که اولا به احترام الفت فیلم شیار می‌خواستم که از این نقش فاصله بگیرم، در واقع نمی‌خواستم مبادا به نقشی الصاق شوم و به خاطر بقای بیشتر الفت، از آن فاصله گرفتم. همچنین باید از طعم خوب نقش الفت فاصله می‌گرفتم از این رو نقشی را قبول کردم که وجه مادرانه و زنانه نداشته باشد.

زارعی ادامه داد: ۱۴ ماه فقط سناریوها را خواندم که بخشی از آنها در جشنواره امسال حضور داشته و همکاران هم در آن فیلم‌ها خوش درخشیده اند. این فیلم جز فیلم‌هایی است که من برخلاف رسوم از سوی نویسنده و تهیه‌کننده وارد کار شدم؛ پیش از این هم تجربه کار با فیلم‌اولی‌ها را داشتم و از این موضوع استقبال می‌کنم.

وی درباره نقش خود در «ماهی سیاه کوچولو» گفت: از نقش «شهرزاد» استقبال کردم؛ همچنین فیلم بیان کننده برهه ای از بخشی از تاریخ مملکت را نشان می‌دهد، برای من جذاب بود چون درباره آن نشنیده بودم. نکته دیگر این که این فیلم برای من مهم بود، نه تنها به خاطر تولید یک اثر سینمایی بلکه به خاطر نقش متفاوتی که برای زن نوشته شده بود که برای شکستن آن نگاه همیشگی نیاز به جسارت دارد.

زارعی اعلام کرد: زنان بازیگر هم بهتر است که نقش‌های تکراری بازی نکنند یا سینماگران را وادار به نوشتن نقش‌های متفاوت کنند، چرا که بعد از ۲۰ سال کار کردن مخاطب هم از نقش‌های تکراری یک بازیگر خسته می‌شود. درباره نقش الفت در شیار ۱۴۳ هم باید بگویم، الفت واقعی اسطوره مملکت من است اما من مریلا زارعی هستم و قرار نیست به آن الصاق شوم؛ درواقع به احترام به الفت‌های واقعی که بسیار هم دراین مملکت زیاد هستند، این کار کردم.

وی درباره برخوردهایی که بعد از «شیار ۱۴۳» با وی می‌شود، گفت: در این مدت تهیه‌کننده‌ای بوده که به من گفت اجازه هست فیلمنامه کمدی بفرستم؟ که من گفتم شما چرا فکر کردید که من عوض شده‌ام. من همان زارعی هستم که واکنش پنجم، دعوت، چ و حتی خروس جنگی را بازی کردم. اعتقاد به الفت در دل من بوده است نه اینکه فقط سال گذشته بازی در شیار با آن آشنا شده باشم. من برای همه نقش‌هایم و برای همه فیلم‌هایم احترام قائلم چراکه به مخاطبم احترام قائلم.

وی در انتهای سخنان خود گفت: حاضرم برای نمایش مظلومیت امام حسین(ع) نقش یزید را بازی کنم، بنابراین انتخاب من برای این نقش آگاهانه و با استدلال بوده است، حتی اگر بخشی از مردم آن را دوست نداشتند.

مصطفی زمانی دیگر بازیگر این فیلم هم چنین گفت: من با پروژه «شهرزاد» حسن فتحی قرارداد داشتم و آن کار کمی عقب افتاد و به جز فیلم «جامه‌دران» امسال در فیلم ماهی سیاه کوچولو را نیز دارم. همچنین من به سواد طالب‌آبادی (فیلمنامه نویس) ایمان دارم و بعد از ۲۰ دقیقه صحبت با کارگردان نتیجه گرفتم که در این فیلم بازی کنم.

وی ادامه داد: وقتی وارد سالن شدم دیدم که جمعیت زیادی نشسته است که من تجربه این جمعیت را برای فیلم «کیفر» داشتم.
درباره دست زدن‌های وسط فیلم هم باید بگویم چند سال پیش من از این اتفاق انتقاد کردم و برخی گفتند در جشنواره‌های خارجی هم این کار را می‌کنند.اما به نظرم اگر کسی فیلم را دوست ندارد، باید از سالن خارج شود.

بازیگر نقش یوسف پیامبر(ع) ادامه داد: روزی که شفیعی خواست با من قرارداد ببند از او پرسیدم که بودجه را از کجا آورده ای و او گفت شخصی است، اما وقتی که لوکیشن را دیدم باز هم شک کردم از او درباره بودجه پرسیدم و تهیه کننده گفت اگر از جای دیگری باشد در تیتراژ فیلم خواهی دید.

در انتهای جلسه نیز مجید اسماعیلی، کارگردان فیلم، در سخنانی کوتاه اظهار امیدواری کرد که در سینمای ایران از کارگردانان فیلم‌اولی بیشتر حمایت شود.


کد مطلب: 23057

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/23057/حاضرم-نمایش-مظلومیت-امام-حسین-ع-نقش-یزید-بازی-کنم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir