نگاه نهاد هیئات مذهبی در طول تاریخ از پائین به بالا بوده است

ایکنا , 20 بهمن 1393 ساعت 11:34

امام جمعه موقت کاشان گفت: امام خمینی(ره) مبنای پیروزی انقلاب اسلامی را بر پایه شاکله هیئت‌های مذهبی گذاشته بودند به این معنی که انقلاب اسلامی بدون هیئت مذهبی معنی و مفهومی نداشت.


حجت‌الاسلام علی احتشام، امام جمعه موقت کاشان در نخستین همایش حماسه‌سازان انقلاب رهروان ولایت، ذاکرین و مادحین اهل بیت(ع) و رؤسای هیئات مذهبی و شعرای آئینی شهرستان کاشان در کانون فرهنگی تربیتی الزهرا(س) کاشان گفت: نگاه نهاد مقدس هیئات مذهبی در طول تاریخ از پائین به بالا بوده است که باید تلاش کرد تا این تفکر در هیئات مذهبی حفظ شود تا آسیبی به هیئت‌های مذهبی وارد نشود.

حجت‌الاسلام احتشام تصریح کرد: از شاعر تا شعار ساز و دم ساز، و از شور آفرین تا شعور آفرین و شعر آفرین همه باید تلاش کنند تا شور و شعور حسینی را در طول تاریخ حفظ کنند.

به گفته وی، براساس آیه قرآن، یک گروه از شما باید همیشه آماده باشند تا کارهای خیر بر زمین مانده را که خیلی از افرادی که ادعای توانمندی دارند اما توان انجام این کارها را ندارند شما بردارید و نگذارید کارهای خیر روی زمین بماند.

استاد خارج حوزه علمیه قم گفت: همه مردم تا قیام قیامت آمر به معروف و ناهی از منکر باید باشند اما همه دیدگاه‌ها این گونه نیست که همه آمر به معروف باشند چرا که فقط شجاعان و افراد شجاع آمر به معروف و ناهی از منکر هستند.

حجت‌الاسلام احتشام در ادامه با اشاره به باز تعریف هیئات مذهبی گفت: یکی از هنرهای هیئات مذهبی این است که در فعالیت‌های خود اخلاص داشته باشند و اخلاص را در عزاداری‌ها حفظ کنند.

وی کیفیت عزاداری‌ها را مهم‌تر از کمیت عزاداری‌ها دانست و گفت: هیئات مذهبی به جای افزایش تعداد پرس‌های غذای نذری، باید بخشی از هزینه‌های خود را برای تأمین نیازهای ضروری و نیازهای اولیه جوانان و فراهم کردن زمینه‌های ازدواج آنها اختصاص دهند.

استاد خارج حوزه علمیه قم در ادامه بر بصیرت و روشن فکری هیئات مذهبی تأکید کرد و گفت: هیأت مذهبی با معرفت است که بتواند از آرمان‌های امام حسین(ع) حراست و پاسداری کند.

حجت‌الاسلام احتشام در ادامه با اشاره به نقش هیئات مذهبی و انقلاب اسلامی گفت: امام خمینی(ره) مبنای پیروزی انقلاب اسلامی را بر پایه شاکله هیئت‌های مذهبی گذاشته بود به این معنی که انقلاب اسلامی بدون هیئت مذهبی معنی و مفهومی نداشت.

به گفته وی، امام خمینی(ره) پایه انقلاب اسلامی را در دهه ۴۰ بر اساس عنصر هیئت‌های مذهبی پایه‌ریزی کرد و امروز انقلاب اسلامی به درجه‌ای از تکامل رسیده است که شناسنامه شیعه به نام یک سید بزرگوار به نام سید حسن نصرالله خورده است که حتی اهل تسنن نیز او را قبول دارند.

استاد خارج حوزه علمیه قم یادآور شد: امروز نهضت شیرخوارگان حسینی در سراسر جهان، پیاده روی ۲۰ میلیونی اربعین حسینی در کربلا، نهضت شیعیان در یمن و... سرچشمه و نقش اصلی آنها از هیات مذهبی و محرم و صفری است که امام خمینی(ره) گفت، ماه هرچه داریم از محرم و صفر است.

حجت‌الاسلام احتشام، همچنین به رؤسای هیئات مذهبی، مداحان و شاعران آئینی تأکید کرد: شور، شعور و شعار همه باید در خدمت امام حسین(ع) باشد.

امام جمعه موقت کاشان در ادامه با انتقاد از افرادی که معتقدند هیئت‌های مذهبی نباید سیاسی باشند گفت: هیئت‌های مذهبی نباید سیاست‌زده باشند اما باید مانند امیرالمومنین(ع) سیاسی باشند چرا که امیرالمومنین(ع) و بعد از او امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نیز برهمین روش عمل کردند و با ظالم در افتادند و از مظلوم دفاع کردند و این به معنای سیاست است.

وی در ادامه بر لزوم شناسایی آفت‌های عزاداری‌ها تأکید کرد و با اشاره به این که هیئات مذهبی سرمایه‌های ارزشمند اسلام هستند، افزود: دشمن امروز با بدعت‌ها و خرافات در عزاداری‌ها به دنبال سرقت این سرمایه عظیم مذهبی است.

یادآور می‌شود، اولین همایش حماسه‌سازان انقلاب رهروان ولایت، ذاکرین و مادحین اهل بیت(ع) و رؤسای هیئات مذهبی و شعرای آئینی شهرستان کاشان توسط اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کاشان و با همکاری شورای مرکزی هیئات مذهبی و کانون مداحان شاعران آئینی کاشان و با حضور مسئولین هیئات مذهبی شاعران و مداحان اهل بیت به مناسبت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در کانون فرهنگی تربیتی الزهرا(س) کاشان برگزارشد.

سخنرانی حجت‌الاسلام سید عبدالصاحب حسینی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان، همخوانی مداحان اهل بیت(ع)، خاطره‌گویی سید محمود تقریری، مسئول هیئت سید سجاد کاشان و مبارز انقلاب و پدر شهید تقریری، پخش کلیپ، شعرخوانی احمد مشجری مداح و شاعر پیشکسوت آیینی کاشان و سخنرانی شهردار کاشان از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.


کد مطلب: 23095

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/23095/نگاه-نهاد-هیئات-مذهبی-طول-تاریخ-پائین-بالا-بوده

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir