کد مطلب : ۲۳۱۳۸
آیتالله ضیاءآبادی در جلسه تفسیر:
ظلم به نفس مقدم بر ظلم به غیر است
آیتالله سیدمحمد ضیاءآبادی، مفسر قرآن کریم در جلسه این هفته تفسیر خود در مسجد علی بن الحسین(ع) با اشاره به آیات ۵۸ و ۵۹ سوره کهف، گفت: خداوند حکیم آن کسانی را که از آیات الهی باخبرند و در عین حال عملاً اعراض میکنند را توبیخ و تهدید کرده است.
وی با اشاره به آیه ۵۷ سوره کهف «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ذُکِّرَ بِآیَاتِ رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْهَا؛ کیست ستمکارتر از آن کس که به آیات پروردگارش پند داده شده و از آن روى برتافته»، افزود: مردمی که برنامه را میدانند ولی عمل نمیکنند و زشت و زیبا و گناه و عبادت برایشان فرقی نمیکند، خداوند اینها را مذمت کرده است. در دنیا کیفرشان این است که مهر بر قلبشان زده میشود. اینکه یک عمر زندگی میکنم و نفهمم خدا و پیغمبر(ص) چه بودند همین مهر بر دل است. «جَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً».
آیتالله ضیاءآبادی اظهار کرد: در عین حال اگر توبه کنند، خدا میپذیرد. «وَرَبُّکَ الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَةِ»، خدای تو هم آمرزنده است هم مهربان. اما باید توبه واقعی انجام شود؛ اگر حقالله و حقالناس بر ذمهاش بود و ادا کرد، آن توبه میشود. مال و آبروی مردم و ضایع کردن حق همسر و اولاد و ... همه حقالناس است. چون خداوند مهربان است مهلت میدهد. خداوند میفرماید از گنهگاران راضی نیستم ولی در عذاب تعجیل نمیکنم. تاریخ نشان میدهد که اقوام مختلف تا یک زمان معینی مهلت داده شدند.
وی گفت: بدبخت آدمی که خودش را جهنمی کند. ظلم به نفس اول است، چون به حرف خدا گوش نداده و محکوم به عذاب شده است، به دنبالش به مردم هم ستم میکند. ظلم به نفس مقدم بر ظلم به غیر است. کسی که به خدا احترام نگذاشته به خودش ستم میکند. کسی که ظالم به خود باشد حتماً نسبت به مردم هم ظالم خواهد بود.
این مفسر قرآن با بیان اینکه مدتها به گنهکاران مهلت داده میشود، کیفر آخرت را سختتر از کیفر دنیا دانست و عنوان کرد: در دنیا هر چه بود تمام شد؛ اما این کافی نیست. کیفر دنیایی داریم که گوش قلبمان کر میشود یک عمر زیارت و حج میرویم اما نمیفهمیم نماز یعنی چه. ما آلوده هستیم، هر کسی اندازه خودش حساب کند از وقتی که بالغ شده چه گناهانی انجام داده است.
بهشت جای آلودگان نیست
آیتالله ضیاءآبادی تنها راه را تزکیه دانست و گفت: جوانان عزیز، باید پاکسازی کنیم. آلودهها را به بهشت راه نمیدهند مطمئن باشید. نه اینکه بگوییم امام حسین(ع) و امیرالمؤمنین(ع) داریم همه چی حل میشود. اصل این است که دین داریم، امام حسین(ع) و امیرالمؤمنین(ع) فدای دین شدند.
وی افزود: خداوند برنامه پیغمبر(ص) را تزکیه قرار داده است. پیامبر(ص) برای این آمده است. «لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُّبِی»، (آل عمران/۱۶۴)، خداوند اولین کار پیغمبر(ص) را خواندن قرآن برای مردم تعیین کرده اما این را کافی ندانسته است. وظیفه پیامبر(ص) این است که مردم را تزکیه کند و دستور دهد که خودشان را پاک کنند. قرآن خواندن پیغمبر(ص) هم کافی نبود، برای ما هم کافی نیست.
آیتالله ضیاءآبادی با تأکید بر لزوم پاکسازی قلب و نفس و بعد نوسازی آن، گفت: خانهای را که بخواهید نقاشی کنید اول دیوارها را پاک میکنید و بعد نقاشی میکنید. تا جان را پاک نکنید نوسازی نمیشود. غیر خدا در دلهای ما جای گرفته است. محبت پول، زن، ریاست، شهرت و ...، اینها همه غیر خداست. دلی که غیر خدا در آن جای گرفته، خدا در آن جا ندارد.
وی در تبیین پاکسازی از غیر خدا و نوسازی از ایمان به خدا، اظهار کرد: حب مال دلها را کثیف کرده است، باید صدقه و خمس بدهیم. باید پاک بشویم و تطهیر و تزکیه داشته باشیم، اول باید پاکسازی باشد. در سوره شمس خداوند ۱۱ قسم خورده است، قسم خدا شوخی نیست. مطمئن باشید ناپاکها به بهشت راه ندارند. تنها کسانی مفلح میشوند که تزکیه داشته باشند. مطمئن باشید شما رستگار نخواهید شد مگر اینکه تزکیه داشته باشید.
این مفسر قرآن گفت: چقدر اشعار را در دلمان جای میدهیم که سعدی چه گفته، حافظ چه گفته، ببینیم خدا چه گفته است. مسلماً آن آدمی میتواند مفلح شود که تزکیه کرده است و خدا را حاضر دیده و نماز خوانده است. ذکر خدا، حاضر دیدن اوست. نمازهای ما غالباً ذکر ندارد، خداوند را حاضر و ناظر ندیدیم که بعدش در مقابلش به سجده بیفتیم. انسان تا کسی را به کمال نشناسد به دنبالش نمیرود.
آن کسی که خدا را به کمال و جمال بشناسد قهراً دوستدار خدا میشود
وی عنوان کرد: آن کسی که خدا را شناخته و معرفت دارد و او را به جمال و کمال بشناسد قهراً دوستدار خدا میشود و به زبان هم آن را میآورد. چند بار نماز خواندن برای این است که کم کم تمرین کنیم و ذکر خدا در قلبمان جای بگیرد. یاد خدا بیفتیم و لحظه به لحظه بر درجه آشنایی ما با خدا افزوده شود و جزو مقربین بشویم و موقع رفتن، دیگر الهه شده باشیم.
آیتالله ضیاءآبادی ضمن تصریح این مطلب که ذکر یعنی فضای قلب را آینه انعکاس جمال خدا قرار دادن، گفت: این آینه تا صاف نباشد جمال خدا را نشان نمیدهد. گفتهاند از پنج سالگی بچهها را با نماز آشنا کنید. قبل از اینکه ارزش پول را نشان دهید ارزش خدا را نشان دهید. از پنج سالگی شروع کنید که حرف نماز بزنید و از هفت سالگی به نماز ترغیبشان کنید و در نه سالگی اگر تمرد کرد تنبیهش کنید تا به سن پانزده سالگی رسید خودش می داند که باید نماز بخواند چون از پنج سالگی حرف نماز شنیده است.
وی با بیان اینکه نماز در هیچ حالی ساقط نمیشود، اظهار کرد: روزه واجب است اما از بیماران و پیرها واجب نیست. حج واجب است ولی برای فقرا و مستمندان واجب نیست. غیر از نماز، نماز استثنا ندارد، در هیچ حالی نماز تعطیل نمیشود. نماز در هیچ حالی ساقط نیست مگر دیوانه شود یا حیض ببیند. این نشان میدهد که نماز مقدمه تزکیه است. خاکسار شدن بعد از شناختن جمال اوست که آن هم بعد از تزکیه است.
آیتالله ضیاءآبادی عنوان کرد: روزی یک ساعت را برای فکر کردن خود معین کنید. مفلح و رستگار آن کسی است که اول خودش را پاک کند. توبه کار شود بعد هم خدا را حاضر و ناظر ببیند، مدتی که تمرین کرد درست میشود بعد روح الهی میشود. باید خودمان پاک شویم تا پاککننده دیگران شویم.
یادآور میشود، جلسه تفسیر قرآن آیتالله ضیاءآبادی دوشنبه، ۲۰ بهمن بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد علی بن حسین(ع) دربند برگزار شد.
وی با اشاره به آیه ۵۷ سوره کهف «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ذُکِّرَ بِآیَاتِ رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْهَا؛ کیست ستمکارتر از آن کس که به آیات پروردگارش پند داده شده و از آن روى برتافته»، افزود: مردمی که برنامه را میدانند ولی عمل نمیکنند و زشت و زیبا و گناه و عبادت برایشان فرقی نمیکند، خداوند اینها را مذمت کرده است. در دنیا کیفرشان این است که مهر بر قلبشان زده میشود. اینکه یک عمر زندگی میکنم و نفهمم خدا و پیغمبر(ص) چه بودند همین مهر بر دل است. «جَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً».
آیتالله ضیاءآبادی اظهار کرد: در عین حال اگر توبه کنند، خدا میپذیرد. «وَرَبُّکَ الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَةِ»، خدای تو هم آمرزنده است هم مهربان. اما باید توبه واقعی انجام شود؛ اگر حقالله و حقالناس بر ذمهاش بود و ادا کرد، آن توبه میشود. مال و آبروی مردم و ضایع کردن حق همسر و اولاد و ... همه حقالناس است. چون خداوند مهربان است مهلت میدهد. خداوند میفرماید از گنهگاران راضی نیستم ولی در عذاب تعجیل نمیکنم. تاریخ نشان میدهد که اقوام مختلف تا یک زمان معینی مهلت داده شدند.
وی گفت: بدبخت آدمی که خودش را جهنمی کند. ظلم به نفس اول است، چون به حرف خدا گوش نداده و محکوم به عذاب شده است، به دنبالش به مردم هم ستم میکند. ظلم به نفس مقدم بر ظلم به غیر است. کسی که به خدا احترام نگذاشته به خودش ستم میکند. کسی که ظالم به خود باشد حتماً نسبت به مردم هم ظالم خواهد بود.
این مفسر قرآن با بیان اینکه مدتها به گنهکاران مهلت داده میشود، کیفر آخرت را سختتر از کیفر دنیا دانست و عنوان کرد: در دنیا هر چه بود تمام شد؛ اما این کافی نیست. کیفر دنیایی داریم که گوش قلبمان کر میشود یک عمر زیارت و حج میرویم اما نمیفهمیم نماز یعنی چه. ما آلوده هستیم، هر کسی اندازه خودش حساب کند از وقتی که بالغ شده چه گناهانی انجام داده است.
بهشت جای آلودگان نیست
آیتالله ضیاءآبادی تنها راه را تزکیه دانست و گفت: جوانان عزیز، باید پاکسازی کنیم. آلودهها را به بهشت راه نمیدهند مطمئن باشید. نه اینکه بگوییم امام حسین(ع) و امیرالمؤمنین(ع) داریم همه چی حل میشود. اصل این است که دین داریم، امام حسین(ع) و امیرالمؤمنین(ع) فدای دین شدند.
وی افزود: خداوند برنامه پیغمبر(ص) را تزکیه قرار داده است. پیامبر(ص) برای این آمده است. «لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُّبِی»، (آل عمران/۱۶۴)، خداوند اولین کار پیغمبر(ص) را خواندن قرآن برای مردم تعیین کرده اما این را کافی ندانسته است. وظیفه پیامبر(ص) این است که مردم را تزکیه کند و دستور دهد که خودشان را پاک کنند. قرآن خواندن پیغمبر(ص) هم کافی نبود، برای ما هم کافی نیست.
آیتالله ضیاءآبادی با تأکید بر لزوم پاکسازی قلب و نفس و بعد نوسازی آن، گفت: خانهای را که بخواهید نقاشی کنید اول دیوارها را پاک میکنید و بعد نقاشی میکنید. تا جان را پاک نکنید نوسازی نمیشود. غیر خدا در دلهای ما جای گرفته است. محبت پول، زن، ریاست، شهرت و ...، اینها همه غیر خداست. دلی که غیر خدا در آن جای گرفته، خدا در آن جا ندارد.
وی در تبیین پاکسازی از غیر خدا و نوسازی از ایمان به خدا، اظهار کرد: حب مال دلها را کثیف کرده است، باید صدقه و خمس بدهیم. باید پاک بشویم و تطهیر و تزکیه داشته باشیم، اول باید پاکسازی باشد. در سوره شمس خداوند ۱۱ قسم خورده است، قسم خدا شوخی نیست. مطمئن باشید ناپاکها به بهشت راه ندارند. تنها کسانی مفلح میشوند که تزکیه داشته باشند. مطمئن باشید شما رستگار نخواهید شد مگر اینکه تزکیه داشته باشید.
این مفسر قرآن گفت: چقدر اشعار را در دلمان جای میدهیم که سعدی چه گفته، حافظ چه گفته، ببینیم خدا چه گفته است. مسلماً آن آدمی میتواند مفلح شود که تزکیه کرده است و خدا را حاضر دیده و نماز خوانده است. ذکر خدا، حاضر دیدن اوست. نمازهای ما غالباً ذکر ندارد، خداوند را حاضر و ناظر ندیدیم که بعدش در مقابلش به سجده بیفتیم. انسان تا کسی را به کمال نشناسد به دنبالش نمیرود.
آن کسی که خدا را به کمال و جمال بشناسد قهراً دوستدار خدا میشود
وی عنوان کرد: آن کسی که خدا را شناخته و معرفت دارد و او را به جمال و کمال بشناسد قهراً دوستدار خدا میشود و به زبان هم آن را میآورد. چند بار نماز خواندن برای این است که کم کم تمرین کنیم و ذکر خدا در قلبمان جای بگیرد. یاد خدا بیفتیم و لحظه به لحظه بر درجه آشنایی ما با خدا افزوده شود و جزو مقربین بشویم و موقع رفتن، دیگر الهه شده باشیم.
آیتالله ضیاءآبادی ضمن تصریح این مطلب که ذکر یعنی فضای قلب را آینه انعکاس جمال خدا قرار دادن، گفت: این آینه تا صاف نباشد جمال خدا را نشان نمیدهد. گفتهاند از پنج سالگی بچهها را با نماز آشنا کنید. قبل از اینکه ارزش پول را نشان دهید ارزش خدا را نشان دهید. از پنج سالگی شروع کنید که حرف نماز بزنید و از هفت سالگی به نماز ترغیبشان کنید و در نه سالگی اگر تمرد کرد تنبیهش کنید تا به سن پانزده سالگی رسید خودش می داند که باید نماز بخواند چون از پنج سالگی حرف نماز شنیده است.
وی با بیان اینکه نماز در هیچ حالی ساقط نمیشود، اظهار کرد: روزه واجب است اما از بیماران و پیرها واجب نیست. حج واجب است ولی برای فقرا و مستمندان واجب نیست. غیر از نماز، نماز استثنا ندارد، در هیچ حالی نماز تعطیل نمیشود. نماز در هیچ حالی ساقط نیست مگر دیوانه شود یا حیض ببیند. این نشان میدهد که نماز مقدمه تزکیه است. خاکسار شدن بعد از شناختن جمال اوست که آن هم بعد از تزکیه است.
آیتالله ضیاءآبادی عنوان کرد: روزی یک ساعت را برای فکر کردن خود معین کنید. مفلح و رستگار آن کسی است که اول خودش را پاک کند. توبه کار شود بعد هم خدا را حاضر و ناظر ببیند، مدتی که تمرین کرد درست میشود بعد روح الهی میشود. باید خودمان پاک شویم تا پاککننده دیگران شویم.
یادآور میشود، جلسه تفسیر قرآن آیتالله ضیاءآبادی دوشنبه، ۲۰ بهمن بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد علی بن حسین(ع) دربند برگزار شد.
مرجع : ایکنا