تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۹
۰
کد مطلب : ۲۳۱۵۷

یکی از مهمترین و دیرپاترین تشکل‌های شیعی، هیئت است

یکی از مهمترین و دیرپاترین تشکل‌های شیعی، هیئت است
به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، در گردهمایی مسئولان هیئات مذهبی مشهد در مهدیه، با بیان اینکه یکی از مهمترین و دیرپاترین تشکل‌های شیعی، هیئت است، گفت: در این تشکل انتخابات به صورت دموکراسی صورت نمی‌گیرد بلکه انتخاب طبیعی از افراد با تقوا، فعال و از خودگذشته است.

پناهیان ویژگی کار هیئتی را نظم و مدیریت دقیق و کامل دانست و عنوان کرد: اداره هیئت‌های مذهبی، نمونه‌ای از اداره جامعه مهدوی است لذا پیش از مطالعه جامعه مهدوی باید به چگونگی تشکیلات هیئت پرداخت.

وی با بیان اینکه هیئت‌داران مسلط به ارزیابی مداحان و عالمانند و از علم روان‌شناسی نیز بی‌بهره نیستند، ادامه داد: هیئت با دین، احساس و معرفت مردم در سطوح مختلف اجتماعی درگیر است، با این وجود در مراکز آموزشی به آن پرداخته نشده ولی هتلداری که با بخش کوچکی از جامعه ارتباط دارد، یکی از دروس دانشگاهی به‌شمار می‌رود.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: هیئت‌داران باید جلساتی را برای هم‌اندیشی و تبادل افکار و انتقال تجربیات خود برگزار کنند زیرا این امر موجب پیشرفت در امور و کسب معارف دینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم سوگواری برای شهدا در میان اهل سنت و شیعه امری مشترک است، عنوان کرد: در هیئت‌های مذهبی باید معارف دینی را منتقل کنیم زیرا در این تشکل‌ها اذهان و قلوب آمادگی لازم برای کسب علم و معرفت را دارند.

پناهیان با بیان اینکه برخی از مساجد از هیئتی‌بودن فاصله می گیرند، ابراز کرد: هیئت به واسطه ذکر اهل بیت(ع) مکانی تربیت‌کننده است که ثمره محبت اهل بیت(ع) در این تشکل حکمت خواهد بود.

این استاد حوزه و دانشگاه خطاب به اعضای هیئت‌های مذهبی، ابراز کرد: شیطان هیئت‌ها را نشانه می‌گیرد و اختلاف و تفرقه را میان افراد هیئتی به راه می‌اندازد زیرا که اگر هیئت‌ها خراب شوند، مساجد نیز رو به افول خواهند گذاشت.

وی با بیان اینکه زمانی که ابلیس ما را هدف قرار می‌دهد، باید بیش از هر وقت دیگری مراقب رفتار و اعمال خود باشیم، افزود: دشمنان ایران و اسلام همواره با ترفندهای گوناگون تلاش دارند اسلام را سرنگون کنند و در این مسیر هیئت‌ها را مورد توجه قرار داده‌اند زیرا زمین خوردن یک هیئت برایشان منفعت بیشتری دارد.

حجت‌الاسلام پناهیان با تأکید بر اینکه اعضای هیئت‌های مذهبی باید خود را در پناه اهل بیت(ع) قرار دهند و با درستی اعمالشان، شرایط را برای ظهور امام مهدی(ع) آماده کنند، یادآور شد: دسته‌های عزاداری حرکتی سیاسی به‌شمار می‌رود که هیئت‌های مذهبی باید هر ساله برای شکوفایی آن تلاش کنند.
مرجع : سازمان تبلیغات اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما