تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۰
۰
کد مطلب : ۲۳۲۴۳

«گفتمان محمد(ص)» در مقابله با اهانت‌ به ساحت پیامبر منتشر می‌شود

«گفتمان محمد(ص)» در مقابله با اهانت‌ به ساحت پیامبر منتشر می‌شود
محمدعلی دولت، نویسنده و قرآن‌پژوه درباره کتاب «گفتمان محمد(ص)» گفت: این کتاب مجموعه‌ای از مناظرات پیامبر(ص) است که کتاب مجمل و کوتاهی به شمار می‌رود و در پاسخ دندان‏شکن به اهانت‏های بی‏شرمانه دشمنان پیامبر(ص) به نگارش درآمده است.

وی افزود: عنوان اصلی این کتاب «گفتمان محمّد(ص)؛ گفتگوها و مناظره‏های پیامبر مکرم اسلام با بزرگان ادیان» است و اثبات می‏کند که در صدر اسلام، منطق مستحکم و مناظره‏های شفاف آن حضرت موجب نفوذ آن حضرت در دل‌های انسان‌ها شد و امروز نیز آن منطق مستحکم پاسخگوی سؤالات و نیازهای بشریت است.

دولت ادامه داد: مناظره پیامبر(ص) با سران پنج آئین شامل یهودیان، مسیحیان، ملحدان، زرتشتیان و بت‌پرستان، مناظره پیامبر اکرم(ص) با مشرکان درباره نبوت عامه و خاصه، نامه ابوجهل به پیامبر(ص) و پاسخ اعجازآمیز آن حضرت، مناظره پیامبر(ص) با گروهی از یهودیان پیرامون نسخ احکام و مناظره پیامبر(ص) با یکی از عالمان یهود درباره جبرئیل از جمله بحث‌هایی است که در این کتاب مطرح شده.

وی در ادامه بیان کرد: در این کتاب، همچنین ترجمه بخشی از گفت‌وگوها و مناظره‏های حضرت محمد(ص) با سران و بزرگان ادیان و مخالفان اسلام که در کتاب «الإحتجاج علی أهل اللجاج» تألیف «ابومنصور احمد بن على طبرسی» نقل شده نیز به زبانی ساده و گویا بیان شده است.

دولت تصریح کرد: این کتاب هنوز مجوز نشر از اداره کتاب وزارت ارشاد نگرفته است و به زودی برای اخذ مجوز آن اقدام خواهم کرد، اما به دنبال ناشری هستم که بتواند آن را چاپ کند؛ هر چند به دنبال نفع مالی آن نیستم و علاقه‌مند هستم این کتاب هر چه زودتر به دست مردم برسد، به همین دلیل قصد دارم آن را به صورت فایل پی‌دی‌اف در فضای مجازی منتشر کنم.

در مقدمه این کتاب می‏خوانید: «اگر بخواهیم در میان ویژگی‏های حضرت محمد(ص) برجسته‏ترین خصلت را نام ببریم، بی‏تردید باید آن حضرت را توأمان با دو ویژگی بشناسیم؛ بی‏تردید این دو ویژگی، باعث پیش‏روی اسلام در اعماق دل‏ها و وجدان‏های بیدار انسان‏ها شد. با وجودِ شرایطی چون مقابله‏های تئوریک سرسخت‏ترین دشمنان با آن حضرت(ص)، اعمال شدیدترین تحریم اقتصادی در قالب توافق‏نامه منع خرید و فروش با مسلمانان و محاصره فرهنگی از طریق ممنوعیت استماع سخنان پیامبر(ص)، محاصره سیاسی، تحمیل جنگ‏های پیاپی نظامی با مشرکان مکه و اهل کتاب در مدت زمان کمتر از ۱۰ سال و نیز بروز و ظهور هواهای نفسانی و مشکلات فرهنگی در درون پیکره جامعه اسلامی، امکان نداشت یک مکتب که فاقد پشتوانه تئوریک و قدرت نرمِ‌ ناشی از منطقِ مستحکم باشد، دوام بیاورد.»

در بخشی از این کتاب آمده است: «در کنار آن منطق استوار، «خُلق عظیم»، آن یگانه دهر را به دوست‏داشتنی‏ترین انسان‏ها تبدیل کرد؛ آن هم در زمان و مکانی که به «جاهلیت» شناخته می‏شد. در میان مردمی که چندان بویی از فرهنگ و اخلاق نبرده بودند و نکوهیده‏ترین سنت‏ها در میان آنها رایج بود، همگان محمد(ص) را به صفات والای انسانی و اخلاق الهی چون مهربانی، راستگویی، امانتداری، محروم‏نوازی و مدارا با دیگران می‏شناختند.»

امروز نیز، اگر جمال دل‏آرای خَلق و خُلق و منطق آن بزرگوار برای بشریت نمایان شود، هر انسانِ منصفی که قلب حقیقت‏جو و وجدان بیدار داشته باشد، بی‏درنگ او را بر همۀ مکاتب و مذاهب ترجیح خواهد داد.

دل‏ها و عقل‏ها می‏توانند با مقایسه مدعای مکاتب رایج با آموزه‏های آن حضرت(ص) دریابند که آن بزرگمرد در سایه ارتباط با خدای بزرگ، نسخه شفابخش همه گرفتاری‏های امروز بشریت را تقدیم انسان‏ها کرده است.

شاید به همین دلیل است که دشمنان آن بزرگوار در دوران معاصر ما به تکاپو افتاده‏اند تا با ایجاد کینه و نفرتِ کور از آن حضرت(ص)، آن قله کمال انسانی را از دیده‏های انسان‏ها پوشیده بدارند.

دریغ و صد دریغ، فاصله زیادِ ما مسلمانان از میراث گران‏سنگ آن پیامبر عظیم‏الشأن(ص)، مزید بر علت شده است تا بشریت از آن جمال نورانی بی‏بهره بماند و به جاهلیتِ مدرن دچار شود.»

برای دسترسی به متن کتاب اینجا را کلیک کنید.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما