تاریخ انتشار
شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۳۲۹۶

اجرای نمایش «غبار» ویژه ایام فاطمیه(س) روی صحنه می رود

اجرای نمایش «غبار» ویژه ایام فاطمیه(س) روی صحنه می رود
محمدرضا مداحیان، کارگردان نمایش «غبار» گفت: همه ما حرف از اصلاح می‌زنیم و نسبت به شرایطی که در آن در حال زندگی هستیم نارضایتی نسبی داریم و هر بار که صحبت از بسامان شدن اوضاع می‌شود، شخصاً مدعی هستیم که اگر قدرت تصمیم‌گیری و اجرایی را در دست داشتیم، چه کارهایی بود که می‌توانستیم انجام دهیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که تجربه نشان می‌دهد از حرف تا عمل فاصله زیادی وجود دارد و هر یک از ما وقتی در مواجهه با سیری از مشکلات و معضلات قرار می‌گیریم، اگر خواسته باشیم راه و مسیری را انتخاب کنیم، این گزینش تماماً با استفاده از معیارهای الهی نبوده و از آنجا که هیچ انسانی مصون از اشتباه نیست، اگر در دوراهی دنیا و عقبا دچار شکست نشود، لغزش خواهد داشت.

مداحیان تصریح کرد: نمایشنامه «غبار» براساس چنین تفکری شکل گرفته است؛ نمایشنامه‌ای که نویسنده آن انوش معظمی، بازیگر شناخته شده تئاتر و تلویزیون و بازیگر نقش حرمله مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» آن را به نگارش درآورده و سه مقطع مهم ماجرای سقیفه بنی‌ساعده در جانشینی پیامبر(ص) پس از رحلت ایشان، ماجرای طلحه و زبیر در نداشتن بصیرت و ولایت‌ناپذیری و ماجرای عمر سعد در عاشورا را با ویژگی‌های فوق‌الذکر روایت می‌کند که قطعاً نقبی به تاریخ معاصر و مصادیق آن خواهد زد.

وی گفت: تهیه‌کننده این نمایش سازمان فرهنگی و هنری بشارت است که برای نگارش این نمایشنامه پژوهشی مستند و دامنه‌دار را به انجام رسانده است و نکته حائز اهمیت اینکه در تولید این نمایش برای نخستین‌بار گروه اجرایی توانست بدون واسطه و مستقیم با تهیه‌کننده وارد مذاکره شده و قرارداد منعقد کند که پیش از این شاهد چنین اتفاقی نبودیم و با ورود یک واسطه، معمولاً کل بودجه برای ارتقای کیفی روند تولید نمایش صرف نمی‌شد.

کارگردان نمایش «شعله در زمهریر» در ادامه عنوان کرد: سازمان فرهنگی و هنری بشارت نگاهی کاملاً فنی به تولید نمایشی با کیفیت بالا داشت و بر این اساس تحقق چنین امری سرمایه‌گذاری خوبی بر روی ابزار مؤثر نمایش یعنی بازیگر داشت و نتیجه آنکه بازیگران قدرتمند تئاتر همچون جهانگیر الماسی، محمد ساربان، میرطاهر مظلومی، سیروس کهوری‌نژاد و... برای همکاری در این نمایش موافقت کردند، به ویژه جهانگیر الماسی که اشراف او به تاریخ و به ویژه تاریخ اسلام زبانزد است و حضورش در نمایش کیفیت آن را دوچندان کرد، به شکلی که با اعلام نظر وی، نمایشنامه در چند نوبت بازنویسی شد.

مداحیان تأکید کرد: از جمله نکات ویژه این نمایش حضور صابر خراسانی، شاعر دینی و انقلابی در نقش راوی ـ بازیگر است که با بیان گرم و صمیمی خود، روایتگر هر کدام از مقاطع تاریخی نمایش خواهد بود که قطعاً بر جذابیت بیشتر نمایش خواهد افزود.

وی در پایان گفت: این نمایش ویژه ایام فاطمیه(س) تولید شده است و اجرای آن از سه‌شنبه، ۵ اسفند آغاز و به مدت ۲۰ شب در تالار وحدت ادامه خواهد داشت.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما