ابهام در تاریخ قطعی شهادت حضرت زهرا(س) به دلیل ساختار خط کوفی است

ایکنا , 13 اسفند 1393 ساعت 12:59

محمدجواد مروجی طبسی گفت: ساختار ویژه خط کوفی و عدم وجود «نقطه» و «اعراب» در آن باعث شد تا تاریخ‌نگاران مختلف در سده‌های پس از شهادت حضرت زهرا(س)، در خواندن تاریخ شهادت از منابع قدیم‌تر دچار مشکل شوند.


حجت‌الاسلام محمدجواد مروجی طبسی، مدرس حوزه علمیه قم گفت: یکی از مهم‌ترین ابهام‌ها در تاریخ اسلام و تاریخ تشیع، روز شهادت بانوی دو عالم حضرت زهرای اطهر(س) است. شهادت در سال ۱۱ پس از هجرت رخ داده است، اما روز و ماه آن دقیقا معلوم نیست و بین مورخان اختلاف است.

وی افزود: ابهام در تاریخ دقیق بسیاری از حوادث و رویدادهای مهم در تاریخ اسلام و تاریخ تشیع وجود دارد و این مسئله عجیب نیست. اختلاف در روز دقیق شهادت حضرت فاطمه(س) نیز هم در بین مورخان شیعه و هم در میان مورخان اهل سنت وجود دارد.

دو روایت مهم در تاریخ شهادت حضرت زهراء(س)

مروجی طبسی در ادامه به دو روایت مهم در تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: در میان روایت‌های مختلف و تاریخ‌های ارائه شده در راستای تعیین دقیق روز شهادت حضرت زهرا(س) دو روایت معتبرتر است. در یکی از این دو روایت تاریخ دقیق شهادت را ۷۵ روز پس از رحلت پیامبر(ص) و در دیگری ۹۵ روز پس از رحلت ذکر شده است.

این مدرس حوزه علمیه قم ادامه داد: حال کدامیک از این دو روایت به حقیقت نزدیکتر است؟ حضرت زهرای مرضیه ۷۵ روز پس از شهادت پدر به ایشان پیوستند یا ۹۵ روز؟ به‌یقین ائمه معصومان(ع) پس از شهادت حضرت زهرا(س) تاریخ دقیق را بیان کرده و یک نقل قول بیشتر ندارند، اما به‌نظر من منشا این اختلاف ساختار خط کوفی قدیم است. این خط فاقد «نقطه» بود، بنابراین هیچ بعید نیست که در سده‌های پس از شهادت «سبعین» را «تسعین» خوانده باشند.

مهم اثبات ارادت به حضرت زهراء(س) است

نویسنده کتاب «سیره حضرت فاطمه» در ادامه گفت‌وگو با اشاره به اهمیت ایام فاطمیه(س)، گفت: علمای شیعه هر دو روایت ۷۵ روز و یا ۹۵ روز را معتبر می‌دانند. به‌نظر من این اختلاف اهمیتی ندارد و مهم این است که ما بتوانیم ارادت خود به حضرت زهرای مرضیه(س) را اثبات کنیم. بنابراین تلاش کنیم تا ایام فاطمیه(س) را پاس بداریم. بنابراین بر هر مسلمانی واجب است که در مناسبت‌های مذهبی ارادت خود را به اهل بیت پیامبر(ص) نشان دهد و ایام فاطمیه(س) یکی از بهترین این مناسبت‌هاست.

نظر آیت‌الله فاضل لنکرانی پاس داشتن ایام فاطمیه همانند عاشورا بود

مروجی طبسی همچنین در پاسخ به این سؤال که «بهترین اعمال در ایام فاطمیه چیست؟» گفت: در طول دوران پس از شهادت حضرت زهرا(س) تا به امروز حتی دشمن‌ترین افراد نسبت به اهل بیت خاندان عصمت و طهارت(ع)، منکر این مسئله نشدند که پس از رحلت حضرت رسول اکرم(ص) به فرزندش بسیار بی‌حرمتی‌هایی شد. بر این اساس از هر دعایی بهتر در این ایام تکریم اهل بیت به ویژه حضرت زهرا(س) است.

وی افزود: استاد ما، مرجع عالیقدر جهان تشیع، مرحوم آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی اعتقاد داشت که باید ایام فاطمیه(س) را درست مانند وقایع عاشورا و ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا، پاس بداریم.

نویسنده کتاب «‎فاطمه الگوی حیات زیبا» همچنین با مهم خواندن برگزاری مجالس عزاداری در ایام فاطمیه(س) گفت: دشمنان دین و مذهب ما تمام تلاش‌شان را بر کم کردن جلوه زیاد اهل بیت(ع) در زندگی ما، به کار بسته‌اند. بنابراین برپایی مجالس عزاداری در این ایام و شرکت و خدمت در این مجالس، یکی از بهترین اعمال برای اثبات ارادت به اهل بیت(ع) است.

مروجی طبسی در پایان گفت: در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی ایران، آمار دقیقی از میزان برپایی مجالس عزاداری در ایام فاطمیه(س) وجود نداشت، چرا که تعداد آن مجالس به شدت کم بود، اما امروزه به برکت انقلاب در هر کوی و برزنی پرچم فاطمیه(س) بلند است.

یادآور می‌شود، محمدجواد مروجی طبسی، یکی از مبرزترین مدرسان حوزه علمیه قم در تاریخ و سیره و همچنین فقه است. وی بیش از ۳۰ عنوان کتاب پژوهشی تألیف کرده است که از میان آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: «تحریف و سرقت در کتاب اهل سنت»، «اصحاب سبت»، «آداب سیر و سیاحت در اسلام»، «جانبازان حماسه عاشورا»، «امام صادق(ع) و دگراندیشان»، «با امام حسین(ع) در محضر قرآن»، «پرسمان مهدویت»، «الشیخ الانصاری من خلال آراء الفقها» و...

مروجی طبسی همچنین یکی از پژوهشگران تخصصی در موضوع حیات طیبه حضرت صدیقه طاهره(س) است؛ نام شماری از تألیفات منتشر شده حجت‌الاسلام مروجی طبسی در این موضوع به این شرح است: «سیره حضرت فاطمه»، حیاةالصدیقه فاطمه؛ سلام الله علیها» و «‎فاطمه الگوی حیات زیبا».


کد مطلب: 23550

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/23550/ابهام-تاریخ-قطعی-شهادت-حضرت-زهرا-س-دلیل-ساختار-خط-کوفی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir