آثاری چون «محمد(ص)» می‌توانند شناسنامه سینمایی ایران باشند

ایکنا , 16 اسفند 1393 ساعت 11:44

کارگردان سریال «مادرانه» گفت: فیلم «محمد(ص)» را کاری می‌دانم که باید حمایت شود، زیرا این دست فیلم‌ها می‌توانند شناسنامه سینمای ایران باشند.


جواد افشار، کارگردان سینما و تلویزیون درباره ویژگی‌های فیلم سینمایی «محمد(ص)» چنین اظهار کرد: از نگاه من فیلم سینمایی محمد(ص) یک کار ماندگار در سینمای ایران است که تا سال‌ها در یاد و خاطره باقی خواهد ماند. برای همین آن را می‌ستایم و از مجید مجیدی، کارگردان ارزشی کشورمان هم ممنون هستم که چنین کار ماندگاری را در سینمای کشورمان خلق کرد تا جهان اسلام با افتخار از این اثر تا سال‌ها بهره‌مند شود. البته تمجید من از این فیلم به هیچ وجه متناسب با شرایط موجود نیست، به این معنا که در شرایطی فعلی که هجمه‌های مختلفی به اسلام وارد می‌شود‌ بخواهیم از این کار حمایت کنیم، بلکه معتقد هستم هر آنچه که این فیلم دارد به واسطه داشته‌ها و توانایی‌های بالایش است و هر فردی با دیدن این کار پی به بزرگی و عظمت این فیلم فاخر می‌برد.

وی افزود: موضوع دیگر این‌که، جای چنین فیلمی به شدت در سینمای ما خالی بود و خوشحال هستم که وی با تمام حساسیت‌هایی که پیرامون این فیلم وجود دارد نسبت به ساخت این فیلم سینمایی اقدام کرد، هر چند که این کار باید سال‌ها پیش رخ می‌داد، اما به هر حال این قدم اولیه هم بسیار محترم و قابل تقدیر است. در این راستا، وظیفه هنرمندان و دیگر اهالی سینماست که از این کار حمایت کنند تا ما در آینده باز هم شاهد ساخت قسمت‌های بعدی درباره حضرت رسول باشیم.

کارگردان سریال «مادرانه» ادامه داد: از نگاه من نقاط قوت این فیلم سینمایی را باید در کارگردانی، فیلمبرداری، موسیقی و طراحی صحنه و پروداکشن جستجو کرد. این قسمت‌ها در این فیلم بسیار ماندگار و عظیم هستند. درباره بازیگران این فیلم هم باید بگویم که این کار اگر توان این را داشت که از بازیگران ستاره داخلی یا بین‌المللی بیشتر استفاده کند شاید بیشتر در بعد بین‌المللی و تجاری با استقبال مواجه می‌شد، اما به هر حال فیلم «محمد(ص)» به آن اندازه توانایی و قدرت دارد که متکی به بازیگران نباشد و بتواند خود را به شکل خوبی به بیننده عرضه کند. در این حوزه باید از بازی ساره بیات و محمد شجاع نوری به عنوان بازی‌های بسیار خوب این فیلم نام برم.

تفاوت موسیقی «محمد(ص)» با الرساله

این کارگردان در پاسخ به این که چرا موسیقی این فیلم سینمایی در مقایسه با فیلم «الرساله» ماندگاری و عظمت لازم را ندارد، گفت: به نظرم موسیقی الرساله چون بیش از ۴۰ سال است که شنیده می‌شود در اذهان جای و نقش خود را باز کرده است، برای همین معتقدم اگر زمان بگذرد این کار هم خواهد توانست جذابیت لازم را به دست آورد، البته باید این مطلب را تصریح کنم که در فیلم «الرساله» موریس ژار(آهنگساز فیلم) موسیقی این فیلم را با بهره‌گیری از تم اذان ساخت. برای همین شاید به لحاط تاثیرگذاری، کارایی بیشتری داشته باشد، اما به لحاظ عظمت و ساختار فیلم «محمد(ص)» هیچ چیزی از فیلم عقاد کم نداشت.

افشار در پایان گفت: هیچ کاری در سینما خالی از اشکال نیست، حتی از بزرگترین آثار ماندگار تاریخ سینما هم می‌توان انتقاد کرد، اما باید دید کار مورد نظر تا چه حد با توجه به فضایی که در اختیار داشته، توانسته موثر باشد. با این توضیح من فیلم «محمد(ص)» را کاری می‌دانم که باید حمایت شود، زیرا این دست فیلم‌ها قادر هستند شناسنامه سینمای ایران باشند. در ضمن هزینه‌هایی که برای این دست فیلم‌ها ارائه می‌شود، مهم نیست، چون بازخوردها و نتایجی که حاصل می‌شود، سود بسیار بیشتری را باز می‌گرداند.


کد مطلب: 23578

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/23578/آثاری-چون-محمد-ص-می-توانند-شناسنامه-سینمایی-ایران-باشند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir