تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۵
۰
کد مطلب : ۲۳۶۱۱

استفاده از ظرفیت‌های مذهبی برای حراست از منابع طبیعی

استفاده از ظرفیت‌های مذهبی برای حراست از منابع طبیعی
محمد حسین بازگیر، معاون مدیرکل و رئیس محیط زیست شهر تهران از دیدار فعالین مردمی، شبکه‌های مردم نهاد و مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست با مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: خوشبختانه همزمان با هفته درختکاری توفیقی حاصل شد و امیدوارم در این دیدار بتوانیم از رهنمودها و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در راستای حراست و پاسداری و محیط زیست بهره بریم.

منابع دینی سرشار از توصیه‌های محیط زیستی است
وی همچنین با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های مذهبی در راستای حفظ محیط زیست و و پاسداری از منابع طبیعی گفت: در دین اسلام برای هر قسمت از محیط زیست صدها سفارش، روایت، حدیث و آیه قرآنی در خصوص آب، خاک، درخت، هوا و عدم آزار حیات وحش وجود دارد.

بازگیر ادامه داد: یکی از برنامه‌های سازمان حفاظت از محیط زیست استفاده از ظرفیت‌های مذهبی است که امید می‌رود بتوان آن را به ائمه جمعه گسترش داد و از تریبون آنها در مساجد برای آموزش‌های زیست محیطی استفاده کرد.

آموزش مسائل زیست محیطی در کنار مسائل دینی، فرهنگی و شهروندی
وی همچنین با اشاره همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست با ارگان‌های مختلف در هفته درختکاری عنوان کرد: در هفته درختکاری برنامه‌های مختلفی با محوریت دانش‌آموزان انجام شده است که در این کار شهرداری تهران، اداره کل آموزش و پرورش استان، وزارت ورزش و جوانان، سازمان محیط زیست را همراهی کردند. دراین برنامه‌ها سعی شد اصول درختکاری و آموزش‌های فرهنگی، دینی، ورزشی و اصول شهروندی به صورت همزمان آموزش داده شود.

معاون مدیر کل محیط زیست استان تهران همچنین اعلام کرد: تفاهم‌نامه مشترکی بین سازمان حفاظت محیط زیست تهران، شهرداری، وزارت ورزش و جوانان، اداره‌کل آموزش و پرورش و شهرداری تهران امضا شد که بر مبنای آن یک کمیته اجرایی سازمان یافت و درآن مقرر شد تلفیقی از برنامه‌های فرهنگی، فعالیت‌های ورزشی و فعالیت‌های زیست محیطی و آموزش‌های شهروندی، شهرنشینی و محیط زیست شهری را با موضوع دانش آموزان و اولیا آنها انجام دهیم.

چهارشنبه آخر سال و اثرات مخرب آن بر محیط زیست
وی همچنین در رابطه با چهارشنبه آخر سال و اثرات محیط زیست یادآور شد: در هر کاری که انجام می‌گیرد، در هر سطحی باید نگاه به این باشد که اثرات این کار و تأثیر آن بر محیط اطراف شامل انسان ها و سلامت آنها، هوای محیط، مبلمان شهری و منابع طبیعی آن شهر است سنجیده شود.

وی ادامه داد: وقتی در اثر آتش بازی درختی آسیب ببیند و یا سر و صدای انفجار مواد محترقه باعث شود که سلامتی شخصی به خطر افتد و در اثر انفجار مواد محترقه فردی آسیب ببیند آیا این کارها ارزش نتایج آن را دارد؟!

توجه به مسائل معنوی در توسعه پایدار
بازگیر در پایان با اشاره اهمیت توجه به مسائل معنوی و اجتماعی در توسعه پایدار خاطر نشان کرد: در توسعه پایدار باید با توجه به مسائل اقتصادی، اجتماعی و معنوی به حفظ محیط زیست خود نگاه کرد و کاری کرد که این کار استمرار داشته باشد، محیط زیست پایدار شهری هم یعنی تعامل با هر آنچه در شهراست و با تعامل سازنده به بهبود کیفیت زندگی اندیشید.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما