تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۶
۰
کد مطلب : ۲۳۷۲۱

ضرورت توجه مداحان و ذاکران اهل بیت به تقویت روحیه و تفکر حماسی شیعه

ضرورت توجه مداحان و ذاکران اهل بیت به تقویت روحیه و تفکر حماسی شیعه
به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری، معاون فرهنگی و تبلیغ این سازمان در همایش استانی «ستایشگران آل الله» در شهرکرد با بیان اینکه بخشی از مناسک دینی و آیینی اسلام با عنوان احکام خمسه در شارع مقدس بیان شده است، گفت: دریافت و نحوه اجرای این بخش از آیین­ های مذهبی بر اساس آیات قرآنی و روایات ائمه معصومین بوده و تغییر در شرایط و کیفیت آن جایز نیست.

حسن روحانی­ نژاد نحوه شکل­گیری و اجرای بخش دیگری از آیین­ ها و مناسک دینی را بر اساس وقایع تاریخی و ضروریات جامعه اسلامی بیان کرد و افزود: اینگونه مراسم با تأیید ائمه معصومین و نواب آنان پایه ­گذاری شده و اجرا و تداوم حیات این بخش از مناسک و آیین­ ها نیز اینک به اندیشه و باور مسلمانان تبدیل شده است.

وی به اجرای مراسم عزاداری شهادت امام حسن(ع) به‌عنوان یکی از مناسک مهم مذهبی اسلام اشاره و تصریح کرد: حضرات معصومین همواره بر اجرای یک دهه مراسم عزاداری برای سالار شهیدان از ابتدای ماه محرم اهتمام داشتند و این موضوع بخشی از سیره و روش آن بزرگواران در برپایی این مراسم به شمار می ­آید.

روحانی­ نژاد یادآور شد: هم اکنون مراسم عزاداری عاشورای حسینی به‌عنوان یک آیین اسلامی در سراسر جهان شناخته می ­شود و گروه­ های مختلف با نگاه خاص خود به بیان و تحلیل آن می­ پردازند.

وی با بیان اینکه بر اساس روایات، امام زمان (عج) در زمان ظهور، خود را با عنوان فرزند امام حسین (ع) معرفی می ­کنند، افزود: برپایی مراسم عزاداری سالار شهیدان و دقت در اجرای این آیین دینی ظرفیتی بسیار مهم برای معرفی اندیشه و تفکر تشیع و مهدویت است.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه با تأکید بر ضرورت توجه به جایگاه ویژه عزاداری شهادت امام حسین(ع) تصریح کرد: برای برپایی مراسم عزاداری شهادت و وفات دیگر معصومین گرچه تأیید و سفارشی وجود ندارد با این حال روایتی نیز برای نفی اینگونه مراسم بیان نشده است و باید در انجام این مراسم از مشابه ­سازی با ایام محرم و عزاداری خاص امام حسین(ع) پرهیز کرد.

روحانی نژاد گفت: ازدیاد مراسم سوگواری و ترویج دهه­ های عزاداری زمینه­ ساز روی گردانی جامعه از برنامه­ های دینی و مذهبی است و باید در اجرای این نوع آیین­ ها به ظرفیت­ ها و باورهای مردمی توجه شود.

وی، اجتماعات مذهبی را فرصتی مناسب برای ترویج فضایل اخلاقی، توحیدخوانی و مناجات خوانی دانست و افزود: با توجه به فتنه دشمن و شکل­ گیری گروه­ های تکفیری، مداحان و ذاکران اهل بیت (علیهم السلام) باید به تقویت روحیه حماسی به‌عنوان یکی از اساسی ­ترین تفکرات شیعه توجه خاص داشته باشند.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در پایان یادآور شد: مطالعه و پژوهش در امر مداحی، تقویت مراکز آموزشی در زمینه مداحی و تولید محتوا و اشعار مناسب از عوامل مؤثر در کاهش آسیب ­های مراسم مذهبی به شمارمی­ آید که نیازمند توجه مسئولان و همکاری همه جانبه فعالان عرصه مداحی است.

گفتنی است، همایش «ستایشگران آل الله» حضور جمعی از مداحان، مدیران هیئات مذهبی و شعرای آیینی استان چهارمحال و بختیاری در مجتمع فرهنگی لاله شهرکرد برگزار شد.
مرجع : سازمان تبلیغات اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما