شرح وقایع شورانگیز و جذاب حیات فاطمی(س) در هنر نقالی و پرده‌خوانی

ایکنا , 23 اسفند 1393 ساعت 13:04

در طول عمر کوتاه، اما پربرکت حضرت زهرا(س) وقایع جذاب و شورانگیزی وجود دارد که هنر نقالی و پرده‌خوانی بیش از پیش به آنها پرداخته و برای هر مقطع، نقلی وجود دارد و این طور نیست که تنها معطوف به واقعه شهادت ایشان شود.


ابوالفضل ورمرزیار، هنرمند نقال و پرده‌خوان گفت: هنر نقالی و پرده‌خوانی همچون مناقب‌خوانی از دیرباز در خدمت تکریم اهل بیت(ع) بوده است و در رابطه با تبیین شخصیت، زندگی و ماجرای شهادت حضرت زهرا(س) نیز نقل‌های ویژه‌ای موسوم به نقل‌های فاطمی داریم.

وی با اشاره به اینکه آئین سوگواری حضرت زهرا(س) در آئین‌های کهن ۴۰ روز بوده است و اکنون به ۲۰ روز کاهش پیدا کرده، افزود: هنر نقالی و پرده‌خوانی فاطمی هم به مصائب و هم به مساعی حضرت زهرا(ع) می‌پردازد و تولد آن حضرت را تشبیه به یک اعجاز الهی می‌کند؛ نقل است که پیش از حضرت زهرا(س) پیامبر صاحب سه دختر بوده‌اند و پس از مرگ قاسم، فرزند ذکور آن حضرت که کنیه ایشان(ابوالقاسم) نیز به واسطه اوست، مشرکان یکی از دردناکترین هجمه‌ها و افتراها را نثار حضرتش کردند که تو فاقد فرزند ذکور هستی و نسل تو منقطع است و تداوم نخواهد یافت که اعطای کوثر به ایشان که هم‌دوش رسالت است و هم‌رأی ولایت، از نگاه تیزبین نقالان دور نمانده و نقل‌های مشهور فراوانی درباره این موضوع موجود است.

اقوال مشهور در بیان مناقب حضرت زهرا(س)
ورمرزیار تصریح کرد: حتی در مورد هجرت پیامبر از مکه به مدینه با محوریت احوال حضرت زهرا(س) نیز نقل‌های فراوانی وجود دارد. به این شرح که ایشان به اتفاق دو زن دیگر و با نظارت و مراقبت حضرت علی(ع) آخرین افرادی هستند که مکه را به قصد مدینه ترک می‌کنند، نقل است که حضرت علی(ع) در این سفر حامی و همراه سه فاطمه بوده است، فاطمه بنت اسد؛ مادر بزرگوارشان، فاطمه بنت زبیر و فاطمه زهرا(س)؛ نقل‌های گوناگونی به بهترین و شورانگیزترین شیوه‌های نقالی در مورد این سفر و حجب و حیا و ادبی که فاطمه زهرا(س) از خود بروز می‌داده است وجود دارد؛ با توجه به اینکه آن حضرت در این مقطع هنوز همسر مولا علی(ع) نبوده‌ است.

این هنرمند پیشکسوت نقالی در ادامه گفت: نقل مشهور دیگری که در بیان مناقب حضرت زهرا(س) موجود است مربوط به جنگ احد می‌شود، به این ترتیب که ایشان نخستین زنی هستند که وارد میدان کارزار می‌شوند در شرایطی که ۷۰ نفر از مسلمانان به دلیل ندانم‌کاری برخی از مسلمانان که مراقب تنگه‌ای بودند و آن را رها کردند به شهادت می‌رسند. در شرایطی که پیامبر(ص) در آن شرایط نیز جراحت برداشته‌اند، حضرت‌ زهرا(س) به پرستاری و مداوای دیگر زخمی‌ها می‌پردازد و بعد به سراغ پدر می‌رود که در این لحظه پدر در حق او دعا می‌کند، با این عبارت که تابعین تو، در جنت‌المأوی جای خواهند داشت.

آشناسازی مخاطبان با تولی و تبرّی
وی اظهار کرد: آنچه که مسلم است اینکه حضرت زهرا(س) در طول عمر کوتاه خود زندگی پر از سعادت، سیادت و وقاری داشته‌اند که باید با بررسی و استخراج آنها زمینه برای پرداخت هنری فراهم شود؛ بدون اغراق نقالی و پرده‌خوانی از جمله هنرهای مؤثر در تبیین این مناقب و ویژگی‌های خاندان عصمت و طهارت است که امیدوارم اهمیت آن در نشر فرهنگ ناب‌محمدی برای همه به اثبات برسد.

ورمرزیار در پایان گفت: امسال نیز همچون سنت سال‌های گذشته با برنامه نقالی ویژه این ایام در خدمت اشاعه فرهنگ فاطمی هستم که تا ۲۵ اسفند ادامه خواهد داشت و به وسیله یک تریلر در مناطق مختلف تهران به ویژه بازارهای بهاری که مردم در آنها مشغول خرید عید هستند، مشغول گشت‌زنی و اجرای برنامه نقالی هستیم که کارگردانی این کارناوال را محمد حمزه‌زاده به عهده دارد و نقالی من با اجرای حرکات نمایشی به سرپرستی علی براتی همراه است و در تلاش هستیم تا در آستانه سال نو مخاطبان را با مفهوم تولّی و تبرّی یعنی ولایت‌مداری حضرت علی(ع) و برائت‌جویی از همه مشرکان و معاندان اسلام بیشتر آشنا کنیم.


کد مطلب: 23722

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/23722/شرح-وقایع-شورانگیز-جذاب-حیات-فاطمی-س-هنر-نقالی-پرده-خوانی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir