تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۵
۰
کد مطلب : ۲۳۷۷۶

آمار کم وقف برای حضرت زهرا(س)

آمار کم وقف برای حضرت زهرا(س)
طرح ملی آرامش بهاری و سوگواره یاس نبوی، دو برنامه ملی بود که امروز دوشنبه ۲۵ اسفند ماه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه طی نشستی خبری به تشریح آنها پرداخت.
وی در بخش اول سخنان خود با اشاره به اینکه طرح ملی آرامش بهاری از ۲۸ اسفند سال جاری آغاز و تا ۱۴ فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت، گفت: دو هزارو ۳۲۶ امامزاده و بقعه میزبان این طرح خواهند بود.

برگزاری مراسم تحویل سال در جوار هزار و ۶۶۵ امامزاده

حجت‌الاسلام شرفخانی برگزاری مراسم تحویل سال در جوار هزارو ۶۶۵ امامزاده، قرائت صلوات خاصه حضرت زهرا(س) در لحظه تحویل سال، برگزاری مراسم تواشیح‌، سرود، سخنرانی و تشریح اعمال تحویل سال را از برنامه‌های طرح آرامش بهاری اعلام و اظهار کرد: با حضور مداحان دعای تحویل سال در امامزادگان قرائت می‌شود.

وی از پخش زنده مراسم تحویل سال امامزادگان توسط صدا و سیمای استان‌ها نیز خبر داد و گفت: هدف اصلی اجرای طرح آرامش بهاری ترویج معارف اهل بیت‌(ع)، پاسخ به شبهات و استفاده مردم از کارشناسان مذهبی در امامزادگان است که بر همین اساس در ۸۰۰ امامزاده خیمه معرفت برپا می‌شود.

برپایی ۹۷۰ دفتر مشاوره و پاسخ‌گویی به مسائل شرعی در امامزاداگان

معاون فرهنگی سازمان اوقاف از ارتقای کمی و کیفی این طرح در سال جاری خبر داد و گفت: پنج هزار روحانی طی این طرح به امامزادگان اعزام می‌شوند و در ۹۷۰ بقعه دفتر مشاوره و پاسخ‌گویی به مسائل شرعی برپا خواهد بود.
وی ادامه داد: در ۵۷۰ بقعه عرضه محصولات فرهنگی شامل کتاب، نرم‌افزار، لوح فشرده و ... صورت می‌گیرد، در هزارو ۵۵۰ بقعه نیز نمایشگاه «آرامش بهاری در سوگ یاس نبوی» برپا می‌شود که بخشی از این نمایشگاه به صورت گرافیکی طراحی شده و سبک زندگی فاطمی و رفع آسیب‌های اجتماعی در آن مطرح است.

برپایی خیمه معرفت در تخت جمشید

شرفخانی همچنین گفت: در ۵۶۸ امامزاده غرفه ویژه عفاف و حجاب برپا و در تمام امامزادگانی که طرح آرامش بهاری اجرا می‌شود نماز جماعت برپا خواهد بود، در برخی از مناطق سیاحتی، تفریحی و گردشگری از جمله تخت جمشید، فلک‌الافلاک، حافظیه و ... نیز خیمه‌های معرفت برپا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر محصولات فرهنگی اوقاف در چاپخانه خود این سازمان منتشر و هزینه آن بسیار کاهش پیدا کرده است، گفت: محصولات فرهنگی شامل کتاب‌های مختلف برای کودکان به صورت گسترده در خیمه‌های معرفت به مردم ارائه می‌شود. سه نوع سالنامه از جمله کتاب سالنامه یاس نبوی حاوی مطالبی در خصوص سبک زندگی فاطمی نیز تولید شده که به عنوان جایزه در اختیار شرکت کنندگان در مسابقات اوقاف قرار می‌گیرد.

انتشار ۵۰۰ هزار جلد کتابچه خطبه فدکیه و برپایی مسابقه خطبه فدکیه

شرفخانی از انتشار ۵۰۰ هزار جلد کتابچه خطبه فدکیه حاوی ۴۰ نکته از این خطبه و برپایی مسابقه ویژه از این کتابچه خبر داد و گفت: در هزارو ۱۳۸ بقعه ایستگاه صلواتی برپا می‌شود، در ۹۳۴ بقعه نیز اسکان موقت و در ۷۵۰ امامزاده نیز زائرسراها میزبان مردم خواهند بود.
وی اعلام کرد: مردم می‌توانند مشکلاتی که در امامزادگان و بقاع متبرکه مشاهده می‌کنند را با شماره تلفن ۰۲۱۶۴۸۷۳۵ و یا با شماره پیامک ۱۰۰۰۰۱۱۴ به اطلاع مسئولان برسانند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای معرفی شخصت امامزادگان ندارید؟ گفت: کلیه امامزادگان از طریق بروشور و تابلو در محل امامزاده به گردشگران معرفی می‌شوند، همچنین در بروشورهای ورودی به شهرها اطلاعات مربوط به امامزادگان منتشر شده است.

حجت‌الاسلام شرفخانی در ادامه به تشریح اقداماتی پرداخت که در سوگواره یاس نبوی برگزار خواهد شد و گفت: بر اساس روش مقام معظم رهبری در حسینیه امام راحل پنج روز عزاداری(دو روز قبل از شهادت حضرت فاطمه(س)، روز شهادت و دو روز بعد از شهادت حضرت) در امامزاداگان برپا می‌شود.

دو هزار و ۱۸۹ امامزاده و بقعه متبرکه میزبان سوگواره یاس نبوی

وی ادامه داد: امسال ششمین سال برگزاری این سوگواره است و دو هزارو ۱۸۹ امامزاده و بقعه متبرکه میزبان این مراسم خواهند بود. روز شهادت حضرت فاطمه(س) مصادف با چهارم فروردین ماه مراسم خطبه‌خوانی در امامزادگان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام شرفخانی ادامه داد: تجمع بزرگ عزاداران فاطمی صبح روز شهادت حضرت در امامزادگان انجام و دو ساعت قبل از نماز مغرب نیز همایش رهروان یاس نبوی ویژه بانوان برگزار می‌شود.

وی همچنین اعلام کرد: مراسم شام غریبان حضرت نیز در ۹ هزارو ۳۰۰ بقعه با حضور سادات برپا می‌شود. که در این روز سخنرانی، مداحی، اطعام عزداران، قرائت زیارت‌نامه حضرت فاطمه(س) و برپایی خیمه معرفت جزو برنامه‌های ما است و ظهر شهادت حضرت نیز نماز جماعت ظهر و عصر اقامه می‌شود.

اولویت ارائه مشاوره وقف برای ایجاد وقف‌های فاطمی است

معاون فرهنگی سازمان اوقاف از کم بودن وقف‌های فاطمی اظهار تأسف کرد و گفت: اولویت ارائه مشاوره وقف برای ایجاد وقف‌های فاطمی است.
وی در پایان گفت: چند سالی است که حرکت‌های افراطی در عزاداری‌ها صورت می‌گیرد که بر همین اساس استاندارد‌های عزاداری طراحی شده و ما اجازه نمی‌دهیم خلاف وحدت مسلمانان در عزاداری‌های بقاع متبرکه رفتاری صورت گیرد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما