تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۲
۰
کد مطلب : ۲۴۱۰۴

تعلیق عمره تا اطمینان از تأمین حیثیتی زائران بیت‌الله الحرام

تعلیق عمره تا اطمینان از تأمین حیثیتی زائران بیت‌الله الحرام
آیت‌الله محسن غرویان، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، درباره تعلیق سفر عمره مفرده پس از بی‌حرمتی پلیس عربستان به دو زائر ایرانی گفت: سفر عمره یک سفر مستحبی است و حتی امام خمینی(ره) زمانی که امنیت جانی برای زائران برقرار نبود حج واجب را تعطیل کردند. پس به طریق اولی این سفر مستحبی را از نظر فقهی می‌توان تعلیق کرد.

تعلیق عمره تا اطمینان از تأمین حیثیتی زائران بیت‌الله الحرام

وی اظهار کرد: زیرا وقتی در این سفر امکان تأمین حیثیتی و عرض مسلمین وجود ندارد لزومی به انجام آن نیست.

غرویان افزود: مسئله دیگر اینکه آل سعود از افزایش اقتدار و نفوذ منطقه‌ای و بین‌المللی ایران به ویژه پس از تفاهم هسته‌ای و به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی ایران از سوی ۱+۵ نگران شده است و لذا شروع به کارشکنی کرده‌اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: حتی بعضی از مفتیان وهابی چندی پیش اعلام کردند که جنگ با ایران و تشیع باید قبل از جنگ با یهود و مسیحیت باشد که این نشان‌دهنده بغض و کینه آنها نسبت به انقلاب اسلامی و ملت ایران است.

شکل‌گیری شورای تأمین امنیت زائران از سوی کشورهای اسلامی در صورت ناتوانی عربستان

غرویان درباره اهمیت امنیت بیت‌الله الحرام و راهکارهای برقراری آن در این شرایط گفت: من معتقدم کشورهای اسلامی نیز باید در قبال این بی حرمتی‌ها و اهانت‌ها موضع‌گیری کنند و اعلام کنند که اگر حکومت سعودی نمی‌تواند امنیت حرم و زائران بیت‌الله الحرام را تأمین کند یک شورای تأمین امنیت از سوی کشورهای اسلامی شکل بگیرد تا بتوانند امنیت را برقرار کنند.

وی تأکید کرد: در مجموع من معتقدم تعلیق عمره مفرده کار مفید و صحیحی است و اثرات مثبتی در آینده خواهد داشت. ضمنا ایرانی‌ها در طی این سفر پول زیادی را به عربستان می‌دادند و عربستان نیز این پول‌ها را خرج داعش و در مجموع تروریسم در منطقه می‌کند.

غرویان یادآور شد: البته نه اینکه پول زائران برای عربستان پول بسیار زیادی باشد ولی به هر حال بخشی از درآمدش از سفر عمره با این تعلیق کاهش خواهد یافت که می‌تواند دولت سعودی را متنبه سازد.

اعتراضات نباید رنگ و بوی ناسیونالیستی و تفرقه‌افکنانه بگیرد

آیت‌‌الله غرویان درباره نحوه اعتراضات به این اقدام شنیع و شکل‌گیری یک موج اعتراضی درقالب شعارها و رفتارهای نژادپرستانه، عرب‌ستیزی، سنی‌ستیزی و... گفت: این اقدام زشت عربستان نباید باعث اختلاف و تفرقه داخلی و ایجاد دودستگی در جامعه بی‌انجامد.

وی تصریح کرد: این بی‌حرمتی مسئله‌ای حیثیتی، ملی و دینی است که قلب همه شهروندان ایرانی را جریحه‌دار کرده است و می‌خواهند از عزت ملی خود دفاع کنند و نباید در این میان مسائل ناسیونالیستی، عرب و عجم مطرح شود.

غرویان در پایان اظهار کرد: ما یک ملت مسلمان هستیم و در اینجا حکم اسلام زیرپاگذاشته شده است و امنیت و حرمت زائر بیت‌الله مورد تعدی قرار گرفته است لذا اعتراضات باید براین محور انجام شود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما