بایسته‌های روحانیون و مداحان کاروان‌های عتبات

ایکنا , 29 فروردين 1394 ساعت 12:33

نماینده بعثهِ مقام معظم رهبری در عراق، بایسته‌های روحانیون و مداحان کاروان‌های اعزامی به عتبات عالیات را تشریح کرد.


حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی روحانی در جلسه روحانیون و مداحان کاروان‌های اعزامی به عتبات عالیات اولین نکته‌ای که باید همگان بر آن اهتمام داشته باشند را همراهی با زایران عنوان کرد و گفت: بسیاری از زایران برای بار اول به این سفر مشرف می‌شوند و ممکن است صحبت‌های گوناگون و گاهی نامعتبری را بشنوند و یا بخواهند که از اماکنی بازدید کنند که اعتباری ندارد که با همراهی آنان بسیاری از این امور به آسانی حل می‌شود.

وی یکی دیگر از مهم‌ترین بایسته هایی که باید مد نطر روحانی و مداح کاروان‌های عتبات باشد را مراعات حال افراد ناتوان بر شمرد و گفت: افرادی در کاروان‌ها حضور دارند که سال‌های سال شوق دیدار این مشاهد مشرفه را داشته اند و سن و سالی از ایشان گذشته و شاید به راحتی توان همراهی کاروان را نداشته باشند که باید برای این افراد نیز با برنامه ریزی شرایطی را فراهم کرد که از برنامه‌های کاروان حداکثر بهره برداری را داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی روحانی تفاهم با مدیر را در پیشبرد اهداف فرهنگی مهم ارزیابی کرد و گفت: روحانیون و مداحان باید پیش از سفر و یا در طول سفر با ارزیابی علمی زایران برنامه‌ها را متناسب با سطح علمی آنان طراحی و اجرا کنند چراکه بدیهی است سطح برنامه هایی که برای افراد تحصیل کرده در نظر گرفته می‌شود با دیگران متفاوت است.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق، فرصت طلایی این سفر را غنیمت ذکر کرد و گفت: باید از این فرصت استفاده کنیم تا پاسخ پرسش‌های زایران را بدهیم و شبهات ذهنی افراد را که در ایران شاید کسی را پیدا نکنند که این پرسش‌ها را پاسخ دهد، در اینجا پاسخشان را دریافت کنند.

وی فرصت این سفر را بسیار محدود عنوان کرد و اظهار داشت: این سفر فرصتی برای بیان اقوال اختلافی نیست و نباید زایران را در این فرصت محدود سرگردان گذاشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی روحانی بیان آداب زیارت را مهم ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: آداب زیارت، مقدمه ای برای بهره برداری بهتر از این زیارت استثنایی در کربلای معلی و عتبات است.

وی با تأکید بر بیان درس‌ها و عبرت‌های عاشورا برای زایران ادامه داد: باید با شیوه‌های درست و برنامه ریزی صحیح از خسته شدن زایران جلوگیری کنیم و شوق زیارت را در وی زنده نگهداریم.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق، قدردانی نعمت زیارت و همراهان خوب را مورد تأکید قرار داد و گفت: این شکرگزاری و قدردانی از همراهان هم خستگی‌ها را از بین می‌برد و هم سبب افزایش انگیزه برای سفر‌های بعدی و خدمت بیشتر به زایران و هم کاروانی‌ها در آینده می‌شود.

در ادامه این جلسه به بیان مسایل مورد ابتلای زایران و پاسخ به پرسش‌های روحانیون و مداحان کاروان‌های اعزامی به عتبات عالیات پرداخته شد.


کد مطلب: 24163

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/24163/بایسته-های-روحانیون-مداحان-کاروان-های-عتبات

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir