کارگردان مختارنامه:

تلاشم را براي ارائه يك كار حرفه‌اي كرده‌ام

17 مرداد 1387 ساعت 15:38

کارگردان مجموعه تلويزيوني «مختار نامه» با ذكر اين نكته كه شخصيت مختار در او ايجاد حس و انگيزه كرده است، اظهار داشت: «اين احساس در سراسر اين سريال راه پيدا كرده و من خيلي نگران واكنش‌ها نيستم.»


به گزارش خیمه، داوود ميرباقري در مراسم بازديد رئيس مركز سيما فيلم و جمعي از خبرنگاران از لوكيشن‌ها و پشت صحنه سريال «مختارنامه» گفت: «ابتدا و قبل از شروع ساخت، از شخصيت مختار شناختي نداشتم و 6 ماه طول كشيد تا بدانم مي‌توانم با اين شخصيت ارتباط برقرار كنم يا نه و به جرات مي‌توانم بگويم بين تمام كارهايي كه انجام داده‌ام، مختار بيشترين انرژي را از زاويه تحقيق به خود اختصاص داده است.»

وي افزود: «تمام منابع متقن و قابل استناد در ساخت سريال مورد استفاده ما قرار گرفته و در دوره رياست آقاي لاريجاني در صدا و سيما نيز قرار بود با علما هم مشورت داشته‌ باشيم؛ البته بعضي از دوستان معتقد بودند كه شخصيت مختار در سريال به گونه‌اي معرفي شود كه دو دسته را راضي نگه دارد ولي من استنباط خود از اين شخصيت را در اين پروژه ارايه دادم و مجموع مصاحبه‌ها، گفت‌وگوها و تحقيق‌هايمان مرا به طراحي و نگارش اولين فيلمنامه كشاند كه بازخوردش برايم خيلي مهم بود.»

ميرباقري افزود: «مذاكرات مفصلي داشتيم و به هر تقدير، اين بخش كار با حضور عده‌اي از دوستان آغاز شد و ما هم در جريان ساخت و ساز اين برنامه تلاش كرديم تا بتوانيم كار را به جايي رسانده باشيم كه ارتباط دراماتيكي را ايجاد كند. متن اين سريال همراه با دفعه اول در مجموع 4 بار نوشته شده و شايد بد نيست بدانيد كه زماني كه قسمت شهادت مختار را ساختم، آقاي ضرغامي آن را ديد و به من گفت آيا واقعا مختار شهيد شده؟»

وي ادامه داد: «آنچه كه من در اين كار عرضه مي‌كنم تجربه شخصي من است؛ هر كسي نتيجه‌اي از پژوهش‌هايش دريافت مي‌كند و آن را از ديدگاه خود تبديل به كار هنري مي‌كند؛ در دوراني كه براي اين كار پژوهش مي‌كردم نسبت به اين فرد (مختار) موضعي نداشتم و تنها به عنوان فردي ايراني كه در تعزيه‌ها نام او را شنيده بودم، او را مي‌شناختم ولي مختار پس از تحقيق در من ايجاد حس و انگيزه كرد و اين احساس در سرتاسر سريال مختار راه پيدا كرده است.»

وي با بيان اين كه به تعبير خيلي‌ها قيام مختار اولين قيام شيعه است، عنوان داشت: «اينها حوزه‌هايي است كه نمي‌توان به سادگي از آنها گذشت. حوزه‌هاي جذابي است كه به اعتقادات و باورهاي يك انسان مي‌رسد. من خيلي نگران واكنش‌ها نيستم، چون فكر مي‌كنم كارم را درست انجام داده‌ام و اميدوارم حاصل 4 الي 5 سال كار طاقت‌فرسا به نتيجه و ثمر برسد. اميدواريم كار با اقتدار شروع و به جلو برود و الان مانند هندوانه دربسته‌اي است كه تا به مرحله پخش نرسد، نمي‌توان به داوري منصفانه درباره آن رسيد.»

ميرباقري كه كارگرداني سريال «امام علي(ع)» را در كارنامه خود دارد، اظهار داشت: «به زعم خود من، ما تمام تلاشمان را كرده‌ايم. بسته به ذوق و سليقه‌هاست. ما از تمام ظرفيت‌هاي هنري كشور بهره گرفته‌ايم. همه قابليت‌هاي حرفه‌اي را به كار گرفته‌ايم تا كار آبرومند و حرفه‌اي ساخته شود و نگران حوزه‌هاي حسي آن نيستم چون آن قدر جا براي چالش و درگيري دارد كه به مسايل عرب و عجم آن نمي‌رسد. من در توليد اين سريال نگاه انساني داشته‌ام و اميدوارم اين مسئله را به خوبي رعايت كرده باشم.»

وي درباره نگهداري و ثبت دكورهاي سريال‌هاي عظيم گفت: «اگر مقصود پشتوانه‌هاي مطالعاتي باشد تجارب بايد ثبت‌ شود كه مجبور نشويم دوباره ضبط كنيم. اما اگر مقصود حفظ در و ديوار باشد، موافق نيستم. ما دكورها را در حد نياز مي‌سازيم تا به باور در حد نظرمان برسد. نگهداري آنها هزينه دارد و ساختن آنها به شيوه‌اي كه باقي بماند نيز كار سخت‌تري است.»


کد مطلب: 2434

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/2434/تلاشم-براي-ارائه-يك-كار-حرفه-اي-كرده-ام

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir