مشارکت ۵۰ هنرمند چیره‌دست استان مرکزی در ساخت «باب‌الشریف» حرم حضرت ابوالفضل(ع)

ایکنا , 7 ارديبهشت 1394 ساعت 9:42

در ساخت پروژه باب الرأس حرم حضرت ابالفضل (ع) در استان مرکزی۵۰ نفر از هنرمندان چیره دست رشته‌های مختلف هنری از جمله قلمزنی، میناکاری، نجاری، زرگری، گره چینی، معرق، خاتم‌کاری و مونتاژ مشارکت داشته‌اند.


مهدی زندیه وکیلی، رئیس ستاد عتبات عالیات استان مرکزی گفت: باب الرأس حرم حضرت ابالفضل (ع) توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات و به همت مردم شریف و عاشق اهل بیت(ع) استان به ویژه شهرستان‌های ساوه و زرندیه از محرم سال ۹۲ در شهرستان ساوه آغاز و پس از ۱۸ ماه در اواخر سال ۹۳ پایان یافت.

وی افزود: در ساخت این پروژه ۵۰ نفر از هنرمندان چیره دست رشته‌های مختلف هنری از جمله قلمزنی‌، میناکاری، نجاری، زرگری‌، گره چینی، معرق، خاتم کاری و مونتاژ مشارکت داشته‌‌اند.

زندیه‌وکیلی ادامه داد: ابعاد باب‌الرأس الشریف حرم حضرت عباس(ع) ۲۵/۴ متر ارتفاع و به عرض ۸۴/۲ و در دو لنگه است.

وی گفت: جهت ساخت باب‌الرأس بیش از سه کیلوگرم طلا، ‌هفتصد کیلوگرم مس و چهار و نیم مترمکعب چوب ساج برمه از مناطق شیعه‌نشین که مقاومت آن در برابر موریانه و رطوبت بیش از سیصد سال تخمین زده شده، استفاده شده است.

این مقام مسئول اظهارکرد: وزن نهایی این درب یک تن و هشتصد کیلوگرم و هزینه ساخت این پروژه ۸ میلیارد ریال بوده که تماماً از محل نذورات و هدایای مردمی تأمین شده است.

این مقام مسئول در پایان بااشاره به اینه که طرح مینایی که در این درها به کار رفته به ‌صورت گل و بوته و تذهیب و خطاطی به روش پرداز است و مضامین آن اسامی و القاب حضرت اباالفضل(ع)، آیات مقدس قرآن کریم و همچنین اشعاری در وصف قمربنی هاشم است، یادآورشد: این درب در سالروز ولادت حضرت زهرا(س) در مصلی امام علی(ع) شهرستان ساوه رونمایی شد.


کد مطلب: 24355

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/24355/مشارکت-۵۰-هنرمند-چیره-دست-استان-مرکزی-ساخت-باب-الشریف-حرم-حضرت-ابوالفضل-ع

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir