تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۶ ساعت ۲۱:۳۰
۰
کد مطلب : ۲۴۴
محمد علی مجاهدی:

جنبه های مکتبی عاشورا بعد از انقلاب مورد توجه قرار گرفته است

جنبه های مکتبی عاشورا بعد از انقلاب مورد توجه قرار گرفته است

 به گزارش خیمه، يكي از شعراي آیینی کشورمان گفت: متاسفانه تا قبل از 4 سال گذشته مطالعه ژرف، عميق و آکادميک در شعر آييني صورت نگرفته بود كه در اين 4 سال تتبعات وسيعي در مورد شعر صورت گرفته است. 

مجاهدي با بيان اين که در گذشته تصور مي‌کردند شعر آييني داراي تنها دو قلمرو ماتمي و مناقبي است گفت: در اين تتبعات صورت گرفته مشخص شد که شعر آييني تمام تحولات مرتبط با موضوعات اجتماعي، مقاومت، دفاع، جهاد و شهادت را شامل مي‌شود. 

وي به جايگاه قم در شعر مذهبي اشاره کرد و گفت: قم از سده سوم به اين سو جايگاه فرهنگ و ادب شيعي بوده است. 

مجاهدي در ادامه به سابقه تشکيل مداحي در قم اشاره کرد و افزود: در اواخر سده 4 مباديان اهل بيت تشکلي با نام مناقبيان ايجاد کردند و در واقع مداحي به اين صورت پايه‌گذاري شد. 

اين شاعر آييني گفت: متاسفانه فرهنگ عاشورا از سده هشتم هجري به اين سو با شعر واعظ کاشفي دچار تحريف شد و دروغ به آن راه يافت و غير قابل استناد شد و هرکس سعي کرد چيزي بر اين واقعه اضافه کند تا به امروز که ما با بدعت‌ها در تاريخ عاشورا مواجه هستيم. 

مجاهدي گفت: قبل از انقلاب قرائت از عاشورا ، قرائت ماتمي بود و آثار منظوم ما بار ماتمي داشتند كه پس از انقلاب با رويکرد جدي دولتمردان به غدير و عاشورا سبب شد تا شعرا نگاه تازه‌اي به جنبه‌هاي مکتبي عاشورا داشته باشند. 

وي در پايان گفت: در آسيب‌شناسي شعر آييني بايدها و نبايدهاي فراواني وجود دارد که بايد مولفه‌هاي الزامي و پرهيزي بيان و روشن شوند.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما