روشنگری حضرت زینب(س) قیام عاشورا را ماندگار کرد

شبستان , 14 ارديبهشت 1394 ساعت 8:50

محقق و پژوهشگر هرمزگانی با بیان اینکه کربلا در کربلا می مرد اگر زینب نبود، گفت: پشتوانه الهی و روشنگری های حضرت زینب(سلام الله علیها) از دلایل ماندگاری قیام عاشورایی امام حسین(علیه السلام) است.


حجت الاسلام بهزاد پودات، محقق و پژوهشگر هرمزگانی ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز وفات حضرت زینب کبری(سلام الله علیها)، عنوان کرد: دین مبین اسلام برای بقا و ماندگاریش به دو علت مبنیه و مبقیه نیاز داشت؛ علت مبنیه، خود دین بود که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به دستور خداوند و با مرارت های فراوان آن را بنا نهاد، اما علت مبنیه نیاز به دوام و بقا داشت.

وی افزود: امام حسین(علیه السلام) را علت مبقیه دین اسلام می دانند که توانست با نثار خون خویش، از اسلام ناب محمدی پاسداری کند.

حجت الاسلام پودات ادامه داد: در کنار امام حسین(علیه السلام)، شخصیتی بی نظیر و بی مانندی همچون زینب کبری(سلام الله علیها) وجود داشت که آن حضرت را در رسیدن به این مقصد یاری نمود.

وی تصریح کرد: حادثه بزرگ عاشورا از صبح تا ظهر روز دهم محرم به طول انجامید، اما کار اصلی از عصر عاشورا آغاز شد؛ کاری که به روایتگری از سوی حضرت زینب(سلام الله علیها) از یک سو و امام سجاد(علیه السلام) از سویی دیگر به بهترین شکل ممکن صورت پذیرفت.

این کارشناس مذهبی گفت: پس از روشنگری های حضرت زینب(سلام الله علیها)، حلقه های روضه و ذکر مصائب اهل بیت(علیهم السلام) در مدینه، کوفه و شهرهای مجاور شکل گرفت.

وی با بیان اینکه کربلا در کربلا می مرد اگر زینب نبود، خاطر نشان کرد: بعد از عاشورا، قیام های متعددی همچون قیام مختار، توابین، زید بن علی بن الحسین اتفاق افتاد که هر کدام به نحوی از دایره قیام خارج شدند؛ امام قیام امام حسین(علیه السلام) به دلیل پشتوانه الهی، صبر و خون دل خوردن و روشنگری های حضرت زینب(سلام الله علیها) در تاریخ ثبت و ضبط گردید.

پودات با اشاره به وظایف حضرت زینب(سلام الله علیها) در قیام عاشورایی سرور و سالار شهیدان، بیان کرد: انتقال پیام عاشورا به بیرون از صحنه نبرد یکی از وظایف آن حضرت بود.

وی، انتقال پیام را سخت تر از ایجاد پیام دانست و افزود: ایجاد پیام در یک نیم روز صورت گرفت؛ در حالی که انتقال پیام، مدت زمان طولانی را به خود اختصاص داد.

این محقق و پژوهشگر در ادامه با اشاره به القاب حضرت زینب(سلام الله علیها)، یادآور شد: برای زینب کبری(سلام الله علیها)، القابی ذکر شده است که برای هیچ معصومی بیان نشده؛ علامه جزایری در «خصایص زینبیه» و شیخ جعفر شوشتری در «مصائب حضرت زینب»، به آن حضرت، شریک الحسین» خطاب می کنند.

وی، «کعبه ارزایا» و «ام المصائب» راا دیگر از القاب حضرت زینب(سلام الله علیها) ذکر کرد و گفت: حضرت زینب(سلام الله علیها) غم های متعددی ازجمله شهادت مادر، پدر، برادران، برادرزاده ها و فرزندان و اسارت را تجربه کرد.

حجت الاسلام پودات به صبر و استقامت این بانوی بزرگوار اشاره و اظهار کرد: علامه ممقانی(ره) فرمودند: «ظهر عاشورا، ملائکه از صبر حضرت زینب(سلام الله علیها) شگفت زده شدند».

وی با اشاره به عبادت حضرت زینب(سلام الله علیها)، گفت: از امام سجاد(علیه السلام) نقل است که «هرگز ندیدم که حتی یکبار هم نماز شب عمه ام زینب(سلام الله علیها) ترک شود، گاهی که به علت ضعف و ناتوانی که به خاطر دادن غذای خود به اطفال و اسرا بر او چیره می شد، قادر به ایستادن نبود به صورت نشسته نماز شب می خواند».

پودات به شجاعت حضرت زینب(سلام الله علیها) نیز اشاره و عنوان کرد: در مجلس یزید، آنچنان خطبه ای ایراد فرمود که راوی می گوید: «زفیر زینب(سلام الله علیها)، دل لشکر یزید را آب کرد.

وی تصریح کرد: شجاعت، عبادت، اطاعت و ولایتمداری حضرت زینب(سلام الله علیها) در کمتر کسی به جز مادر گرامیش حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) دیده می شود.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه حضرت زینب(سلام الله علیها) بهترین اسوه و الگو ، و شیوه زندگی آن حضرت نیز بهترین سبک زندگی است، اظهار کرد: زینب کبری(سلام الله علیها) در خانه داری، تربیت فرزند، دفاع از ولایت، حفظ ارزش ها و دینداری نمونه بود.

وی به علم حضرت زینب(سلام الله علیها) نیز اشاره کرد و افزود: آن حضرت نیز همانند سایر اهل بیت(علیهم السلام) دارای علم لدنی بود.

گفتنی است؛ حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) در ۱۵ رجب سال ۶۳ هجری وفات نمود.


کد مطلب: 24486

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/24486/روشنگری-حضرت-زینب-س-قیام-عاشورا-ماندگار

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir