تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۰
۰
کد مطلب : ۲۴۵۰۷

یک ویژگی خاص از سخنرانی‌ حضرت زینب(س)

یک ویژگی خاص از سخنرانی‌ حضرت زینب(س)
حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر حمیدزاده، استاد حوزه و دانشگاه سخنان خود را با اشاره به محل، تاریخ و زمان دقیق وفات حضرت زینب(س)، آغاز کرد و گفت: درود خدا بر شیرزن کربلا، دخت والای حضرت امیرالمؤمنین حضرت زینب(س).

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به قول‌های معروف در رابطه با محل وفات حضرت زینب(س)، افزود: یک قول این است، زمانی که حضرت زینب(س) به مدینه بازگشتند و مجالس عزاداری برپا کردند یک سال و نیم از جریان ورود به مدینه ایشان گذشته بود که در آنجا فوت کرده و همانجا هم دفن شده‌اند. که این قول علامه سید محمد حسن امین است.

حمیدزاده‌ ادامه داد: قول دیگری هم وجود دارد که می‌گوید حضرت زینب(س) پس از وارد شدن به مدینه به دلیل اینکه زمینه حرکت مردمی را فراهم می‌کرد و مظالم و جنایات یزیدیان را برای مردم بازگو می‌کرد، فرمانده وقت مدینه ماجرا را به یزید نوشت و او دستور داد که حضرت زینب(س) را مخیر کند که به هر شهری می‌خواهد، غیر از مکه و مدینه برود. حضرت زینب(س) هم به شام رفتند و بعد ‌از مدتی در آنجا از دنیا رفتند.

وی خاطرنشان کرد: بعضی گفته‌اند که حضرت زینب(س)، در شام از دنیا رفته و احتمال داده‌اند قبری که در شام به نام حضرت زینب(س) است و به حضرت زینب صغری یعنی حضرت ام‌ کلثوم تعلق دارد، برای ایشان است.

این استاد حوزه در ادامه گفت: قول دیگر این است که به دلیل افشا‌گری علیه دستگاه بنی امیه نگذاشتند حضرت زینب(س) در مدینه بماند و به هر شکلی بود زمینه هجرت اجباری ایشان را فراهم کردند و حضرت به مصر رفته و در همانجا فوت شده‌اند. در شهر قاهره زیارت‌گاه مجلل و باشکوهی به نام سیده زینب وجود دارد که کتب بسیاری مفصلا در مورد آن توضیح داده شده است.

حمیدزاده تصریح کرد: نمی‌توان به صورت قطعی محل، زمان و تاریخ دقیق فوت حضرت را اعلام کرد. اگر هم بپذیریم که حضرت زینب(س)، در شام از دنیا رفته‌اند فرضی است که از نگاه تاریخ‌نویسان قابل بحث است و آن است که آیا حضرت زینب به همراه همسرشان عبدالله جعفر به شام بازگشتند و یا اینکه در واقعه حره که در سال ۶۲ هجری قمری پیش آمد (واقعی بود که مردم مدینه بعد از بازگشتن عبدالله هنزله از شام علیه یزید شوریدند) یزید هم یک فرمانده داعشی و جنایت پیشه داعشی را به نام مسلم‌ابن عقبه با ۱۲ هزار نفر سرباز به مدینه فرستاند و دستور داده بودند که در شهر مدینه هرکاری که می‌خواهند از قتل و غارت انجام دهند. در این جریان بود که حضرت زینب(س) از مدینه خارج شدند و به سمت شام حرکت کردند و شرایطی پیش آمد که چون علوئیان تحت تعقیب یزیدیان بودند برای حضرت زینب(س)، غیر قابل تحمل بود و لذا در شام از دنیا رفتند.

وی در ادامه سخنان خود اشاره‌ای به سخنرانی‌های مطرح و کوبنده حضرت زینب(س) داشت و افزود: در بسیاری از موارد اتفاق می‌افتاد که جلوی سخنرانی‌های ایشان را می‌گرفتند. در شام زمانی که ایشان مشغول سخنرانی بود با اشاره ایشان سکوت مرگباری حاکم گردید، حضرت با این عبارت خطبه‌‌اش را شروع کرده و فرمودند: ای اهل مکر و فریب و ای دروغگویانی که اهل نفاق هستید و ای کسانی که مثل شما مثل پیرزنی است که صبح تا شام نخ را می‌بافید و شب که می‌شد بافته‌های خودش را رشته می‌کرد؛ حضرت در این خطبه در مقام به چالش کشیدن دستگاه یزیدی برآمد و مردم را به شدت تحریک کرد و موقعیت حکومت را با استفاده از آیات قرآن کریم«وَلاَ یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِّأَنفُسِهِمْ» کافران و کفرپیشگان تصور نکنند اگر خداوند مهلتی به آنها داده است، به انگیزه خیر در حق آنها است، بلکه خداوند می‌خواهد پرونده آنها را تکمیل کند و راه عذر خواهی را به رویشان ببندد.

حمیدزاده خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) در این خطبه‌ها جمع کثیری را به هیجان واداشته بود .آنچنان که نقل کرده‌اند ایشان چنان سخن می‌گفت که گویا زبان علی(ع) در کام زینب(س) بود و گویا علی(ع) زنده شده بود و در جمع ارادتمندان خودش سخن می‌گفت. این سخنرانی موج شدیدی به راه انداخت و امنیت شهر را متزلزل ساخت و این قصه را پیش آورد که برای ساکت کردن حضرت زینب سر مبارک حضرت حسین(ع)، را مقابل محفل ایشان قرار دادند.

یک ابتکار از زینب کبری(س)

این استاد دانشگاه گفت: اینطور نبود که در همه جا سخنرانی‌های حضرت زینب(س) را تحمل کنند. آنچان که سخنرانی حضرت سید‌الشهدا(ع) را با هلهله و به تعبیر امروزی با پارازیت اجازه نمی‌دادند که سخنانشان به گوش دیگران برسد همین رفتار را با حضرت زینب(س)، داشتند. البته سخنرانی‌های ایشان کوتاه بود و تا کافران می‌آمدند که جلوی سخنرانی ایشان را بگیرند سخنرانی به اتمام می‌رسید و این یک ابتکار فنی از زینب کبری(س) بود برای اینکه بتواند به کرات با مردم صحبت کند که تا دشمن به خود می‌آمد سخنش را به مخاطب بیان می‌کرد.

وی در پایان تصریح کرد: در دنیای امروز و با شرایطی که در منطقه حاکم است طبیعتا تجدید عهد دین باوران و ارادتمند به خاندن عصمت طهارت(ع)، با آرمان‌های حضرت زینب کبری(س) می‌تواند افکار و اندیشه‌های عاشورائیان را در بستر دفاع از حق و فضیلت تقویت کند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما