از سازندگان آثار تاریخی مذهبی حمایت می کنیم

شبستان , 14 ارديبهشت 1394 ساعت 12:47

نماینده مجلس گفت: اگر ایران می خواهد خودش را جهانی کند باید هنری را که منسوب به اسلام و ایران است نیز به جهان معرفی کند یعنی باید تعریف دقیقی از ایرانی و اسلامی بودن صورت گیرد تا ما بتوانیم امر درستی را به جهان معرفی کنیم.


حجت الاسلام نبویان، عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی در رابطه با لزوم ترویج هنر و ادبیات اسلامی و جهانی شدن گفت: ما اگر می خواهیم هنر ایرانی اسلامی به بخش جهانی شدن منتقل شود باید نخست مفهوم شناسی و معنای هنر ایرانی و اسلامی را بیابیم و این کار نیاز به جدیت دارد یعنی باید منظورمان را از هنر ایرانی و اسلامی برسانیم.

وی اضافه کرد: ما باید بگوییم در این هنر چه چیزهایی باید رعایت شود، جایگاه این هنر کجاست و این هنر به چه معناست و در چه چهارچوبی باید تعریف شود یعنی باید هم هنر و هم اسلامی شدن را تعریف کنیم البته ما باید ایرانی بودن هنر را نیز در کنار این اسلامی بودن تعریف کنیم.

وی تصریح کرد: اگر ایران می خواهد خودش را جهانی کند باید هنری را که منسوب به اسلام و ایران است نیز به جهان معرفی کند یعنی باید تعریف دقیقی از ایرانی و اسلامی بودن صورت گیرد تا ما بتوانیم امر درستی را به جهان معرفی کنیم نه اینکه خدایی ناکرده امری نادرست را جهانی کنیم زیرا اسلام دین جهانی است و باید به درستی به جهان منتقل شود.

حجت الاسلام نبویان در مورد اینکه تا چه اندازه قوانین موجود برای جهانی شدن هنر اسلامی کفایت می کند، گفت: طبیعی است در اسلام یک سری کلیات وجود دارد و جزییاتی نیز باید از دل این کلیات بیرون بیاید که با مسایل روز ایران و جهان سازگاری داشته باشد و ما نباید طبق آن کلیات قانع شویم. طبیعی است که ما با این کلیات نمی توانیم راه به جایی ببریم و نیاز به قوانین جزیی و ریز نیز داریم.

وی با بیان اینکه ما در این زمینه خلا قانونی داریم، تصریح کرد: ما قانون مدونی در مورد هنر اسلامی و انتقال آن به جهان نداریم که نیاز به کار کارشناسی در این زمینه است و مجلس نیز آمادگی دارد در این زمینه قانون مصوب کند.

این نماینده تهران در خانه ملت با اشاره به فیلم حضرت محمد(ص) گفت: دنیا الان به این سمت رفته است که الگوهای خودش را به جهان معرفی کند و ما نیز از لحاظ روانشناختی باید به این موضوع توجه کنیم و دین نیز این موضوع را کاملا قبول دارد که هر انسانی و به ویژه جوانان نیاز به الگو دارند و تحت تاثیر الگوها قرار می گیرند و برخی رفتارها را انجام می دهند.

وی گفت: در حال حاضر برای جوانان الگوهای ورزشی و سینمایی مطرح است چرا ما نباید الگوهای دینی مان را در قالب همان سینما و هنر به جوانان معرفی کنیم تا الگوی درست معرفی کرده باشیم؟

حجت الاسلام نبویان خاطرنشان کرد: چین برای کودکی بودا فیلم درست می کند، هالیوود نیز از این قبیل کارها بسیار انجام می دهد، وظیفه ما به عنوان کشوری که داعیه دار مسلمانی است نیز این است که معصومین در قالب الگوهایی در هنر و یا ادبیات مان به جوانان معرفی کنیم و این فیلم ها را نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج از کشور نیز به نمایش بگذاریم.

وی با تشکر از مجیدی برای ساخت این فیلم گفت: ما به طور جدی پشت سر کارگردانانی هستیم که این قبیل فیلم های تاریخی و مذهبی را تولید می کنند و از همه این کارگردان ها حمایت می کنیم و کارشان شایسته تقدیر است.


کد مطلب: 24508

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/24508/سازندگان-آثار-تاریخی-مذهبی-حمایت-می-کنیم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir