تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۰
۰
کد مطلب : ۲۴۵۴۶

سومین حرم اهل بیت (ع) به سوگ حضرت شاهچراغ می نشیند

سومین حرم اهل بیت (ع) به سوگ حضرت شاهچراغ می نشیند
استان فارس از دیرباز مأمن و آرمگاه فرزندان رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده و شهر شیراز در این وادی معنوی مدفن پسران بزگوار حضرت باب الحوائج امام موسی کاظم (علیه السلام) است که به حق کعبه دلها و پناهگاه عاشقان اهل بیت و عصمت و طهارت (علیهم السلام) نام گرفته است.

حضرت سيدالسادات الاعاظم، احمد ابن موسی الکاظم (علیه السلام) ملقب به شاهچراغ فرزند بزرگوار و ارشد امام موسی کاظم (علیه السلام) و همچنین فزرند دیگر آن حضرت، حضرت محمد ابن موسی الکاظم (علیه السلام) چون نگینی درخشان بر تارک شهر مقدس شیراز می درخشند و روزانه خیل عظیمی از مشتاقان و ارادتمندان این امامزادگان واجب التعظم از حرم مصفا و روح بخش آنان زیارت می کنند.

شاخصه شناخت شیراز از گذشته تا به امروز وجود حرم مطهر حضرت شاهچراغ (علیه السلام) است و به همین اتفاق، رهبر معظم انقلاب در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۷ به شیراز درباره این حرم مطهر اینگونه فرمودند: «و کان احمد بن‌ موسی کریما جلیلا ورعا و کان ابوالحسن ... (علیه السلام) یحبه و یقدمه»؛ مردی بخشنده و کریم و باورع و دارای جلالت مقام و منزلت بود و پدرش - حضرت موسی بن‌ جعفر (علیهما السلام) - این بزرگوار را بر فرزندان و خویشاوندان دیگر خود مقدم میداشت و به او محبت ویژه‌ای داشت، شیراز هدف توجه این امامزاده‌ی عزیز و دیگر امامزادگان قرار گرفت؛ آمدند و از سوی این مردم هم پشتیبانی شدند! تا امروز هم برکات این بزرگوار بر سرتاسر استان و بر بخش مهمی از این کشور، جاری و ساری است»

۱۷ و ۱۸ رجب سالروز شهادت حضرت احمد ابن موسی الکاظم (علیه السلام) است و از این رو تولیت آستان مقدس، برنامه های مناسبی جهت هرچه باشکوه تر برگزارشدن مراسم شهادت این امامزاده همام برگزار می کند.

قرائت دعای توسل و جزء خوانی قرآن کریم در احیای شبانه حرم مطهر از جمله برنامه های شب اول است، در این شب علاوه بر قرائت زیارت خاصه حضرت شاهچراغ (علیه السلام) و مناجات حضرت امیرالمومنین (علیه السلام)، پرچم گنبد سبزفام این حضرت قبل از اذان مغرب تعویض خواهد شد،‌ همچنین برگزاری محفل انس با قرآن کریم با حضور قاریان بین المللی، آئین فراشان، کارگاه تخصصی حضرت شناسی و حرم شناسی نیز از دیگر برنامه های قابل اجرا در این ۲ روز است.

گستردن سفره صلوات، سیاهپوش کردن حرم، لاله گردانی، اجرای تعزیه در مقام حضرت احمد ابن موسی (علیه السلام)، کتابت قرآن کریم و ویژه برنامه نور و صدا که به نمایش زندگی حضرت شاهچراغ (علیه السلام) می پردازد از برنامه های اجرایی در سالروز شهادت آن حضرت است.

در این ایام پورتال ویژه پاسخ گویی به مسائل شرعی نیز راه اندازی و علاوه بر توزیع چندین نوع پوستر اینفوگرافی حضرت شاهچراغ (علیه السلام)، از نماهنگ مستند «دوره یار»، «آقا سلام» رونمایی خواهد شد.

در این ۲ شب نیز برنامه سخنرانی و روضه خوانی در صحن امام خمینی (ره) حرم مطهر برگزار می شود، آیت الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران به عنوان سخنران و مداحان سید مجید بنی فاطمه و مهدی سلحشور به ذکر مصیبت در رثای حضرت احمد بن موسی الکاظم (علیه السلام) می پردازند.
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما