برداشت‌های متفاوت فقها از مسائل نجومی استانداردسازی شود

مهر , 19 ارديبهشت 1394 ساعت 11:07

عضو هیئت علمی مركز مطالعات و پژوهش‌های فلكی ـ نجومی گفت: اگر برداشت‌های متفاوت فقها در مسائل نجومی استانداردسازی شود، گام مهمی در هماهنگی بین آنها برداشته خواهد شد.


حجت‌الاسلام سیدرضا قلمکاریان اصفهانی بعدازظهر پنجشنبه در ششمین همایش رؤیت هلال و تقویم و نشست مقدماتی همایش بین‌المللی فقهی نجومی رؤیت هلال که در مجتمع فرهنگی یاوران حضرت مهدی(عج) برگزار شد، برداشت‌های متفاوت فقها از قوانین و روابط نجومی را از مهم‌ترین زمینه‌های اختلاف معیارهای فقهی برای حلول ماه قمری بیان کرد.

وی با بیان اینکه هر فقیهی که به موضوع تقویم متعرض شده، از دید خودش نجوم را تعریف کرده است، گفت: واژه‌هایی مانند تولد هلال، طلوع قمر، هلال و رؤیت هلال توسط فقهای مختلف، تعاریف متفاوت و معانی خاص شده است.

این پژوهشگر نجوم اضافه کرد: حتی از محاق یا مقارنه ماه و خورشید نیز برداشت‌های متفاوتی ارائه شده است، تا جایی که برای توجیه شب قدر و روز عید، تعاریف خاصی از شب و روز و متفاوت از معانی رایج ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام قلمکاریان اصفهانی معتقد است که در صورتی که این نقاط اختلاف در برداشت فقها مشخص شده و به عنوان موضوع احکام اقدام به استانداردکردن آن شود، گام مهمی در هماهنگی بین آنها برداشته خواهد شد.

وی با اشاره به موضوع مقاله‌ای که ارائه کرده، گفت: این مقاله درصدد است برای ارائه تعریف یکسان از مفاهیم نجومی مورد استفاده در احکام فقهی مقدمه لازم را فراهم می‌کند.

حجت‌الاسلام قلمکاریان اصفهانی افزود: برای این منظور گزارشی از آغاز بررسی مفاهیم نجومی استفاده شده در احکام فقهی مربوط به رؤیت هلال ارائه شده است.


کد مطلب: 24592

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/24592/برداشت-های-متفاوت-فقها-مسائل-نجومی-استانداردسازی-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir