تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۰
۰
کد مطلب : ۲۴۶۹۵

تعلیق حج عمره پابرجاست

تعلیق حج عمره پابرجاست
حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد در نشست خبری خود که ظهر سه شنبه، ۲۲ اردیبهشت در تالار گفت‌وگو برگزار شد گفت: انتظار ما انعکاس مناسب این رویداد فرهنگی و توجه به ابعاد وسیع آن است. همه ما واقف هستیم که نمایشگاه کتاب تهران یکی از مهمترین و بزرگترین تولیدات و تجمعات بزرگی است که در طول سال برگزار می‌شود و اصحاب قلم و فکر در محدوده زمانی ۱۰ روز جمع شده و تعامل فکری و فرهنگی دارند.

وی افزود: نمایشگاه کتاب پرمخاطب‌ترین نمایشگاه است که به لحاظ علمی، فرهنگی و اجتماعی هر سال در کشور تکرار می‌شود و ماه اردیبهشت را به نام ماه فرهنگ و اندیشه می‌شناسند. در بحث کتاب که بزرگترین کالای فرهنگی و میراث تمدنی بشری است، کتاب همواره ابزار مناسب برای انتقال فرهنگ و تمدن بوده و با وجود رشد صنعت دیجیتال در دنیا کتاب ارزش خود را حفظ کرده است و این نشانگر اهمیت کتاب در عرصه دانش و فناوری است.

نوش‌آبادی کتاب را مهمترین ابزار در مقوله فرهنگ خواند و ادامه داد: هر در چه در زمینه کتاب و کتابخوانی کار شود، کم است و بهترین بستری که می‌تواند گفتمان فرهنگی را ایجاد کند کتاب و نمایشگاه کتاب است. نمایشگاه کتاب باشگاه اهل فکر و قلم بوده و پل آشتی میان مردم و صاحبان نشر و مولفان است.

رشد ۵۰ درصدی فروش کتاب
وی با ارائه گزارشی از نمایشگاه کتاب تهران در پنج روز نخست عنوان کرد: در ۵ روز نخست از رشد ۵۰ درصدی فروش کتاب برخوردار بودیم. با وجود اینکه برخی رسانه‌ها به کم‌فروش بودن نمایشگاه دامن می‌زدنند که بر خلاف این موضوع با افزایش فروش مواجه هستیم.

وی افزود: تعداد ناشران داخلی در این دور ۲ هزار و ۴۵۰ ناشر است که در سال گذشته این رقم ۲ هزار و ۱۰۰ ناشر بود؛ همچنین این دوره از ناشران بیش از ۳۰۰ هزار عنوان کتاب عرضه کرده‌اند. در بخش بین‌الملل هم ناشران ۲۸ کشور با ۱۷۰ هزار عنوان کتاب خارجی حضور یافتند که از این تعداد کتاب‌های ۳ هزار ناشر خارجی نیز در نمایشگاه کتاب تهران وجود دارد.

وی در ادامه گفت: بیش از ۳۵ انجمن دوستی با کشورهای گوناگون در این نمایشگاه حضور دارند و برای ۸ کشور امکانی فراهم شده تا بتوانند خود را معرفی و کتاب‌هایشان را عرضه کنند. همچنین برگزاری ۲۳۳ نشست در ۶ سرای اهل قلم با حضور بیش از ۵۰۰ نفر انجام شده است.

سخنگوی وزارت ارشاد درباره تغییر نحوه توزیع بن کارت‌ها عنوان کرد: امسال نحوه توزیع بن کتاب با تغییراتی همراه بود که این تغییرات در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی بوده؛ از این رو بن کاغذی در این دوره از نمایشگاه حذف شد. از سوی دیگر ۱۰۰ میلیارد ریال بن کتاب به صورت الکترونیکی برای ۴ میلیون و ۶۰۰ دانشجو و طلبه توزیع شده است.

نوش‌آبادی با اشاره به اینکه کشور عمان میهمان ویژه نمایشگاه بوده و تاکنون حضور موفقی داشته‌ است، بیان کرد: نمایشگاه کتاب امسال یک نمایشگاه متفاوت و با رشد کمی و کیفی با حضور بیشتر مخاطب همراه بوده است.

مواضع سخنگو شخصی نیست
در ادامه این نشست نوش‌آبادی در پاسخ به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد که درباره اینکه آیا گفته‌های شما اظهارات شخصی است یا مواضع دولت، گفت: آنچه گفته می‌شود به هیچ عنوان مواضع شخصی نیست و تمام مسائل حوزه فرهنگ و هنر را رصد می‌کنیم و موضوعاتی که در سطح جامعه مطرح است هم‌اندیشی می‌شود و با توجه به سیاست‌های فرهنگی دولت و نظام جمهوری اسلامی اعلام مواضع صورت می‌گیرد و وزیر ارشاد در جریان همه این امور است.

وی افزود: سخنگو وظیفه دارد سیاست‌های کلی حوزه فرهنگ و هنر را بیان کند و به هیچ وجه نظر شخصی وی نیست. هر چند ممکن است معاونت‌های گوناگون درباره موضوعی نظرهای شخصی داشته باشند، اما در حوزه ضوابط و قوانین حرکت می‌کنیم.

نوش‌آبادی در پاسخ به برنامه جشنواره کن بیان کرد: برنامه‌ریزی برای حضور ایران در جشنواره کن براساس برنامه و در نظر گرفتن مجموعه شرایط است و عده‌ای با هماهنگی وزارت ارشاد در انجا حضور می‌یابند، اما کسانی که خارج از شبکه رسمی و یا ایرانیان خارج از کشور حضور می‌یابند ممکن است آثار آنها مورد تأیید دستگاه فرهنگی کشور نباشد، اما این جشنواره فرصت خوبی است و سیاست ما نیز تشویق هنرمندان به حضور در جشنواره‌ها و مجامع جهانی است و ما به شدت از این موضوع حمایت می‌کنیم و اگر مجال بیشتری فراهم شود نشانه اقتدار فرهنگی ایران خواهد بود و برای اینکه بتوانیم از ظرفیت‌های کشورمان در عرصه دیپلماسی فرهنگی استفاده کنیم حضور در این جشنواره نشانه حضور مقتدرانه است.

تعلیق حج عمره سیاست وزارت ارشاد نبود
سخنگوی وزارت ارشاد در تعلیق حج عمره سیاست وزارت ارشاد نبود و تا زمانی که دولت عربستان به صورت رسمی عذرخواهی نکند و امنیت کامل در عربستان به وجود نیاید و افراد حکاک و جسوری که به حریم ایرانیان تجاوز کرده‌اند، تنبیه نشوند و مجازات خاطیان اعمال نشود، این موضوع همچنین برقرار خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اینکه آیا به افراد معاند نیز مجوز نشر داده می‌شود یا نه تصریح کرد: بررسی اثر با صاحب اثر دو مقوله متفاوت است و ممکن است ایده‌ صاحب اثر با ایده‌های و چارچوب‌های انقلاب اسلامی مطابقت نداشته باشد که قطعاً جایی برای فعالیت نخواهد داشت، ولی اگر ضوابط شرعی در اثر رعایت شود به آن اثر مجوز داده خواهد شد؛ از این رو دادن مجوز به اثر به معنای تائید صاحب اثر نیست.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما