سیره امام کاظم(ع) در کنترل خشم؛ نیاز امروز جامعه

ایکنا , 13 ارديبهشت 1395 ساعت 10:03

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش‌های تخصصی معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه کنترل خشم از خصلت‌های برجسته امام موسی‌ کاظم(ع) ذکر شده است، گفت: آموزه‌های اخلاقی ائمه(ع) اول تفهیم و سپس کاربردی شود.


حجت‌الاسلام والمسلمین علی دارابی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش‌های تخصصی معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع)، عنوان کرد: یکی از موضوع‌هایی که در سرفصل‌های آموزشی شبکه تبلیغی و اقشار تأثیرگذار قرار داده‌ایم، بحث سیره‌شناسی ائمه معصومین(ع) است.

وی ادامه داد: ما معتقد هستیم که پیوند مستقیم به معنای برقراری ارتباط با حضرات معصومین و خواندن زیارت نامه و تشرف به اماکن مقدس تأثیر به سزایی بر مردم خواهد‌ داشت و از همه اینها بالاتر پیوند قلبی با ائمه اطهار است که از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تجلی این پیوند در رفتار انسان نمود پیدا می‌کند.

هنگام خشم نه تصمیم بگیرید، نه تنبیه کنید و نه تشویق

حجت‌الاسلام دارابی تصریح کرد: معتقدیم بخشی از آموزه‌های حضرات معصومین(ع) توجه به موضوع‌های اخلاقی، عمل به فضیلت‌ها و دوری از رذایل‌ها است که یکی از فضیلت‌ها دوری از خشم است و توصیه شده در این حالت نه تشویق کنید، نه تنبیه کنید و نه تصمیم بگیرد؛ این توصیه از سوی ائمه‌ای مطرح شده که خود در حد اعلی عامل به این مسائل بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی مجری دوره‌های آموزشی فرهنگی اجتماعی کارکنان دولت است، گفت: در این دوره‌ها هم به موضوع اخلاق فردی و هم اخلاق اداری توجه شده و تأکید بالایی بر سیره شناسی و اخلاق اجتماعی ائمه(ع) صورت می‌گیرد.

فرو بردن خشم سیره امام موسی کاظم(ع)/ آسیب اکنونی جامعه اسلامی فرونبردن خشم

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش‌های تخصصی سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به این سؤال که فروبردن خشم یکی از خصلت‌های امام موسی کاظم(ع) بود و عدم کنترل خشم یکی از آسیب‌های معاصر جامعه ما است، چگونه این سیره امام موسی کاظم(ع) را در جامعه ساری و جاری کنیم؟ گفت: ما ادعای شیعه بودن می‌کنیم اما طبیعتاً باید در ادعای تشیع آدم‌ها محکی باشد؛ به طور مثال امام صادق(ع) فرموده‌اند: شیعیان ما را به هنگام وقت نماز مورد آزمایش قرار دهید ببینید مراقبت آنها نسبت به نماز چگونه است».

لزوم ممارست در ارزش‌گذاری اخلاقی نسبت به انسان‌ها برای پیروی از سیره ائمه(ع)

وی ادامه داد: این محک‌ها برای سنجش تشیع بسیار عظیم هستند. کسی می‌تواند مدعی راستین تشیع باشد که مانند حضرات معصوم(ع) توجه ویژه‌ای به فضیلت‌های اخلاقی داشته باشد. حضرت علی(ع) می‌فرمایند «مردم در پیشگاه تو یا هم نوع تو هستند در خلقت یا هم کیش و آیین تو هستند پس به آنها احترام بگذار»؛ اگر نگاه ما این باشد یعنی ارزش‌گذاری اخلاقی نسبت به انسان‌ها داشته باشیم، می‌توان با ممارست از فضیلت‌های اخلاقی ائمه(ع) الگوبرداری کرد.

آموزه‌های اخلاقی ائمه(ع) اول تفهیم و سپس کاربردی شود

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش‌های تخصصی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه لازم است آموزه‌های اخلاقی ائمه(ع) اول تفهیم و سپس کاربردی شود، گفت: حضرت علی(ع) فرمودند شیعیان ما به گیاهان خوشبو در هر قبیله‌ای می‌مانند یعنی عزیز، کریم و دوست داشتنی هستند. اگر چنین امری مورد توجه قرار گیرد موفقیت بالایی در کاهش رضایل اخلاقی در جامعه خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه روحانیان اعزامی سازمان تبلیغات اسلامی در سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) مبحثی مانند کنترل خشم ائمه(ع) را مطرح می‌کنند، گفت: یکی از موضوع‌های مهمی که در هر مناسبت به آن پرداخته می‌شود، جریان شناخت و معرفت نسبت به امام است.


کد مطلب: 24702

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/24702/سیره-امام-کاظم-ع-کنترل-خشم-نیاز-امروز-جامعه

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir