یک نسخه‌پژوه:

بخش صحبفه سجادیه از کتاب «البَلَد الأمين» حذف شده است

24 مرداد 1387 ساعت 17:14

یک محقق و نسخه­ پژوه، به بررسی انتقادی کتاب «البَلَدالأمين» شيخ تقي‌الدين ابراهيم كفعمي پرداخته که توسط مؤسسه اعلمي بیروت منتشر شده­است.


به گزارش خیمه، جویا جهانبخش گفت: «انتشارات اعلمي در بيروت بدون پايبندي به امانت و روش علمي، بخش صحيفه سجاديه را از كتاب ادعيه «البَلَد الأمين» شيخ تقي‌الدين ابراهيم كفعمي حذف كرده است.»

این نسخه‌پژوه افزود: «اين انتشارات در نسخه‌اي كه از كتاب «البَلَدالأمين» منتشر كرده، فهرست كفعمي را با تحريف و دستكاري نابجا به عنوان «مصادر الكتاب» در آخر كتاب آورده ‌است.»

وی ادامه داد: «صحيفه سجاديه دست‌كم چند ده صفحه را اشغال مي‌كند و يك دعاي كوچك يا مطلبي كوتاه نيست كه از چشم دور بماند.»

جهانبخش افزود: «ناشر اين اندازه ملتفت نبوده كه اولاً صحيفه سجاديه بخشي از كتاب «البَلَدالأمين» است و ثانياً هر نسخه و روايت از صحيفه براي نسخه‌پژوهان به جاي خود عزيز و مغتنم است.»

وي تصريح كرده است:«چاپ تحريف شده كتاب «البَلَد الأمين» اولين دسته گلي نيست كه مؤسسه اعلمي در چاپ و نشر تُراثِ اماميه به آب داده است و اي كاش آخرين باشد و ازين پس ديگر اين مؤسسه از متون كهن امامي، جز چاپ‌هاي ويراسته و پژوهيده و معتبر، به بازار كتاب عرضه ندارد.»

كتاب «البَلَد الأمين»، از کتب مشهور و معتبر دعا، آداب دینی و امور عبادی که از زمان تالیفش تاکنون همیشه مورد استفاده و توجه عموم عباد به خصوص دانشمندان بوده و هست. نویسنده آن، شیخ تقی‌الدین ابراهیم جبعی، معروف به کفعی است. این کتاب، بزرگتر از «مصباح کفعی» تالیف دیگر نویسنده است.

نویسنده این کتاب، شیخ تقی الدین ابراهیم، فرزند زین‌الدین علی حارثی لویزی جبعی، معروف به «کفعی» از علمای ممتاز قرن نهم هجری قمری که در سال 840 هـ ق، در کفعم یکی از روستاهای جبل عامل در لبنان متولد شد؛ پدرش از بزرگان فقها و مردی با تقوا بود.

کفعی، محدث، ادیب و شاعر و از بزرگان شیعه بود که در نهایت فصاحت و بلاغت در علوم گوناگون، ید طولا و تبحر کافی داشت و تالیفات بسیار زیادی از او به جا مانده است. برادرش شمس الدین محمدبن علی، جد عالی شیخ بهائی رحمة اله علیه بود (متصل به زمان ظهور شاه اسمعیل صفوی اول بود). وی مدتی در کربلا اقامت کرد ولی اواخر عمرش به جبل عامل مراجعت کرد.

سال 905 هـ ق، در همان روستای «کفرعیما» که کفعم، مخفف آن است، از دنیا رفت. نقل است که آن قریه به مرور زمان خراب و قبر شریف او، در زیر خاک‌ها پنهان مانده بود تا اینکه بعد از قرن یازدهم هجری، در موقع شخم زدن زمین، قبری ظاهر می شود که روی آن نوشته بودند «هذا قبر الشیخ ابراهیم بن علی الکفعمی رحمة الله» که به این صورت مزارش معلوم و تعمیر شد و اکنون برجاست.

کتاب با مقدمه کوتاهی شروع می‌شود سپس مطالب آن از این قرار است:
آداب تطهیر
مختصری از احکام وصیت و نماز میت
تعقیبات نماز
ادعیه هنگام خواب
ادعیه و اعمال ایام هفته
ادعیه و اعمال ماهها (از ماه رجب تا جمادی الاخر)
آداب استخاره
زیارات و نمازهای مستحب
تمام ادعیه صحیفه سجادیه
تمام ادعیه سر که روایت شده از امام باقر علیه السلام است
مناجات هایی از امام جواد علیه السلام

نویسنده دعاهايی دیگر و نیز فهرست منابع کتاب را ضمیمه کرده است؛ در قسمت آخر کتاب، مختصر دعوات الاسماء، در شرح چهلم اسم خداوند، از شهاب الدین سهروردی را نقل کرده است. از امتیازات این کتاب اینکه: لغات و عبارات مختلف ادعیه و زیارات را آورده و آنگاه فواید و نکات زیادی راجع به آن مطرح کرده است.

کتاب «البلدالامین» یکی از منابع کتاب بحارالانوار مجلسی و تمام کتب ادعیه دیگر از جمله مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی است.


کد مطلب: 2484

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/2484/بخش-صحبفه-سجادیه-کتاب-الب-ل-د-الأمين-حذف-شده

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir