امام سجاد(ع) پیام‌رسان اهداف قیام کربلا بود

مهر , 3 خرداد 1394 ساعت 16:10

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: مهم ترین نقش و جایگاه امام سجاد(ع) بعد از عاشورا آغاز می شود و آن ابلاغ پیام عاشورا و اهداف قیام کربلا بود.


مشهور‌ترین نظر درباره‌ سال و روز تولد چهارمین اختر فروزان آسمان امامت و ولایت، حضرت علی بن الحسین(ع) معروف به سجاد(ع)، روز پنجم شعبان سال ۳۸ هجری قمری در مدینه است.

امام زین العابدین(ع) شاهد تلخ‌ترین حوادث روزگار بود، ولی چون کوهی استوار در برابر همه توفان‌های بلا و دشواری‌ها ایستادگی و در جبهه‌های گوناگون با آنها مبارزه کرد؛ امام معصومی که هدایتگری‌های خویش را در عصر خفقان و سیاهی، در قالب دعا و مناجات با خدا به امت اسلامی ارزانی داشت.

حادثه کربلا، عصر روز عاشورا با شهادت امام حسین(ع) و اصحابش پایان پذیرفت و بخش دوم نهضت حسینی به رهبری امام علی ‌بن ‌الحسین(ع) آغاز شد. حال وظیفه امام سجاد(ع) بود که آرمان کربلائیان را در لباس جهاد اسارت و در قالب جدال و مواعظ احسن به گوش همگان برساند.

مهم‌ترین نقش و جایگاه امام سجاد(ع) ابلاغ پیام عاشورا است

مدیر گروه مدیریت راهبردی و مطالعات فرهنگی وارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: امام سجاد(ع) در واقعه عاشورا بنا به مصلحت الهی با بیماری مواجه بودند که از جهاد و یاری کنار امام حسین(ع) معاف بودند.

حجت الاسلام سید محمد حسین هاشمیان ادامه داد: در حقیقت با شهادت پدر بزرگوارشان، رسالت امام سجاد(ع) آغاز می‌شود که کاروان اسرا را بعد از حادثه عظیم کربلا و روز عاشورا مدیریت کردند.

وی با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) از عصر عاشورا تا وقتی که اسرا راهی شام می‌شوند آنان را دلداری و روحیه می‌دادند، تصریح کرد: در واقع مهم‌ترین نقش و جایگاه امام سجاد(ع) بعد از عاشورا آغاز می‌شود و آن ابلاغ پیام عاشورا است.

اگر امام سجاد(ع) نبود پیام عاشورا فرا زمانی و فرا مکانی نمی‌شد

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) بیان کرد: در حماسه عظیم کربلا، امام حسین(ع) و یاران و اولاد ایشان آموزه‌های ناب اسلامی را به تصویر کشیدند؛ بعد از این واقعه نقش امام سجاد(ع) این بود که آن پیام را به نحوی ابلاغ و فرا زمانی و فرا مکانی کنند.
وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا" را به منصه ظهور رساندند، گفت: اگر امام سجاد(ع) نبودند محتوای اصیل اهداف قیام کربلا فرا زمانی و فرا مکانی نمی‌شد.

حجت الاسلام هاشمیان عنوان کرد: امام سجاد(ع) با مدیریت تبلیغی، پیام عاشورا را از مرز کربلا به نقاط دیگر منتشر کردند.

وی ابراز کرد: امام سجاد(ع) در برهه‌های مختلف تاکتیک‌های مختلفی را برای تحقق پیام عاشورا پیش می‌گیرند که یکی از این تاکتیک‌ها استفاده از سخنرانی و خطبه است و در واقع این خطبه‌ها راهبرد ابلاغ پیام عاشورا است.
مدیر گروه مدیریت راهبردی و مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: امام سجاد(ع) بسیاری از آموزه‌های ناب را در صحیفه سجادیه که به زبور آل محمد معروف است منتقل کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: صحیفیه سجادیه تاکتیک ویژه امام سجاد(ع) برای ابلاغ پیام‌ها و آموزه‌های اصیل اسلامی بود که در حماسه عاشورا خلق شده است.

حجت الاسلام هاشمیان اظهار کرد: در سیره اخلاقی، رفتاری و عبادی می‌بینیم که برای هدایت مردم غیر از زبان بیان، برای تبلیغ از منش و رفتارشان در عمل استفاده می‌کردند.

تجلی عملی آیات قرآن در سیره امام سجاد(ع) نمایان است

وی اضافه کرد: امام سجاد(ع) برای مبلغان امروز یک الگو هستند که تنها به زبان تبلیغ بسنده نکنند، بلکه عمل نیز بسیار مهم است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) زینت عبادت کنندگان بودند، افزود: در روایات آمده که حضرت در تمام شب به عبادت می‌پرداختند و روز‌ها هم در حال روزه بودند و در واقع این سیره عبادی مهم‌ترین اثر را روی مخاطبان داشت.
حجت الاسلام هاشمیان با اشاره به اوضاع سیاسی زمان امام سجاد(ع)، بیان کرد: زعامت سیاسی حضرت در دوره‌ای بود که جهان اسلام به لحاظ سیاسی پر از تنش و آسیب بود و افراد بسیاری را به اتهام شیعه بودن گردن می‌زدند.

وی یادآور شد: امام سجاد(ع) که راهبرد اصلی‌اشان ابلاغ پیام عاشورا بود؛ زمینه را نیز برای امامان بعدی برای تعمیق مبانی معرفتی و فقهی تشیع به عنوان اسلام راستین مهیا کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تأکید بر اینکه تجلی عملی آیات قرآن در سیره امام سجاد(ع) کاملا نمایان است، عنوان کرد: پایبندی و عمل کردن به آموزه‌های قرآنی در مشی اخلاقی و رفتاری امام سجاد(ع) مشهود است.

حجت الاسلام هاشمیان در پایان با اشاره‌های به فرازهای ناب دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) گفت: حضرت در دعای مکارم الاخلاق تمامی ناهنجاری‌های جامعه بشریت پاسخ داده‌اند، که این دعا در شرایط امروز می‌تواند مورد استفاده اندیشمندان و عالمان دینی برای حل مشکلات قرار گیرد.


کد مطلب: 24904

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/24904/امام-سجاد-ع-پیام-رسان-اهداف-قیام-کربلا

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir