سومین همایش ملی حدیث رضوی برگزار می‌شود

رسا , 3 خرداد 1394 ساعت 14:23

سومین همایش ملی حدیث رضوی با موضوع بازسازی الگوی استنباط، تبیین و دفاع از آموزه­های دینی براساس روایات رضوی و بازیابی معارف رضوی در موضوعات کلامی از سوی مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار می‌شود.


همزمان با هفته ولایت (عید سعید غدیر خم تا روز مباهله) اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با همکاری مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، سومیت همایش ملی حدیث رضوی را با رویکرد احادیث کلامی و اعتقادی امام رضا علیه السلام، برگزار می­کند.

اهم اهداف این همایش، بازسازی الگوی استنباط، تبیین و دفاع از آموزه های دینی براساس روایات رضوی و بازیابی معارف رضوی در موضوعات کلامی است.

مسأله شناخت در احادیث رضوی، جایگاه عقل و عقلگرایی در حدیث رضوی، توحید و اسماء و صفات الهی در منظومه معارف رضوی، اراده و قضا و قدر الهی، جبر و اختیار در روایات امام رضا(ع)، عدل الهی و مساله شرور در حدیث رضوی، نبوت از منظر حدیث رضوی و معاد و قیامت در احادیث امام رضا(ع) از جمله محورهای مقالات در بخش احادیث اعتقادی امام رضا(ع) است.

جایگاه مکاتبات رضوی در حل معضلات کلامی امامیه، گزارشات مکتوب از مناظرات امام رضا علیه السلام، بازسازی و اعتبارسنجی مکتوبات گزارش شده از امام رضا(ع) در موضوع ات اعتقادی، نقش امام رضا (ع) در رفع شبهات کلامی و روش های آن از محورهای مقالات در بخش میراث کلامی است.

عنوان‌های مقالات در بخش نگره‌های تاریخی این همایش، شامل نقش تاریخی امام رضا(ع) در تصحیح عقاید مسلمین و نقش مدرسه قم در تدوین و گسترش میراث رضوی است.

شخصیت کلامی امام رضا(ع) در آثار اهل سنت و تصویر شخصیت کلامی امام رضا(ع) در نگاه شیعه پژوهان غربی محورهای مقالات در بخش کلام رضوی در نگاه دیگران است.

کسانی که تمایل به شرکت در این جشنواره را دارند می‌توانند در موضوعات جزئی محورهای اصلی همایش نیز به تدوین مقاله بپردازند.

نگاه به احادیث رضوی باید به عنوان محور کلی مقالات در نظر گرفته شود، البته مؤلفان در نظر داشته باشند که مقالات آنها نباید در جایی دیگر منتشر شده باشد و دارای چکیده باشد.

مقدمه، فصل‌بندی مناسب، نتیجه و کتاب‌نامه از جمله مواردی است که باید در مقالات وجود داشته و فهرست منابع در پایان مقاله ذکر شده باشد.

به نفر اول کمک هزینه سفر عمره، نفر دوم و سوم کمک هزینه سفر به عتبات (هوایی)، نفر چهارم تا ششم کمک هزینه سفر به عتبات (زمینی) اهدا می‌شود.

علاقه‌مندان تا ۳۱ خردادماه فرصت دارند تا مقالات خود را به دبیرخانه همایش واقع در قم، بلوار ۱۵ خرداد، چهارراه نوبهار، بعد از شهرک جهاد، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث یا به سایت qom.farhang.gov.irو www.hadith.net ارسال کنند.


کد مطلب: 24910

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/24910/سومین-همایش-ملی-حدیث-رضوی-برگزار-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir