تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۲
۰
کد مطلب : ۲۴۹۱۷

بسیج ریشه در فرهنگ عاشورا و نهضت امام حسین(ع) دارد

بسیج ریشه در فرهنگ عاشورا و نهضت امام حسین(ع) دارد
محمد باقر قالیباف، شهردار تهران سوم خرداد در جمع بسیجیان و عاشقان ولایت در همایش بسیجیان که به مناسبت سالروز آزاد سازی خرمشهر برگزار شد گفت: به مناسبت روز سوم خرداد و سالروز آزاد سازی خرمشهر است این پیروزی بزرگ و این فتح ارزشها را به همه ملت عزیز و خانواده شهدا و ایثارگران و بسیجیان دریا دل تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

قالیباف در ادامه افزود: امروز به این مناسبت در خدمت جمعی که در خدمتشان هستیم، برادران و خواهران بسیج هستند و کسانی که پایبند به این فرهنگ عزیز و فرهنگی که اگر بگوییم این فرهنگ تولید شده در فتح خرمشهر است حرف حقی را زده‌ایم. هم روز، روز مهمی است و هم جمع جمعی است که با این موضوع ارتباط مستقیم دارد.

شهردار تهران با اشاره به حضور بسیجان در این همایش ادامه داد: امروز از این جمع می‌خواهم یک نتیجه روشن و شفاف بگیریم و از سند راه آینده خود قرار دهیم و این باعث می‌شود که به گذشته خود افتخار کنیم هم مسیر و راه آینده خود را به درستی تشخیص دهیم.

وی بیان کرد: در کشور ما قبل و بعد از انقلاب دو تفکر و باور وجود داشته است یک نگاه اینکه ما نگاه مادی گرایانه و عقل ابزاری و به دور از فرهنگ قرآنی و سنت‌های الهی به مسائل روز جامعه داشته باشیم. به عنوان مثال ما در فرهنگ قرآنی آموخته‌ایم که با ظلم مبارزه کنیم در فرهنگ اهل بیت(ع) و فرهنگ قرآن و عترت این را فهمیدیم در حین اینکه با ظلم مبارزه می‌کنیم از مظلوم هم باید دفاع کنیم.

قالیباف با بیان شیوه‌های رفتاری امام (ره) ادامه داد: فلسفه قیام حضرت امام(ره) این بود که با ظلم مبارزه و از مظلوم دفاع کرد. ما با همین روحیه در انقلاب به پیروزی رسیدیم و این پیروزی را مدیون خدا هستیم. ولی چون در مسیر الهی حرکت کردیم غیر قابل باور انقلاب ما به پیروزی رسید با کمترین هزینه، با کمترین خون ما به پیروزی رسیدیم.

شهردار تهران اظهار کرد: همزمان با ما انقلاب الجزایر صورت گرفت بیش از یک میلیون کشته دادند ولی به جای نرسیدند انقلاب ما به سرعت به برکت این نگاه و به برکت به نصرت الهی به پیروزی رسید. در دوران دفاع مقدس هم این چنین بود و از حضرت امام(ره) نقل شده است که فتح خرمشهر فتح ارزشها است از فاصله تفکر اسلامی و تفکر انقلابی در جنگ تا فتح خرمشهر ۱۷، ۱۸ نفر به شهادت رسیدند ولی وقتی این تفکر عوض شد و نظام انقلابی و اسلامی به میدان آمد منجر به فتح خرمشهر شد لذا این جمله حضرت امام بی حکمت نیست در حقیقت ارزشها در میدان دفاع مقدس حاکم شد چون ارزشها حاکم شد خرمشهر فتح شد. از این جهت بود که امام(ره) فرمودند: فتح خرمشهر فتح ارزشها است. و با همین نگاه جنگ اداره شد و امروز ثمرات جنگ را می‌بینید.

رزمنده دوران دفاع مقدس ادامه داد: امروز یقین بدانید آن شعار حضرت امام(ره) که فرمودند: راه قدس از کربلا می‌گذرد امروز جبهه‌های خرمشهر ما اگر طول دفاع مقدس نبود و آنها که در دوران دفاع مقدس در قید حیات نبودند یا اینکه شرایط سنی آنها اقتضاء نمی‌کرد در جنگ شرکت کنند امروز هر انتقاد و هر سوالی در مورد جنگ و هشت سال دفاع مقدس داشته باشند حق دارند که ما برای آنها توضیح دهیم.

شهردار تهران تأکید کرد: حرف ما این است که ما باید با همین فرهنگ و همین باور پیش برویم و در این مسیر خداوند به ما نصرت می‌دهد. امروز فرهنگ بسیج و فتح خرمشهر نشان می‌دهد که این فرهنگ و این باور برخاسته از فرهنگ عاشوراست و راه ماندنی است. و ادامه داد: امروزه در جنگها جهان خونهای زیادی ریخته شده ولی نام و نشانی از آنها نمانده، نام نشان برای فرهنگ عاشورا است که ۷۲ نفر به شهادت می‌رسند و برای همیشه در تاریخ می‌مانند و این نشانگر آن است که آنها در مسیر حق بوده‌اند و در راه خدا بوده‌اند و هر کسی در این مسیر حرکت کند برای همیشه در تاریخ ماندگار است.ما از فتح خرمشهر باید این درس را بگیریم.

قالیباف به ریشه بسیج اشاره کرد و گفت: در حقیقت بسیج دست پرورده و تربیت شده فرهنگ دوران دفاع مقدس است. بسیج و دفاع مقدس ریشه در فرهنگ عاشورا و نهضت امام حسین(ع) دارد. بسیج و بسیجی نشان داده که از رزم و جهاد و جنگ، خون و شهادت هیچ واهمه‌ای نداشته و نخواهد داشت. اما بدانید که قاعده ما بر ساختن و پیشرفت است. اگر بسیج در میدان دفاع مقدس بزرگترین افتخارات تاریخ را برای این کشور آفریده و این کار براساس یک ضرورت بوده است.

وی ادامه داد: ما به دنبال جنگ نیستیم ما به دنبال ساختن هستیم ولی هر کس در مقابل دین ما بایستد به تعبیر حضرت امام(ره) در مقابل همه آنها می‌ایستیم فرهنگ بسیج فرهنگ ساختن است، فرهنگ زندگی است. زندگی فرهنگ رشد و تعالی است بسیج بسیج علمی،بسیج دانش بنیان و فرهنگی است.

رزمنده بسیجی افزود: یادآوری می‌کنم روزهایی که بسیج شکل گرفت هیچ وقت نمی‌گفتیم بسیج، بسیج همیشه با خود پسوندی داشت و می‌گفتیم بسیج مستضعفین بسیج یعنی صدای مظلومین، صدای محرومین، صدای حاشیه‌ نشین‌ها، حیف شد که ما امروز کلمه مستضعفین را از بسیج گرفته‌ایم. بسیج یعنی اینکه به یاد فقرا و نیازمندان بودن و در حقیقت این کلمه مستضعفین قطب نمای اصالت حرکت بسیج است.

اظهار کرد: ما به عنوان شیعیان حضرت امیرالمؤمنین(ع) با افتخار این پرچم را در دست می‌گیریم و در رسیدگی به فقرا پیشرو هستیم و در شهرداری تهران برنامه مشخص داریم که در ماه مبارک رمضان برای همیشه در دستور کار خود قرار دهیم. اگر قبول داریم که قاعده در بسیج ساختن است امروز در شهرداری مهمترین وظیفه رسیدگی به محرومین، مظلومین این شهر است که باید به آن توجه شود.

در پایان یادآور شد: این شجره طیبه میراث امام و شهدا است که در دست من و شما وجود دارد و این یک امانت بی بدیل است ما باید با این امانت به طور جدی دو کار انجام دهیم اول اینکه دردهای جامعه را تسکین دهیم و دوم چشم طمع دشمان این نظام چه دشمنان داخلی و چه دشمنان خارجی را کور کنیم. اگر این کار را کردیم خوب امانتداری کرده‌ایم و در روز قیامت مدیون نیستیم و می‌توانیم مسیر امام و شهدا را تحت رهبری مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به پیش ببریم.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما