استناد به تفسیر «المیزان» علامه طباطبایی در روایت نمایشی «آواز پر جبرئیل»
ایکنا , 5 خرداد 1394 ساعت 13:48
با توجه به اینکه حساسیت زیادی در صحت وقایع تاریخی اسلام وجود دارد و آنها باید مطابق واقعیت باشد لذا در روایت نمایشی «آواز پر جبرئیل» از منابع مستندی همچون تفسیر «المیزان» استفاده شد.
محسن معینی، نویسنده و کارگردان نمایش «آواز پر جبرئیل» گفت: این نمایش در اصل سومین بخش از تریلوژی(سهگانه) نمایشی من در حوزه تئاتر دینی است، پیش از این نمایش هزار آینه را در مورد شرح زندگی و حیات حضرت زهرا(س) در برج میلاد اجرا کردیم و در دومین تجربه با نمایش «بر فرس تندرو» که اختصاص به روایت واقعه عاشورا براساس روایات مشهور و مبتنی بر اشعار دیوان عمان سامانی است مجدد اجرایی در برج میلاد داشتیم.
وی ادامه داد: آواز پر جبرئیل به موضوع معراج پیامبر(ص) می پردازد که روایتی پست مدرن و فارغ از قراردادهای نمایشی از این واقعه دارد؛ به هر حال در طول تاریخ اسلام موضوع رجعت یک انسان به هفت آسمان و کشف و شهودهایی که داشته است مورد توجه هنرمندان گوناگنون به ویژه هنرمندان هنرهای تجسمی قرار گرفته است و لذا سعی کردیم که با ارائه این نمایش شیوهای متفاوت از روایت واقعه معراج نبوی را در معرض دید مخاطب قرار دهیم.
معینی تصریح کرد: به هر صورت حساسیت در مورد روایات تاریخی اسلام زیاد است و هرگونه روایت غیر واقع در این مورد میتواند لطمات جبرانناپذیری داشته باشد و به این مقطع تاریخی خدشه وارد کند به همین دلیل در هر سه تجربه متفاوت در حوزه تئاتر دینی از آنجا که نویسندگی آنها را نیز خود به عهده داشتم، استناد به منابع و مآخذ مستند شیعی کردم، البته قرآن خود مشخصاً در دو سوره مبارکه «اسراء» و «نجم» به این واقعه پرداخته است اما رجوع من بیشتر در این زمینه به تفسیر «المیزان» علامه فقید طباطبایی بوده است.
این کارگردان تئاتر در ادامه گفت: در شیوه پرداختن نمایشی این واقعه تاریخی همچون دو نمایش قبلی تأکید بر استفاده از سبکی پست مدرن داشتهام، استفاده حداکثری از امکانات موجود در صحنه در دستور کار گروه قرار گرفت، پافشاری در استفاده از عناصر تصویری و طراحی و اعمال میزانسنهایی که کمی از عرف تولید آثار نمایشی دینی فاصله گرفته است.
معینی تأکید کرد: انتزاعی و غیر واقع دیدن ماجرا استفاده از جلوههای بصری و میدانی از دیگر مواردی است که در تولید این نمایش از آن بهره بردهایم دلیل هم این است که با وجود آنکه این اتفاق امری واقعی بوده است و برای انسانی کامل همچون رسولالله(ص) رخ داده اما درک همه ابعاد آن از دایره تصورات و تفکرات انسان مادی خارج است و مگر مخاطب خواسته باشد آن را تخیل کند.
وی در پایان گفت: اجرای این نمایش که از اول خرداد در تالار اندیشه حوزه هنری آغاز شده است تا ۱۳ خرداد مصادف با نیمه شعبان زادروز منجی عالم بشریت ادامه دارد که البته با توجه به اینکه استقبال خوبی از این نمایش به عمل آمده است ایده آل این بود که مدت اجرای آن تمدید شود که با توجه به تعهدات تالار اندیشه به برگزاری برنامههای دیگر سازمانی خود، این امر بعید به نظر میرسد.
یادآور میشود، علاقهمندان برای تماشای این نمایش که کاری از گروه تئاتر «شرنگ» است و سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسولالله(ص) تهران بزرگ آن را تهیه کرده است، هر روز میتوانند ساعت ۲۰:۴۵ به تالار اندیشه حوزه هنری مراجعه کنند.
کد مطلب: 24958
آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/24958/استناد-تفسیر-المیزان-علامه-طباطبایی-روایت-نمایشی-آواز-پر-جبرئیل
آرمان هیأت
https://www.armaneheyat.ir