حفظ جوانان در صراط مستیم نیازمند برنامه ویژه است

ایکنا , 6 خرداد 1394 ساعت 10:51

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: جوانان فطرتا پاک هستند و برای حفظ این پاکی دستگاه‌های دینی باید برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشند.


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد موسوی هوایی، معاون آموزش و پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه اسلام جایگاه جوانی و جوانان را بسیار ارزشمند دانسته است، گفت: نسبت اسلام با جوانان نسبت بسیار نزدیکی است و خداوند متعال برای جوانی و جوانان سرمایه‌گذاری کرده و دین مقدس اسلام از این سرمایه در بسیاری از رویداد‌های مهم اسلامی استفاده کرده است.

وی با اشاره به اینکه برای تشویق جوانان به دینداری تنها کافی است الگو‌های مناسبی را در اختیارشان قرار دهیم، گفت: جوانان با توجه به اینکه دارای فطرت سالم‌ و پاک هستند و به تعبیر امام خمینی(ره) به ملکوت نزدیک‌ترند، جذبشان به حقایق فطری و الهی انسانی اسلام بیشتر است.

لازم نیست برای جذب جوانان به معنویت کار خاصی انجام دهیم

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: لازم نیست که ما برای جذب جوانان به معنویت و پاک بودن کار خاصی را انجام دهیم چراکه آنها فطرتا به سمت پاکی و معنویت در حرکت هستند. لذا نباید کاری کنیم که جوانان از اسلام و رفتار مسلمین و آنهایی که نماد‌های اسلامی هستند زده شوند.

جذب جوانان به اسلام یک جذب فطری است

حجت‌الاسلام موسوی هوایی جذب جوانان به اسلام را یک جذب فطری دانست و بیان کرد: جوانان با توجه به فطرتشان جذب خواهند شد اما سازمان‌ها و نهاد‌هایی که مسئولیت فرهنگی نسبت مسائل جوانان دارند باید به طور ویژه برای جوانان برنامه داشته باشند که بتوانیم آنها را در این صراط مستقیم نگه‌ داریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مسئولان فرهنگی و نهادها برای گروه‌های مختلف اعتقادی و بر اساس میزان باورهای جوانان برنامه تهیه می‌کنند، گفت: دستگاه‌های مختلف در زمینه جوانان برنامه‌های مختلفی دارند. دستگاه‌ها دولتی و برخی دیگر از نهادهای فرهنگی این گروه‌ها را دسته‌بندی کرده و برای هر گروه محتوای مناسب تدوین می‌کند.

طراحی‌ها برای جوانان با زندگی آنها همسو باشد

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: طراحی‌ها برای جوانان باید بگونه‌ای باشد که با زندگی آنها همسو باشد. جوانان ما گرایش‌های مختلف قرآنی، اسلامی، فرهنگی و مذهبی و گرایش به اهل بیت(ع) دارند که این یک ارزش است.

وی ادامه داد: باید برنامه‌های جوانان را با توجه به شور و نشاط جوانی، پرسش‌گری و اینکه نسبت به حقایق کنجکاو هستند برنامه‌ریزی کرد. برنامه‌ها باید به گونه‌ای تنظیم شوند که به راحتی این ارتباط‌‌ها را احساس کنند و در واقع بدانند که نیاز‌های مذهبی و فرهنگی‌شان در این بخش‌ها برآورده خواهد شد.

آنچه‌که از معنویت برای جوانان می‌خواهیم، با تبلیغات قرآنی پیاده‌سازی کنیم

حجت‌الاسلام موسوی هوایی افزود: باید بتوانیم آنچه را که از معنویت برای جوانان می‌خواهیم به راحتی و با یک تبلیغات قرآنی و استعانت از سیره اهل بیت(ع)، پیاده‌سازی کرد تا در نهایت جوانان را به صورت صحیح جذب مسائل دینی کرد.

الگوسازی کشورهای جهان بر مبنای ارزش‌های مکاتب اومانیستی

معاون پژوهشی وآموزشی سازمان تبلیغات اسلامی کشور با تاکید بر لزوم الگوسازی دینی برای جوانان و نوجوانان گفت: الگوسازی در اکثر کشورهای جهان بر مبنای ارزش‌های مکاتب اومانیستی و غیر اخلاقی و در بعضی موارد شیطانی صورت می‌گیرد که در مقابل، وظیفه متولیان دینی و فرهنگی کشور است که الگوسازی دینی خوبی برای جوانان داشته باشند.

موسوی هوایی در ادامه از تاثیر خوب مسجد و نماز بر شخصیت اجتماعی جوانان گفت و افزود: بزهکاری جوانان و نوجوانان مرتبط با نماز، مسجد و ائمه جماعات نسبت به دیگر جوانان، ۴۵ درصد کاهش داشته است. جوانان و نوجوانانی که نماز نمی‌خوانند و یا با مسجد و ائمه جماعات در ارتباط نیستند بیش از سایرین به بزهکاری و انجام ناهنجاری‌های اجتماعی روی می‌آورند.

رجوع به مشاوران خانواده در حوزه‌های دینی و اسلامی

وی توصیه‌ای هم به زوج‌های جوان برای آغاز زندگی مشترکشان داشت و بیان کرد: اساسی‌ترین برنامه‌ای که برای شروع زندگی‌ می‌توانند در نظر گیرند بحث رجوع به مشاوران خانواده در حوزه‌های دینی و اسلامی برای شروع یک زندگی سعادتمند است.

معاون پژوهشی وآموزشی سازمان تبلیغات اسلامی کشور تاکید کرد: زوج‌های جوان کلاس‌های اخلاق را فراموش نکنند. در آنها شرکت کنند و مبنای زندگی خودشان را عشق و گذشت بگذارند.


کد مطلب: 24970

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/24970/حفظ-جوانان-صراط-مستیم-نیازمند-برنامه-ویژه

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir