رعایت ظرافت‌های هوشمندانه در ساختارشکنی زبان شعر دینی

ایکنا , 9 خرداد 1394 ساعت 8:45

یک شاعر و منتقد ادبی کشورمان معتقد است که در شعر دینی که مخاطبان عام‌تری دارد باید ساختارشکنی‌های زبانی با ظرافت خاص همراه باشد تا با حالت دافعه رو‌به‌رو‌ نشود.


کامران شرفشاهی، شاعر و مدیر انتشارات تجلی مهر با بیان اینکه در اشعار دینی و متعهدانه اگر ساختارشکنی زبانی و معنایی به صورت بارز و آشکار روی دهد، با مخالفت و دفاع مواجه خواهد شد، عنوان کرد: هر گونه ساختارشکنی باید با در نظر گرفتن جمیع جهات صورت گیرد و ساختارشکنی نباید به عامل ضعف تالیف و یا صدمه‌ زدن به روان بودن انتقال مفاهیم منجر شود.

این شاعر و منتقد ادبی افزود: ساختارشکنی نباید زمینه‌ای برای پیدایش کج‌تابی‌های محتوایی شود، چراکه در صورت بروز این امر مخاطبان خود را از دست خواهد داد.

وی اظهار کرد: معمولاً ساختارشکنی در عرصه‌هایی بیشتر می‌تواند مورد توجه مخاطب قرار گیرد که نگرش عالمانه‌تری نسبت به شعر داشته باشند و در مواجهه با عامه مردم معمولاً آثاری که جنبه ساختارشکنانه دارند چندان مورد توجه نیستند و چه بسا حتی مخاطبان نسبت به آنها حس دافعه پیدا می‌کنند.

ساختارشکنی باید هوشمندانه صورت گیرد

این داور جشنواره‌های شعر دفاع مقدس با بیان این که در آثار آیینی مخاطبان عام ترجیح می‌دهند با شیوه‌های کهن مأنوس باشند و در برابر تغییرات به سادگی عقب‌نشینی نکنند، ادامه داد: البته ساختارشکنی به شیوه عمل شاعر نیز بستگی دارد و اگر هوشمندانه صورت بگیرد مورد توجه و علاقه قرار خواهد گرفت.

شرفشاهی همچنین با بیان اینکه نحوه ارتباط شاعران آیینی و نویسندگان متعهد با مخاطبان در مواجهه با مشکلات فرهنگی نقش تعیین کننده دارد، بیان کرد: معتقد هستم وضعیت کتاب و تمام مسایلی که به کتاب مربوط است امروز از مرز هشدار گذشته و لازم است در این باره قدم‌های جدی برداشته شود. ناهنجاری‌های جامعه به لحاظ دوری افراد از مطالعه، جامعه را در وضعیت بدی از نظر فرهنگی قرار داده است و در واقع ریشه بسیاری از مسایلی که با آنها دست به گریبان هستیم فرهنگی است.

از این شاعر تاکنون آثار فاخر زیادی منتشر شده که از جمله آنها می‌توان به «از همیشه عاشقانه‌تر»، «بیا با هم بخندیم»، «ردی بر رمل‌های تشنه»، «آبروی آب» و «سبز و سپید و سرخ» اشاره کرد.


کد مطلب: 24990

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/24990/رعایت-ظرافت-های-هوشمندانه-ساختارشکنی-زبان-شعر-دینی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir